Pelikehittäjä kieltäytyy korjaamasta peliä, syyttää Microsoftia
Pienten pelitalojen tai yksittäisten kehittäjien portfolioon kuuluu usein vain helppoja ja halpoja jakelukanavia käyttäviä pelejä, joiden kehityskustannukset ovat maltillisia. Käytännössä pelit jaellaan siis pelikoneen alustan verkkokauppojen välityksellä, joita voivat olla esimerkiksi App Store, Xbox Live, PlayStation Store tai Steam.
Tällaisia pelejä kehittää myös Polytron, jonka suosittu Fez-tasohyppely on julkaistu Xbox Live Arcade -palvelussa aiemmin tänä vuonna. Muiden verkkoteitse toimivien kauppojen tavoin Xbox Live mahdollistaa päivityspakettejen eli patchien julkaisun. Polytronin mukaan pelin korjausten julkaisu pitää kuitenkin sisällään järkyttävän sudenkuopan.
Hyväksymisen jälkeen patchin muuttaminen ei käy päinsä, sillä Microsoft pyytää moisesta huvista kymmeniä tuhansia dollareita. Microsoftin mukaan paketti oli jo "tarpeeksi hyvä".
Ongelma koskettaa kehittäjän mukaan vain alle prosenttia pelaajista, mutta sekin on tietysti liikaa. Polytronin mukaan lataustiedostoja korruptoiva bugi olisi helposti korjattavissa, mutta blogikirjoituksen perusteella saa käsityksen, että aivan tarkkaa tietoa ongelmasta ei sittenkään ole.
Microsoft antoi kaksi vaihtoehtoa: maksaa jättisumma ja uusia korjauspaketti tai julkaista korjauspaketti sellaisenaan. Muutaman ihmisen indiefirma Polytron päätti valita jälkimmäisen vaihtoehdon.
Vaikka tapaus vaikuttaa epäilyttävältä, niin jotain perää tilityksessä todennäköisesti on. Seikkailupeleistään tuttu Tim Schafer kertoi alkuvuodesta samaisesta ongelmasta. Schaferin mukaan Microsoft voi periä päivityksestä jopa 40 000 dollaria. Polytronin mukaan korjaus olisi tullut julkaisusta kahdessa viikossa, mikäli peli olisi julkaistu Xbox Liven sijaan Steamissä. Myös Schaferin vetämän Double Fine -pelitalon seuraava seikkailupeli julkaistaan Steamin kautta.
7 KOMMENTTIA
johtaja591/7
Kuulostaa ihan M$ politiikalta.
perhana2/7
Kuulostaahan tuo hieman sekavalta, mutta jos vertaillaan vaikkapa autokauppaan niin tilannehan olisi suunnilleen vastaava kuin tämä:
-Autovalmistaja toimittaa myyntiin 10 000 uutta automallia ja huomaa sitten että autoon on jäänyt pieni valmistusvika jonka vuoksi auto voi satunnaisesti sammua liikennevaloissa.
-Autovalmistaja lähettää autoa myyneelle autokauppaketjulle 10 000 korjattua vaihto-osaa jotka autokaupan sitten pitäisi toimittaa ja asentaa jo myytyihin autoihin.
-Tulisiko autokaupan ottaa omaksi tappiokseen kustannukset jotka korjausten tekemisestä aiheutuu, vaikka vika johtuu siitä että valmistaja on päästänyt myyntiin viallisen tuotteen, vai olisiko kohtuullista että valmistaja korvaa autokaupalle korjaustöistä aiheutuneet kustannukset?
Loppujen lopuksi tässähän on kyse aivan vastaavasta tilanteesta, Polytron on valmistaja joka on toimittanut myyntiin puutteellisen pelin, ja Microsoft on jakelija joka on hoitanut pelin jakelun asiakkaille
Jepuliz3/7
Paitsi että Microsoftille vaiva joka tulee nähdä päivityksen saattamiseksi jakeluun vastaa muutamaa klikkausta. Maksupolitiikka toimii ikäänkuin pakotteena että älkää perkule julkaisko keskeneräiäsiä pelejä.
Muutenkin Fish on myynyt satojatuhansia kappaleitaan peliään, ja tienannut reilusti yli miljoonan pelillään; ei oikein selittelyt auta.
Kyllähän nyt sitten itketään että olisi pitänyt julkaista Steamissa kun ongelmia tulee, ei siitä ole kauaakaan kun Fishin mielipide oli että "PC:t soveltuvat vain taulukkolaskentaan, pelejä tulee pelata konsolilla." Ja minkälainen vajakki maksaa että pelin jakelumahdollisuuksia rajoitetaan? Joko Fish puhuu paskaa tai hänen idiotisminsa on noussut uusiin sfääreihin.
Itseoikeutettu "Genious voice of this generation" tosiaan.
arcanix4/7
Itse päivityksen jakelu kyllä, mutta sitä edeltää laadunvalvonta jossa microsoft testaa peliä uudella päivityksellä.
hannu22225/7
Siis päivityksen saa laittaa ilmaiseksi jakeluun. Mutta päivitys oli viallinen ja päivityksen korjaus maksaisi.
min5sevaan6/7
joo ei kovin sympatiaa herättävä kaveri tuo Fish
robsku7/7
Ei niin mitenkään vastaava - oletko tyhmä vai trolli? Ihan oikeasti, tämä bittien vertaaminen fyysisiin esineisiin menee joillakin jo naurettavuuksienkin yli.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT