Nvidia: seuraava konsolisukupolvi tulee olemaan myös viimeinen
Pilvipalvelimiin soveltuvia grafiikkapiirejä kehittelevä Nvidia uskoo, että ensi vuodelle odotettu seuraava pelikonsoleiden sukupolvi jää myös konsoleiden viimeiseksi. Nvidialla pilvitekniikkaan keskittyvää GeForce Grid Cloud Gaming -osastoa johtava Phil Eisler odottaa pilvitekniikan ajavan ohi hitaasti kehittyvästä konsolitekniikasta tulevina vuosina.
"Nykyinen konsolisukupolvi on lähes kymmenen vuotta vanhaa tekniikkansa puolesta. Pilvipelitekniikan hyvä puoli on siinä, että se kehittyy paremmaksi ja paremmaksi joka vuosi", Eisler kommentoi VentureBeat-sivuston haastattelussa. "Nvidia investoi tähän tekniikkaan osaksi siksi, että näemme siellä olevan ongelmia, jotka kuitenkin ovat korjattavissa ja kehitys menee koko ajan oikeaan suuntaan."
Nykyisessä tilanteessa pilvipelaaminen ei vaikuta erityisen houkuttelevalta eivätkä pilvipelejä tarjoavat yhtiöt kuten Sonyn ostama Gaikai sekä kesällä talousvaikeuksiin ajautunut OnLive ole pärjänneet erityisen hyvin, Eisler uskoo tekniikan kehittymisen ratkaisevan ongelmia. "Nettiliittymien kaista kasvaa koko ajan. Palvelinhuoneiden pyörittämisen kulut ovat menossa alaspäin. Olemme saamassa latenssit pienemmiksi. Koko pelikokemus paranee vuosi vuodelta aina siihen pisteeseen, jossa uskon siitä tulevan pääasiallinen pelitapa", Eisler ennustaa.
Vaikka latenssi on yksi pilvipalveluiden suurimpia ongelmia tällä hetkellä, Eisler uskoo pilvipalveluiden saavuttavan piakkoin jopa nykyisiä pelikonsoleita pienemmät vasteajat: "Keskivertopelaajan Xbox-konsolissa on tällä hetkellä 150 - 200 millisekunnin latenssi ja pelaajat ovat tottuneet siihen".
Tähän mennessä nähtyjen pilvipelitoteutusten taustalla on vaadittu käytännössä yksi tehokas näytönohjain pelaajaa kohti, mutta Nvidian Kepler-ohjaimet tukevat näytönohjainten virtualisointia, joka tehojen kasvaessa mahdollistaa useamman pelin pyörittämisen yhdellä palvelimella.
6 KOMMENTTIA
Sefriol1/6
En kyllä ymmärrä tota logiikkaa. Jos kehittymätön rauta olisi konsolipolven ongelma, olisivat kaikki pelinkehittelijät siirtyneet PC:lle jo aikapäiviä sitten. Juuri se muuttumaton rauta on konsolipelaamisen valtteja niin kuluttajalle kuin pelintekijälle. Pelintekijän ei tarvitse ottaa huomioon rautakohtaisia eroavaisuuksia kehittäessään peliä jollekin konsolille ja kuluttajan ei tarvitse ostaa kokoajan uutta konetta.
Palvelimia pitäisi perustaa joka maahan ja verkon pitäisi olla huipputasoa... Ei tule tapahtumaan vähään aikaan. Ensiksi yritetään heivata fyysinen media(CD,DVD jne) pois kuvioista ja sitten vasta harkitaan pilvipelaamista.
Varmasti Nvidian tekniikka on hienoa ja silleen, mutta tuntuu että he eivät ajattele asiaa oman firmansa ulkopuolelta juuri ollenkaan ja ovat sokeutuneet omaan nerouteensa.
squi2/6
Jos oletetaan, että tulevakin konsolisukupolvi yritetään venyttää kymmenen vuoden ikään saakka ennen päivitystä, uskon että pilvipelaaminen ehtii siinä vaiheessa oikeasti ajamaan ohi konsoleista. Kun mukaan otetaan vielä kasvava päätelaitteiden määrä eli puhelimet, tabletit, älytelevisiot ja kevyet, mutta tehottomat kannettava, niin markkinat laitteesta riippumattomille huippupeleille alkavat olla olemassa.
Viltsu30003/6
Kyllä mun läppäri pyörittää pelejä kuten Skyrimiä ihan mahtavasti?
tonttila4/6
Jotain tilastoja kiinteän/langattoman netin osuuksista ja nopeuksista suomessa olisi hauska nähdä. Ihan sillä vaan että ei taida olla suomessa yhteydet pilvipelailuun kunnossa.
Taitaa maailman nopein kansa olla pahasti mokkuloiden varassa.
himpo5/6
Sain OnLivessä noin 0,5s viiveen, tunnin yritin pelailla FPS-pelejä enkä osunut kuin paikallaan seisoviin örkkeihin.
Joku rallipeli saattaisi olla ihan kiva, KUNNES TULEE MUTKIA MATKAAN!
Pinggini on n. 20ms lähimpään speedtestiin, ja en usko että tulen hankimaan tätä 100/5 nopeampaa nettiä ihan vähään aikaan, enkä myöskään usko että Nvidia ja kumppanit tuo pilviään tavaalleni ikinä joten jään odottelemaan sitä FTL-tiedonsiirtoa...
PELAAJA19836/6
Uskon itse ainakin vahvasti konsolien kehittymiseen ja olemassaoloon tulevaisuudessakin mukaan lukien fyysiset pelilevyt.
Nvidia lähtee tuossa liikkeelle siitä että kaikki pelaavat netissä ja tietysti myös omista lähtökohdistaan.
Konsolilla voi pelata pelejä myös ilman nettiä, mutta suurempi tekijä on se että konsoleilla on paljon pelejä jotka eivät välttämättä olisi saatavilla siellä pilvipalvelussa.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT