Hollywood-studiot ja Kodak sopimukseen: Elokuvia tallennetaan filmille jatkossakin
Kodak on allekirjoittanut uuden sopimuksen elokuvafilmin tarjoamisesta kaikille suurimmille Hollywood-studioille.
Indiewiren mukaan mm. Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Christopher Nolan, J.J. Abrams ja Judd Apatow patistivat viime kesänä Hollywood-studioita tukemaan filminvalmistajana tunnettua Kodakia pitääkseen perinteisen filmituotannon elossa.
Sopimuksen myötä Sony Pictures, Paramount, NBC Universal, Warner Bros., 20th Century Fox ja Disney tulevat käyttämään filmiä jatkossakin osana elokuvien ja televisiotuotantojen tekoa.
Tuoreista Oscar-ehdokkaista Boyhood, The Grand Budapest Hotel, The Imitation Game, Interstellar, Foxcatcher, Into the Woods, Leviathan, Inherent Vice ja The Judge on kuvattu filmille. Lisäksi tämän vuoden elokuvista Star Wars: Episode VII –The Force Awakens, Mission: Impossible 5, Batman v. Superman – Dawn of Justice, Jurassic World, Ant-Man, Cinderella, Entourage ja Trainwreck tullaan kuvaamaan Kodakin filmille.
10 KOMMENTTIA
Zunter1/10
Ihmettelen että miten tämä filmille kuvaaminen enää kannattaa kun elokuviin tehdään joka kohtaukseen digitaalisia tehosteita.
Skalevi2/10
Haluavat pitää perinteitä yllä, ja yksi syy on se että jotkut 60 luvun objektiivit eivät käy digitaalisiin kameroihin.
WereCatf3/10
Perinteet on huono syy jatkaa vanhan, epäkäytännöllisen asian tekemistä tai käyttämistä. Se raha, mitä säästettäisiin vaan siirtymällä suoraan täysin digitaalisiin kameroihin riittäis melko todennäköisesti maksamaan uudet objektiivit, etenkin, kun ei tarvitse leikkausvaiheessa leikkiä fyysisen filmin kanssa, eikä tarvitse huolehtia sen säilömisestä oikeaoppisesti.
arcanix4/10
Filmillä saa aivan erilaisen visuaalisen ilmeen elokuviin mitä digitaalisella kameralla. Kunnon objektiiveilla kuvatut filmit ovat myös helppo skannata 4K:ta suurempiinkin resoluutioihin. Tuo filmin hinta ja prosessointi on isossa tuotannossa aivan yhdentekevä menoerä muutenkin, eli olemassa olevan kuvauskaluston myötä se on kutakuinkin 1:1 hinnassa digiin verrattuna. Kodakin 35mm filmiä 11 minuutin rulla on siinä alta $1000 kieppeillä, eli 90 minuutin leffaan kuluu n. $7000-8000 edestä. Kaikki kuvaukset kehityksineen ja skannauksineen jäisi siihen $30000-40000 tienoille korkeintaan. Samaan hintaan saa n. yhden Epic-M kameran ilman linssejä.
beget5/10
Sen verran vain tarkennetaan tuota, että 90 minuutin elokuvaan kuvataan huomattavasti enemmän materiaalia. Kun lasketaan kaikki pilalle menneet otokset, kohtausten uusintakuvaukset ja ylimääräinen leikkattu materiaali, niin 90 minuutin elokuvaan kuvataan helposti noin 500 minuuttia kuvamateriaalia.
Michelola6/10
vitutti kyllä kun interstellar oli pilattu kuvaamalla filmille, sellanen rakeinen vanhanaikainen meininki, ei sopinut yhtään futuristiseen elokuvaan. 3D:stä en tykkää mutta herranjestas heivatkaa nämä filmit jo hevon perseeseen
Lumikki7/10
Minä olen sitä mieltä että tuotteita tai palveluja joita ei oikeasti enää tarvita nykyaikana, ei tarvitse pitää elossa tekohengityksellä. Kun jostain on tullut tarpeeton, koska sille ei oikeasti ole enää kysyntää maailmassa niin se asia kuuluu museoille sen jälkeen. Museot sitten arkistoi tekomenetelmät ja laitteistot tuleville sukupolville ihmeteltäväksi millaista joskus on on ollut.
Thor19938/10
Luulisi että filmin käytön pohjimmainen idea on sen riippumattomuus tarkkuudesta jolle leffa halutaan julkasta. Se voidaan siitä vetästä fullHDlle ja 4K:lle ja sitten muutaman vuoden päästä tuoda markkinoille 8k versio.
Aivan kuten näitä vanhempia leffoja onkin jo tuotu "nykyaikaan" ottamalla niistä fullHD tasoset skannaukset.
Zunter9/10
On varmasti helppo skannata 4K:ta suuremmaksi, mutta kun tekijät skannaavat sen 4K resoluutioksi ja muokkaavat sitä ja tekevät siitä 4K muodossa olevan elokuva, niin eivät ne sitä sen jälkeen enää rupea suuremman resoluution versiota tekemään.
Toinen tie on kuvata elokuva suoraan 5K resoluutiolla jos haluaa machoilla.
user@org (vahvistamaton)10/10
Mikäs tuon filmimatskun vertailukelpoinen tarkuus on tänä päivänä ?
Itse filmin hinta ei kai enään vuosiin ollut suurin pullonkaula, vaan aika (joka maksaa).
Haarukka varmaan aika iso, ja nykyään varmaan tehokasta, jossain vaiheessa määrä on kai ollut aika paljon isompikin ?
Ajatus kai että yksi tuhannesta leffasta on sellainen josta halutaan tehdä 50v päästä uusi digitalisointi alkuperäis filmimatskusta.
Mutta tulee kysymyksiä.
- Jos nyt filmin rajat on jotkin, niin mitä sille on tapahtunut 50vuodessa. Digitaalinen on ja pysyy, jos ei tuhoudu.
- Toisaalta mitä 50v päästä voidaan tehdä, laskennalla voidaan tehdä digi matskullekkin parannusta. No ehkä sielä filmiltäkin saada irti jotain sellaista mitä ei tänäpäivänä.
- Jos vanhat digi efektien lähdekoodit tallella, niin voi sitä sillä puolellakin jatkaa työtä.
Ehkä orginaalit kiinnostaa tuolloin enään tutkijoita, niin filmiin voi tallentua jotain muutakin kuin "kuvia/valoa".
Arkistointi mielessä kannatta paikka hajauttamisen lisäksi median hajautttamista (teknisesti erilaisia medioita).
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT