AfterDawn logo

Pelit mukautuvat jatkossa sen mukaan miten hyvin osaat pelata

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Tietotekniikan kulta-aikana, eli 1980-luvulla, peleissä oli lähtökohtaisesti vain yksi vaikeustaso: "hahmosi heittää välittömästi henkensä, jos vähänkin mokaat".

Sittemmin peleihin kehitettiin hieman ystävällisempiä vaikeustasoja, eri käyttäjäryhmille. Nykyisissä peleissä vaikeustasoja on tyypillisesti kahden ja viiden portaan välillä, toisinaan enemmänkin.

Mutta nyt konsoli- ja elektroniikkajätti Sony on patentoinut tekniikan, joka mukautuu välittömästi, kesken pelinkin, siihen miten hyvä tai huono pelaaja vaikuttaa pelissä olevan. Eli jos näyttää siltä, että pelaamisesta ei tunnu tulevan nyt yhtään mitään, peli yhtäkkiä muuttuukin hieman helpommaksi. Ja vastaavasti, jos tunnut lahtaavan räiskintäpelissä kaiken vastaantulevan kertalaakista, nousee pelin vaikeusaste jo seuraavan vastustajan kohdalla.

Patentti kulkee niinkin mukavasti kielen päällä rullaavalla nimellä kuin "Adaptive Difficulty Calibration for Skills-Based Activities in Virtual Environments" eli vapaasti suomentaen, mukautuva vaikeustason säätö taitopohjaisiin aktiviteetteihin virtuaalisissa ympäristöissä.


Patentti on myönnetty Sonylle 7.12.2023.

Tekniikan avulla pelien aloittamiskynnys ja etenkin kriittiset ensimetrit voidaan muuttaa uusille pelaajille houkuttelevimmiksi, turhauttamatta kuitenkaan kaiken kokeneita pelien veteraaneja - joille algoritmi ymmärtää antaa eri luokkaa olevan vaikeustason jo parin ensimmäisen hapuilun jälkeen. Pelit eivät muuttuisi kuitenkaan tylsiksi liian helppoutensa vuoksi, koska vaikeustaso myös nousisi, jos pelaaja näyttää pärjäävän pelimaailmassa varsin hyvin.

Patentin myöntämistä on myös kritisoitu ja mekin saimme nopeasti pariltakin lukijaltamme palautetta patentin hölmöydestä. Dynaamisesti vaikeustasoa muokkaavat pelit ovat varsin yleisiä ja ensimmäiset sellaiset nähtiin jo esimuodossaan 1970-luvulla - ja isommassa määrin 1980-luvulla.

Mikäli Sony koettaa kiskoa patentillaan rahaa muilta peliyhtiöiltä, noussevat aiemmat vastaavat tekniikat tärkeään rooliin mahdollisessa oikeudenkäynnissä.

EDIT 19.12.2023 klo 18:50: Lisätty maininta patentin kritiikistä, linkki Reddit-keskusteluun sekä kyseistä teknologiaa käsittelevään englanninkieliseen Wikipedia-sivuun

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT