Microsoft: käytetyn pelin ostajalle ei lisämaksua, nettiyhteys vaaditaan aitoustarkistukseen
Microsoft ei tarjonnut viime tiistain Xbox One -julkistuksessaan tyhjentäviä vastauksia ennakkoon paljon puhututtaneisiin kysymyksiin konsolin nettiyhteysvaatimuksesta tai käytettyjen pelien myynnistä. Julkaisun jälkeen tilannetta ovat hämmentäneet yhtiön edustajien ristiriitaiset lausunnot.
Tuorein tieto asiasta tulee Polygonilta, jonka mukaan Xbox One vaatii kuin vaatiikin nettiyhteyden, mutta ei jatkuvasti. Nettiyhteyttä kuitenkin käytetään asennettujen pelien aitouden tarkistamiseen tasaisin väliajoin. Microsoftilta kerrottiin aiemmin, että Xbox One tekisi tarkistuksen vuorokauden välein. Polygonin lähteet kertovat, että Microsoft saattaisi tehdä tarkistusvaatimuksessa poikkeuksen niissä tapauksissa, jossa nettiyhteyden saaminen katsotaan erityisen hankalaksi. Ilmeisesti tähän joukkoon kuuluisivat ainakin sotatoimialueilla palvelevat sotilaat, eli ilmeisesti syyn pitää olla melko painava vapautuksen saamiseksi.
Polygon sai selvyyden myös käytettyjen pelien myyntikysymykseen. Sivuston mukaan Microsoft ei aio periä käytetyn pelin ostajalta lisämaksua. Kun peli asennetaan uuteen laitteeseen ja liitetään toiseen käyttäjätiliin, pelin käyttöoikeus loppuu automaattisesti sen edeltävältä omistajalta. Lisäksi pelejä on mahdollista siirtää laitteesta toiseen, kunhan pelin omistaja kirjautuu sisään omalla käyttäjätunnuksellaan.
Ilmeisesti Microsoft ei ole lyönyt lukkoon päätöksiä kummassakaan asiassa, mikä selittäisi julkaisun jälkeisen hämmennyksen. Viralliset vastaukset ja tarkempaa tietoa vaatimuksista on kuitenkin Polygonin mukaan luvassa vielä ennen E3-messujan alkamista.
44 KOMMENTTIA
Pallero201/44
En tajua mitä tämä tarkoittaa. Jos myyt kaverille sen pelin levyn niin ethän voisi sitä muutenkaan käyttää?
Vai tarkoittaako tämä siis sitä että kun ostat uuden pelin ja asennat sen kovalevylle, voit pelaa sitä ilman levyä toisin kun xbox 360ssä? Silloin ihan ymmärrettävä checki.
mcmopo2/44
Eli samantien kun vastauksia saa niin herää uusia kysymyksiä. Asennetaanko pelit siis levylle ja varmennetaan tuo jollain serialin tapaisella koodilla. Vai onko levyissä jokin QR koodi minkä kinect pystyy lukemaan?
Toinen asia mikä mietityttää on se että sidotaanko pelit aina yhteen käyttäjään vai konsoliin? Eli jos joku ostaa muksuilleen pelin niin vain yksi voi pelata sitä vai mikäs ton homman nimi nyt on?
jani19873/44
Eli voinko lainata peliä kaverille???
Ranvier4/44
Kaikki pelit asennetaan kovalevylle, jolloin pelilevyä ei tarvita pelatessa.
Pelit sidotaan käyttäjätiliin. Käyttöoikeuden peliin voi antaa myös toisille saman konsolin käyttäjille.
Sitten vielä sellainen lisäys, että käytettyjen pelien täytyy kulkea aina virallisen jälleenmyyjän kautta, joka käyttää microsoftin järjestelmää, johon nuo käytetyt pelit siis rekisteröidään. Näin Microsoft pystyy poistamaan pelin edelliseltä omistajalta käyttöoikeuden kyseiseen peliin.
Voit lainata sillä tavalla, että menet itse kaverin luokse ja kirjaudut kaverin konsolille omalla tililläsi tai sitten vain luovutat kaverillesi sun tilin. Kaverin tilillä peliä ei voi kuitenkaan pelata (eikä asentaa), ellei hän osta käyttöoikeutta kyseiseen peliin.
tataka5/44
itse en ole ostamassa seuraavan(viimeisen?) sukupolven konsolia mutta jos sonyn tai microsoftin konsolissa tai nintendon on tälläistä perseilyä niin toivonmukaan floppaavat pahemmin kuin segan viimeinen konsoli.
Ranvier6/44
Eihän Wii U:ssa tuollaista ole. Ja Sonyltakin on ilmoitettu, ettei ole myöskään PS4:ssa.
tataka7/44
hyvä jos ei ole, itse en pelikonsoleja enää pahemmin seuraa, mutta xbox floppaa jos wii u ja ps4 ei ole tälläisiä ongelmia
Ranvier8/44
Eei välttämättä. Microsoftin pelisarjoilla on niin vakiintunut kuluttajakunta, että niiden takia tuo xbone voi tulla myymään miljoonia heti julkaisussa noista rajoituksista huolimatta. Tosin sellaiset pelaajat, jotka eivät niin välitä noista Microsoftin omista pelisarjoista voivat aivan mahdollisesti siirtyä toisen konsolin pariin. Sen sitten näkee mitä tuleman pitää.
pähkinä9/44
Käsittääkseni sonylta on ilmoitettu vain, että käytetyt pelit toimii, ei mitään muuta...
Ranvier10/44
Tein vähä lisää tutkimustatyötä, niin PS4:lla julkaisijat saavat nähtävästi itse päättää, ottavatko he käytetyistä peleistä jonkin sortin aktivointimaksun vai eivät.
Getari11/44
Ja tässä mikkisofta ampui jalkansa, antoin sonyn voittaa
pähkinä12/44
Niin no, eiköhän tämä ole ihan julkaisijoiden ajama asia, sitten voikin hyvin mielin kaikki lopettaa nuo online passit. EA on hyvä esimerkki: Se "kuunteli" asiakkaita ja lopetti online passit -> jengi on pähkinöinä, EA ei ole enää maailman paskin yritys -> sony ja microsoft esittelee uudet online passit, mutta nepä toimivat myös yksinpeleihin ja kulkevat eri nimellä... Eli ei se microsoft tai sony ole välttämättä se pahis tässä, koska tuo raha tuskin menee ainakaan kokonaan kyseisten puljujen tileille. Nyt vaan ero on siinä, että konsolivalmistajat joutuu ottamaan kaiken pa*kan niskaansa.
Ranvier13/44
Sony ei ole edelleenkään tuomassa pakollisia aktivointeja käytettyihin peleihin vaan julkaisijat saavat ihan itse päättää käyttävätkö he sellaisia vai eivät. Microsoftin tapauksessa käytetyn pelin jälleenmyjä saa pelin hinnasta 10%, julkaisija saa suurimman osuuden ja itse Microsoft saa toiseksi suurimman osuuden. En kyllä ymmärrä, että millä oikeudella he vetävät pussiinsa vielä käytetyistä peleistä. Ei kukaan muukaan yhtään millään muulla alalla harrasta tuollaista, niin miksi pelialan pitäisi olla erityistapaus? Se peli on jo kerran valmistettu ja kerran myyty uutena ja pelin käyttöoikeuden omistajuus vaihtuu aina samalla kun itse pelin omistajuus vaihtuu. Luulisi jonkin lakipykälän tuollaisen kieltävän, mutta ei nähtävästi. Julkaisijat ja kehittäjät ovat tulleet aikojen saatossa vain ahneimmiksi. Nälkä kasvaa syödessä. Ruvennu vissiin myös piraatitkin vituttaan niin paljon, että kaadetaan kaikki paska maksavien asiakkaiden niskaan. Peukut sille.
J-lalli14/44
Kyttään ensi vuoteen, ja katson mitä kullakin on tarjolla (XOne/ps4>>hinta), ja ostaa poksautan jommankumman. Proplem solved omalta osaltani :)
Siis miuta ei häiritse tuo nettiyhteyden päälläolo yhtään, kun täähä on muutenkin aina auki.
Pelatun pelin myyminen kyl hiuka huolestuttaa, että kui vaikeeks se sitten tehhää...
Ranvier15/44
Sen verran vaikeaks, että se peli pitää myydä Microsoftin hyväksymälle jälleenmyyjälle. Ei voi enää myydä itse suoraan esim. Huuto.netin kautta.
pekkapoyta (vahvistamaton)16/44
Haiskahtaa vähän per5eelle tämä Xbox One konsoli. Jos kaikki tämä pitää paikkansa myyntihetkellä niin jää minun Halojen pelaaminen sitten siihen :(
Sefriol17/44
Pelit ovat sellainen media, jonka uudelleenmyynnistä ei ole mitään haittaa. Ne eivät vanhene samalla tavalla kuin auto. Tämän vuoksi kuluttajalla ei ole mitään haittaa ostaa käytettyä peliä, joten miksi ostaa uusi, jos saman saa halvemmalla.
Eikä tämä päde vain uusiin peleihin. Kaupat kuten GameStop kannustavat asiakkaitaan ostamaan käytettyjä pelejä uuden sijaan, että myymälä saisivat isomman katteen.
Eivätkä kehittäjät sen ihmeellisemmin ahneiksi ole tulleet (pahoja poikkeuksia lukuunottamatta). Tosiasia vain on, että pehinkehitys maksaa kokoajan entistä enemmän. Toisaalta markkinat ovat kasvaneet, mutta samalla kilpailu on koventunut ja kuluttajat vaativat entistä laadukkaampia ja monipuolisempia tuotteita.
Kuten olen sanonut moneen otteeseen, niin pelinkehittäjälle on sama asia ostaako joku pelin käytettynä, vai piratoiko sen netistä. Molemmista kertyy kassaan yhtä paljon rahaa, mutta toinen on laillista ja toinen ei.
Lumikki18/44
Pelaamisen ongelma ei ole nykyään pelit tai tekninen suorituskyky. Ongelma on se kaikki turha paska sen pelin ympärillä.
Tällä tarkoitan sitä että pelin julkaisijat ja laitevalmistajat ottavat täyden kontrollin kuluttajien pelaamisesta itselleen. Pelejä kohdellaan kuin ne olisivat vain vuokralla kuluttajalla ja yhtiö päättää saako pelaaja pelata ja miten.
Pelin toimiminen sidottu internetissä oleviin tileihin (yksityisyys, seuranta ja päätösvalta).
Rahastusta niin paljon kuin mahdollista joka asiassa (ahneus).
Laitteen toiminta siten kuin valmistaja haluaa (internet, kinect, drm).
Yritykset kilpailee keskenään yhteensopimattomilla järjestelmillä, ei peleillä. (standardit)
Käytetyn asian myyminen toiselle henkilölle on aina ollut kuluttajan oikeus.
Softa puolella tätä oikeutta ollaan poistamassa, koska yritys ei ole saanut käytetyn asioiden kaupasta rahaa. Tämä on ihan puhdasta liiketaloudellista ahneutta. Tulevaisuuden näkymä kun ajatellaan tätä ahneutta, on että jokainen peli, katselu tai kuuntelu kerta maksaa erikseen.
Jos kuluttaja ostaa ja käyttää huonoa järjestelmiä, niin tulevaisuudessa he saavat aina vain huonompia järjestelmiä. Ainoa tapa vaikuttaa on äänestää lompakolla ja olla tukematta huonoja asioita. Yritykset tekee asiat näin koska se on heidän etu ja kansalaiset ovat niin riippuvaisia näistä asioista että yritys voi vaikka paskantaa sen kansalaisen päälle ja kansalainen vain huutaa lisää paskaa kiitos.
Tarkoitukseni on sanoa että miettikää hieman mitä asioita tuette taloudellisesti. Jokainen voi päättää itse vain omista asioista ei muiden tekemisistä.
Ranvier19/44
Mikäs erityisoikeus peleillä on elokuviin ja musiikkiin verrattuna? Niin ja piratismi ja käytetyn pelin kauppa on ihan kaksi eri asiaa ja näin sen pitäisi olla myös pelinkehittäjänkin näkökulmasta. Piratismi on sitä, että pelistä ladataan kopio nettiin, (alkuperäinen kopio säilyy alkuperäisellä omistajalla pelattavana) josta ihan kuka vaan voi käydä lataamassa siitä kopion itselleen ja pelata sitä kopiota. Kun taas käytettyjen pelien kaupassa se peli vaihtaa omistajaa eli pelin entinen omistaja ei pysty sitä enää pelaamaan, kun on sen pelin myynyt. Ja hänen pitäisi pystyä myymään pelinsä haluamallaan tavalla ilman minkäänlaisia rajoituksia.
Tällaisen toiminnan myötä se konsolin modailu ja piratismi alkaa kukoistamaan, kun kustaan ja paskotaan kuluttajan niskaan. Onneksi Xbonea ei ole pakko ostaa, mutta silti niin moni kasuaali pelaaja tulee sen ostamaan, koska ei tiedä näistä asioista mitään. Sillä kasuaaleillehan tuo konsoli on osoitettu. Ainakin sellainen fiilis siitä julkistamisesta tuli, mutta se on taas ristiriidassa sen kaanssa, että kun kasuaalipelaajat eivät seuraa tuollaisia tilaisuuksia tai muutenkaan näitä pelialan uutisia vaan ne on ne hc-pelaajat. Tosin ne pahimman luokan halonmätkijät taitaa ostaa xbonen tästä kaikesta huolimatta.
Itselläni tämä xbone jää väliin. Tämä on ihmisoikeuksien rajoittamista.
Niitä päiviä odotellessa, kun peliala on hieman lähempänä elokuva- ja musiikkialaa. Eli devaajien tarvitsisi tehdä pelistä vain yhden version ja sitä voisi pelata ihan millä vaan konsolilla. Ja kosoleitakin olisi monelta eri valmistajalta, kuten blu-ray- ja cd-soittimia. Tehdään peleistä se juttu, ei konsoleista. M$ on nyt yrittänyt tehdä xbonen kanssa päinvastoin ja epäonnistunut siinä pahemman kerran.
Sefriol20/44
Voihan appelsiineja verrata omeniin niin kauan kuin haluaa, mutta oikeasti kyseisillä medioilla on paljonkin eroa. Esimerkiksi siinä miten ne tuottavat voittoa. Elokuvalla ja musiikilla on muitakin tuottokanavia ja toisen tekeminen on huomattavasti halvempaa. Pelit taas tuottavat voittoa ainoastaan myynnillään. Elokuva on voinut tuoda voittoa ennen kuin se on kauppojen hyllyjä nähnytkään. Musiikki taas mainostaa artistia eli tuotetta, joka keikkatoiminnalla saa suurimman tuottonsa. Levy-yhtiöt ovat pitäneet huolen, ettei artisti saa levymyynnistä paljoa mitään.
Let's Play -videotkin ovat oivat osoitus siitä, että pelit ovat aivan eri media. Et voi esimerkiksi tehdä videota siitä, että kun katselet Iron Man 3:sta johon lisäät omat kommenttisi ja reaktiosi. Tämä on laitonta. Pelien kanssa niin voi tehdä.
Mutta älä huoli, pian fyysinen median on poissa ja kaikki ovat steam-shop tyylisiä latauspalveluita, joten se siitä median vapaasta myynnistä.
Pallero2021/44
Ohimennen mainitsen että japanilaiset tekevät nykyään Visual Novellit BLURAY "peleiksi" jolloin ne toimivat ainakin PS3ssa ja niissä harvoissa tietokoneissa johka asema on ostettu
Pallero2022/44
http://thatguywiththeglasses.com/videol...ostalgia-critic
Ranvier23/44
No tietenkin Let's Play -videot ovat sallittuja, koska videopelit ovat interaktiivisia kokemuksia, kun taas elokuvat ja musiikki ovat passiivisia kokemuksia. Mutta minä tarkoitin kuitenkin ihan vain ja ainoastaan ihan niitä fyysisiä levymyyntejä. Media ku media. Oli sitten interaktiivinen tai passiivinen kokemus. Mutta kun itse nyt otit kuitenkin esiin nuo muut tuottokanavat, niin mikä estää pelinkehittäjiä myös tekemästä samaa? Aivan. Ei mikään. Devaajat sais ajatella hieman boxin ulkopuolelta ja ottaa muista median aloista mallia. Ja jotkuthan ovat ottaneetkin. On kaiken maailman oheissälää, tapahtumia, mikromaksuja, palveluita yms. Esimerkiksi GOG.com on hieno keksintö. Vanhoja hyviä pelejä digitaalisessa muodossa halvalla ja ilman mitään sen ihmeempiä kikkailuja. Ei ole drm:ää, lisenssikoodeja tai mitään muutakaan. Pelit voi asentaa niin monelle laitteelle kuin haluaa. Ainoa vaan, että jos joskus kyllästyy niihin peleihin, niin niitä ei tietenkään voi myydä eteenpäin. Mutta eiköhän siihenkin tule jossakin vaiheessa toivottavasti muutos, että digitaalisenkin omaisuuden voi jälleenmyydä.
Kaikki tuo mitä selitit ei edelleenkään oikeuta kusemaan ja paskomaan ihmisten päälle.
Et ole vissiin nähtävästi koskaan kuullut sellaisesta yrityksestä kuin Rovio. Tekee paskoja pelejä (niiden lisäksi myös kaikkee muuta turhaa krääsää), mutta silti rahaa on kuin rosvopäälliköllä.
jartar24/44
Kyse on täysin samasta asiasta eli käytetyn tuotteen kaupasta. Jos tuotteen tekijät eivät saa omasta mielestään tarpeeksi rahaa, niin se ei oikeuta potkimaan maksanutta asiakasta päähän. Pitäisi olla itsestään selvä juttu. Ja jos haluat sen autovertauksen ottaa mukaan niin auton valmistajien "rahalliset tappiot" vasta suuria ovatkin kun eivät rajoita käytettyjen autojen myyntiä ;)
Ja kyllä ne pelit todellakin vanhenee. Juuri julkaistun pelin arvo on jotain ihan muuta kuin vuoden vanhan pelin. Näinhän se on lähes kaikissa tuotteissa, vaikka tuote kunnoltaan vastaisi uutta. Jos oikeasti huolettaa käytettyjen pelien myynti niin kannattaa tehdä niin hyviä pelejä, että kuluttajat eivät halua myydä niitä. Hyvää peliä ei mielellään myy käytettynä heti ostamisen jälkeen...
Ranvier25/44
Komppaan!
Sefriol26/44
Olen ostanut Steamista pelejä jo vuosia enkä ole koskaan ajatellut, että minulla pitäisi olla oikeus myydä pelit eteenpäin sen jälkeen kun olen aktivoinut ne tililleni.
Ei pidä ajatella, että käytettyjen pelien myynnin estäminen on ainut paha juttu. Mielestäni juuri se ylimääräisen krääsän myyminen pelin ohessa on kaiken pahan alku ja juuri. Tehdään DLC kontenttia eikä lisäosia. Myydään ylimääräistä rojua, josta saa etuja peleihin kuin myytäisiin Cheat Codeja. "Maksa 200€, jotta saat parhaan edun tässä MMO-pelissä."
Steam alennusmyynnit ovat juuri syytä siitä, ettei niitä ostettuja pelejä pysty käytön jälkeen myymään eteenpäin. Mielestäni käytettyjen pelien markkinoiden estäminen on pienin myönnytys mitä pelaaja voi tehdä ettei tilanne mene vielä pahemmaksi. Jostain sitä rahaa on saatava. Joko pilkotaan peliä DLC paketeiksi, nostetaan hintaa tai myydään p2w krääsää.
xbkrypt0n27/44
http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikk...en_on_laillista
Too big to fail.
jartar28/44
Yritykset pyrkivät maksimoimaan voitot. DLC paketit eikä p2w systeemit ole häviämässä mihinkään siihen asti kun ne tuottavat tarpeeksi voittoa. On naivia ajatella, että pelien jälleen myynnin estäminen muuttaisi pelejä parempaan suuntaan.
Sitä vastoin on täysin varmaa, että MS tulee kärsimään paljon siitä että käytettyjen pelien myyminen on vaikeaa ja todennäköisesti kannattamatonta. Se nostaa kynnystä ostaa pelejä uutena täydellä hinnalla. Se vaikuttaa suoraan peli ja konsolimyyntiin, mikä tekee pelitalojen elämästä entistä vaikeampaa. Kuluttajan päähänpotkiminen ei jostain kumman syystä lisää ostohaluja...
Sefriol29/44
Eivät ne tietenkään häviä mihinkään, mutta voivat hidastaa jo tapahtunutta kehitystä ja antaa mahdollisuuden parempaan suuntaan.
Ainakaan nykymenolla sellaista ei tulla saavuttamaan, vaan käytettyjen pelien myyntiä pyritään estämään kasvattamalla DLC:den määrää.
Pallero2030/44
quoted for truth
Pallero2031/44
Sain näistä kommenteista aivokasvaimen. Onneksi te folihatut ette tule livenä vastaan kun tuskin käytte edes ulkona. Jatkakaa vaan ajattelua että teidän parin hassun seinähullun boikottien takia pelit palaisivat 90-luvulle.
cpenter8332/44
If Doom was done today kulminoi aika hyvin nykyisten pelien isoimmat ongelmat kuluttajien kannalta
Lumikki33/44
Pelit palaisivat 90-luvulle?
Tässä on puhuttu pelien ympärillä olevasta jakelusta, kontrollista ja kaupankäynnistä. Jakelutavat on muuttuneet ja osittain myös parantuneet, kontrolli on kuitenkin otettu kuluttajilta pois. Siis yritykset rajoittaa kuluttajan pelaamiseen liittyviä asioita aina vain enemmän, liiketalouden voitontavoittelun nimissä.
Mielestäni järkevä kuluttaja jättää huonot palvelut ja tuotteet ostamatta. Jos yritys ei pysty tuottamaan hyviä tuotteita ja palveluja niin ei se myöskään ansaitse kuluttajan rahoja.
Raattis34/44
Monien pelien budjetit ovat niin järkyttäviä, että edes 5 miljoonaa myytyä yksikköä ei riitä kattamaan kehityskuluja. Samalla GameStop tahkoaa suurimman osuuden tuotostaan käytettyjen pelien myynnillä.
Jollei tälle asialle tehdä jotain, monta suurta pelitaloa romahtaa lähitulevaisuudessa. Ja kohta vain kaksi tai kolme toimijaa voivat tehdä oikeasti isoja pelejä, joilla on mahdollisuus viedä teknologiaa eteenpäin. Vuosittaiset Maddenit sekä Call of Duty - hurraah.
Jos tämä kaikki voidaan korjata sillä, että GameStop joutuu jakamaan käytetyistä peleistä saamiaan voittoja pelien kehittäjille niin hienoa. Harmi, että se johtaa Huuto.netin-kaltaisten sivustojen joutumiseen ulos pelistä.
Jos sinusta on pelaajana ihan fine, että pelien ulkonäkö graafisen suorituskyvyn osalta lähtee laskuun, ja entistä suurempi osa pelialasta alkaa tähdätä mobiilialustoille, niin mikä ettei. Minua ainakin hävettää, että ollaan tilanteessa, jossa minulle rakkain viihdeteollisuuden ala on joutumassa syöksykierteeseen.
Raattis35/44
tupla
Lumikki36/44
Suurin syy tähän syöksykierteeseen on viihdeteollisuus itse.
Jos tuote tai palvelu on epämielyttävä jossain mielessä niin se voi jäädä ostamatta. Viihdeteollisuus syyttää kaikki muita asiasta paitsi omia tekojaan. Eli viihdeteollisuus ovat jättäneet rakentamatta palvelut ja tuotteet niin kuin kuluttaja eli ostaja haluaa. Ne on rakennettu viihdeteollisuuden omien tarpeiden tyydyttämiseksi. Joten turha sitä on ihmetellä miksi viihdeteolisuuden syöksykierre on syntynyt, se on heidän itsensä aiheuttama.
tataka37/44
windows tablettien yleistyminen aiheuttaa sen että isotkin toimijat eivät tee pelejä ensimmäisenä näiden satojen eurojen erillisen näytönohjaimen hankkineille, vaan pelit eivät vaadi niin paljoa, eli kyllä grafiikkahuorille ajat eivät ole kaikkein parhaimmat, siis sitten kun tuleva konsolisukupolvi floppaa.
mikä tuo tietenkin monesta pienestä isomman toimijan, ei ole muutama iso pelifirma(EA köh köh) vaan pelientekofirmoista tulee enemmän samankokoisia eikä sillä grafiikkaa tarvitse olla niin paljoa, vaan pelien tarina ja toteutus on tärkeämpää.
minusta on parempi ettei pelejä myydä sillä grafiikalla vaan voi olla huonommat grafiikat mutta sitten pelin idea ja toteutus on paljon parempi ja jälleenpeluarvoakin on.
on monta peliä kun on tullut markkinoille että hienoilla grafiikoilla mainostetaan mutta peli muuten on surkea, mutta myy koska ne graffat on niin ihq.
yksi peli mistä tykkään ja ei markkinoille tulon aikana ollut parhaat grafiikat on dragon age origins, hyvä tarina, mukava pelata ja jälleenpeluarvoakin on rutkasti. vs joku fps peli jossa parhaat graffat mutta peli muuten on sitä samaa mitä on tullut monelta firmalta.
jartar38/44
Edelleenkään se käytettyjen pelien myynnin vaikeuttaminen/estäminen ei auta pelialaa yhtään. Pelien myyjät tyypillisesti rahoittavat uusien pelien ostoa myymällä vanhat pelit pois. Jos pelejä ei pysty myymään järkevällä tavalla/sopivaan hintaan niin uutuuspelejä ei ole varaa/kannatusta ostaa. Tämä johtaa siihen että uutuuspelien myynti romahtaa.
Huomioitavaa on sekin, että nämä henkilöt jotka ostavat pelit käytettyinä eivät todellakaan osta pelejä uutena vaikkei käytettyjä pelejä olisi mahdollista ostaa. He ostavat pelit alennusmyynneistä silloin kun hinta on pieni ja katteet matalat.
Näillä suunnitelluilla rajoituksilla peliala ampuu itseään päähän ja tämän jälkeen syytetään yllätys, yllätys piratismia. Peiliin katsominen voisi olla joskus ihan paikallaan...
Lumikki39/44
Tämä taitaa olla aikalailla sitä kun viihdeteollisuus kuvittelee että ahneudessaan tuolta saisi lisää rahaa, niin samalla haitataan maksivien asiakkaiden toimintaa. Sitten ihmetellään että miksi ne asiakkaat ei osta onnesta sikana heidän tuotteita.
Tietysti koko peliteollisuus ja sen ongelmat ovat paljon monimutakaisempia. Etenkin koko PC-laite teollisuuden muutokset. Tabletit ja Windows 8. Sekä sitä ennen konsolien tuleminen jakautti peliteollisuutta. Internet pakko ja DRM järjestelmät eivät edes auttaneet asioita tai yksityisyys loukkaukset digitaalisissa jakelu softissa.
Mutta syyt voisi yksinkertaistaa muutamaan asiaan. Ahneus, voiton maksimointi, liiallinen oman suojeleminen ja se että ei kuunnella omia asiakkaita, vaan luullaan itse tietävän paremmin eli ylimielisyys. Kohdellaan niitä maksavia asiakkaita huonosti ja välitetään vain omista tarpeista.
Itse pelailin aikoinaan mmorpg pelejä vuosia, kunnes totesin että ne eivät kehity enään mihinkään. Siirryin takaisin PC-yksinpeleihin, joista löytyi erinomaisia pelejä. Mutta sitten siellä tuli internet pohjainen jakelusofta pakko eli peliä ei voinut enää pelata ilman sen asentamista. Niissä oli yksityisyyttä loukkaavia asioita (Origin Client).
Tässä vaiheessa totesin että antaa olla ja lopetin pelaamisen kokonaan. Samassa tietysti totesin, koska Windows oli minulla pelaamisen takia, en oikeastaan tarvitse sitäkään enään. Koska muut asiat voin tehdä ilman Windowsia. Joten luovuin myös Windowsista.
Joten kysymys ei ole siitä että kuluttajana en haluisi pelata, vaan siitä että ehdot joilla voisi pelata ei ole enään hyväksyttävissä. Halua pelin ilman sitä ylimääräitä yhtiön omaa sontaa.
Nyt kun tulee uudet konsolit niin niitä samoja PC-puolella tehtyjä ongelman aiheuttajia ollaan ahtaamassa konsoleihin. Joten ei ruusuiselta tule näyttämään peliteollisuuden tulevaisuus ja saa kyllä tosiaan katsoa peiliin asioissa.
Sefriol40/44
Yleensä alennusmyyntien pienet katteet tuovat suuret voitot, koska myyntimäärät ovat suuret. Yleensä alennusmyyntien "pieni hinta" saa ihmiset ostamaan sellaistakin, mitä ei välttämättä tarvitse. Jos hinta on pieni ja ostaminen helppoa, niin myyntiä tapahtuu ja voittoa tulee.
Steam alet tuovat tuottoa sellaisille peleille, jotka on unohdettu täysin vaikka olivat hyviä pelejä, mutta kärsivät kilpailusta / huonosta markkinoinnista.
Jos saadaan tarpeeksi ihmisiä tukemaan alustaa saadaan paljon hyviä pelejä, joista jotkut voivat olla täysin tai osittain ilmaisia (League of Legends, Dota 2, Team Fortress 2, Planetside 2, Guild Wars 2 jne..).
Myös Playstation Plussan kaltaiset palvelut ovat vaihtoehtoja kuluttajille, joilla ei ole kunnolla varaa peleihin. Halpa palvelu ja kuukausittain yksi ilmainen peli (joista Journey oli esimerkiksi yksi viime vuoden suosikkeja). Tälläiset palvelut tietysti vaativat nettiyhteyden (DMR) ja peliä ei oikein myydä eteenpäin.
jartar41/44
Myös käytettyjen pelien ostajat ostavat alennuspelejä joten eipä tuolla vaikutusta ole. Sen lisäksi niitä ale pelejä saa myydä aika hemmetin paljon yhtä täyshintaista tuotetta kohti, että saadaan sama voitto.
Mutta jos oikeasti olet sitä mieltä että suuret myynnit ja pienet katteet tuovat suuret voitot niin, ollaan siinä pisteessä että pelit ovat liian kalliita. Hinnat alas jolloin käytettyjen pelien myyntikin muuttuu marginaaliseksi.
Sefriol42/44
Mutta he ostavat käytettyjä pelejä. Kaiken lisäksi eivät suurella "voitolla". Suurin osa käytettyjen pelien aiehuttamasta vahingosta tapahtuu kauppojen, eikä pelaajien taholla. Gamestopissa saat yleensä ehkä 5€ alennuksen siitä, että ostat käytetyn pelin.
Eikä yleensä asiat vaan toimi niin, että jos hinnat laskee, niin käytetyt pelit muuttuvat marginaaliseksi. Aivan sama kuin sanoisi, että jos nostan veroprosenttiasi, niin julkinen terveydenhuolto muuttuu sinun kohdalla paremmaksi. Jos pelin hinta putoaisi noin 70€:sta 40€, niin silti käytettyjen pelien markkinat kukoistaisivat.
Sefriol43/44
http://www.youtube.com/watch?v=2G_f8YBy39M
Tässä aika paljon asiaa johon itsekin perustan kantani.
Ranvier44/44
@Sefriol: Sä oot aika kyyninen kaveri. Taidat olla vissiin katkeroitunut devaaja, joka (omasta mielestään) teki hienon pelin, mutta se ei ole kuitenkaan ollut mikään arvostelumenestys eikä ole myöskään käynyt kaupaksi, joten haluat rangaista kuluttajia. Osuinko oikeaan?
PS. Se, että sinä ajattelet, niin että kuluttajilla ei tulisi olla oikeutta myydä vaikka niitä Steam-pelejä eteen päin, ei tarkoita sitä, että se olisi oikein tai että se olisi oikea ajattelutapa. Sekin loukkaa kuluttajien oikeuksia.
Opetelkaa ihmiset tekemään kuluttajia kiinnostavia pelejä, markkinoikaa niitä ja jättäkää niistä kaikki ylimääräinen drm-paska pois älkääkä estäkö niiden jälleenmyyntiä tai kontrolloiko sitä mitenkään, niin kyllä ne pelit myy.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT