Twitter haastettiin oikeuteen ISIS-propagandan levittämisestä
Haitallisen tiedon välittäminen on oikeudellisesti monimutkainen juttu. Internet-yhtiöitä, jotka eivät usein tiedä millaista tietoa välittävät, ei pidetä pääosin vastuussa niiden välittämästä tiedosta, mutta miten on sosiaalisen media laite, jossa välitettävä informaatio on kaikkien, myös yhtiön itsensä, nähtävissä?
Terroristijärjestö ISISin hyökkäyksessä Jordanissa viime marraskuussa menehtyneen yhdysvaltalaisurakoitsijan vaimo onkin aikonut ottaa selvää sosiaalisen median vastuusta ja on haastanut Twitterin oikeuteen ISIS:n propaganda-alustana toimimisesta, kertoo Wall Street Journal. Haasteen mukaan Twitter on mahdollistanut ISISin kommunikoinnin jo vuosia.
ISIS toimii Twitterissä levittääkseen propagandaa ja rekrytoidakseen, joten syystäkin kysytään tulisiko tätä yrittää estää tehokkaammin. Tietysti asia ei ole näin mustavalkoinen, sillä ISIS löytäisi kyllä uuden välineen, ja ehkä on hyvä, että myös kaikki kritiikki on mahdollista esittää maailman suosituimpiin lukeutuvassa sosiaalisessa mediassa.
Twitter on viime aikoina ISISin sensuroimisen sijaan toiminut hieman erilaisessa valossa. Yhtiö poisti vaivihkaa oikeistomedia Breitbartin toimittajan ja aktivistin Milo Yiannopoulosin (@Nero) "Verified"-leiman, josta syntyi suosittu hashtag-kampanja #JeSuisMilo. Twitter ei ole kertonut tarkkaa syytä (käyttöehtojen rikkominen), mutta väitetysti taustalla oli Twitterin suvaitsemattomuus Yiannopoulosin mm. feminisminvastaisiin kommentteihin.
Lisäksi Twitter on poistanut joitain tunnuksia ja tweettejä, joissa lietsotaan väkivaltaa. Yhtiö on ottanut myös vahvan kannan ISISiä vastaan, vaikka ei aktiivisesti käykään läpi kaikkea ISIS-aiheista sisältöä.
Itse oikeusjuttu ei todennäköisesti kanna pitkälle, sillä sosiaalista mediaa suojelee tällaisissa tapauksissa Yhdysvaltain Communications Decency Act -laki. Tapaus nostaa kuitenkin sosiaalisen median vaikutusvallan ja moraalin syystäkin esiin.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT