Tutkimus: Artisti saa vain murto-osan striimausrahasta - näin iso siivu menee levy-yhtiöille
Artistit ovat viimeisen vuosikymmenen ajan pitäneet isoa meteliä siitä, miten suoratoistopalveluista kuten Spotifysta ja myös YouTubesta maksettavat korvaukset ovat epäreilun pieniä.
Nyt sille löytyi syykin ja kyse ei todellakaan ole siitä, että Spotify tai YouTube nappaisi liian isoa siivua, vaan kyse on umpisurkeista sopimuksista, jotka artistit ovat tehneet levy-yhtiöidensä kanssa.
Britanniassa maan hallitus asetti puoli vuotta sitten komitean tutkimaan suoratoistoalan tilannetta ja nyt julkaistun raportin mukaan artistit saavat vain noin 16 prosenttia suoratoiston rahavirrasta itselleen, loppujen mennessä levy-yhtiöille ja julkaisijoille.
Tutkimuksen tehnyt Britannian kilpailuviranomainen CMA tiivisti raportin näin: Striimaus on tuonut musiikkialalle paljon rahaa, mutta artistit, sanoittajat ja säveltäjät jäävät siitä paitsi.
Raportin pohjalta Britanniassa aletaan nyt tutkimaan kolmen suuren levy-yhtiön asemaa ja sitä, vääristääkö kolmen suuren hallitsema markkina kilpailutilannetta epäreiluksi artisteille.
BBC:n graafin mukaan suoratoistopalveluista maksettava raha valuu alaspäin näin:
- Matti Meikäläinen maksaa Spotifysta 10 euroa kuukaudessa.
- Aivan ensimmäisenä tuosta summasta napataan arvonlisävero valtiolle, eli Suomessa 24% eli 1,93 euroa. Jäljelle jää siis 8,07 euroa jakovaraa.
- Spotify ottaa itselleen verojen jälkeisestä summasta 30% siivun, jonka se pitää itsellään ja kattaa sillä omat kulunsa (palvelimet, palkat, jne) eli 2,42 euroa.
- Britanniassa meidän Teostoa ja Gramexia vastaavat tahot nappaavat itselleen 15% verojen jälkeisestä summasta eli 1,21 euroa tekijänoikeusmaksuina.
- Kyseiset organisaatiot käyttävät keräämästään 1,21 eurosta osan oman toimintansa pyörittämiseen, mutta tulouttavat osan eteenpäin artisteille, säveltäjille ja sanoittajille
- Levy-yhtiöt nappaavat itselleen 55% verojen jälkeisestä potista eli 4,44 euroa.
- Lopulta levy-yhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt tilittävät keräämistään rahoista artisteille ja biisintekijöille yhteensä noin 16% verojen jälkeisestä summasta eli 1,29 euroa.
Kympin kuukausimaksusta kappaleen tekijöille ja esittäjille jää siis jaettavaa noin 13%. Valtio sai 1,93 euroa, Spotify 2,42 euroa, levy-yhtiöt ja tekijänoikeusjärjestöt pitävät itsellään yhteensä 4,36 euroa biisintekijöille maksettujen korvausten jälkeen.
Kyseiset prosentit ovat siis Britannian tilanteella laskettuja, paitsi arvonlisävero, jossa käytimme esimerkissämme Suomen alv-kantaa (Britanniassa yleinen alv on 20%).
Vuonna 2014 Anssi Kela avasi omia suoratoistotulojaan hyvinkin avoimesti, mutta silloinkaan ei tiedetty sitä, miten ison siivun levy-yhtiö ja muut väliportaat nappaavat tuloista itselleen.
2 KOMMENTTIA
Dafly1/2
Mihin levy-yhtiöitä enää tarvitaan, kun cd-levyjen myynti alkaa olla katoavaa kansanperinnettä nykyisenä suoratoiston aikakaudella? Artisti voisi myydä kappaleensa suoraan Spotifylle.
DeNiWar2/2
Uusilla artisteilla tuollainen mahdollisuus on käytettävissä, mutta niillä jotka ovat jo levy-yhtiön kourissa, irtautuminen on tehty yhtä helpoksi kuin mafioson eroaminen organisaatiostaan.
Levy-yhtiö omistaa käytännössä artistin nimen, yhtyeen nimen ja kaiken artistin/yhtyeen tuottaman musiikin oikeuksineen vuosikymmenenkin päähän ja on takuulla valmis ryhtymään hintaviin oikeustoimiin jos artisti kehtaa myydä omaa musiikkiaan omavaltaisesti tai esiintyä yhtiön omistamalla brändillä. Artisti/yhtye voinee vaihtaa nimensä mutta joutuu varmasti hylkäämään kaiken yhtiön aikana tapahtuneen tuotannon koska se ei ole omaa vaan yhtiön omaisuutta.
Eikä nuo levy-yhtiöt ole ainoat jotka elävät artistien kustannuksella, toinen rahastaja on tekijänoikeusmafia joka kerää rojaltit kaikesta musiikista mitä löytyy, tilittää levy-yhtiölle summasta jonkinverran josta artisti saa muutaman hassun prosentin ja pitää itse kaiken lopun ja jos artisti ei kuulu levy-yhtiöön niin mafia saa pitää kaiken itsellään.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT