EU uudistaa pelisääntöjä käyttäjätietojen tallennuksesta ja käytöstä
EU haluaa luoda koko unionin kattavan uuden tietosuojalainsäädännön, joka korvaisi tällä hetkellä käytössä olevat jäsenmaiden yksittäiset ja pahasti vanhentuneet säädökset.
Nykyinen lainsäädäntö on suurelta osin peräisin ajoilta, jolloin lainsäädännössä ei ole osattu ottaa huomioon nykyisiä jättimäisiä sosiaalisen median palveluita kuten Facebookia, joiden haltuun kertyy valtavat määrät henkilökohtaista tietoa.
EU:n lainsäätäjät ovat ilmaisseet huolensa siitä, miten kaupalliset internet-palvelut hyödyntävät asiakkaidensa henkilökohtaisia tietoja mainostajia houkutellakseen.
Lakialoitteen takana on EU:n oikeusasioiden komissaari Viviane Reding, joka haluaa lisätä yritysten avoimuutta siitä, miten ne käsittelevät asiakkaistaan keräämiään tietoja. Ehdotuksen mukaan yritykset kuten esimerkiksi internet-operaattorit olisivat velvollisia kertomaan asiakkailleen mitä tietoja käyttäjistä tallennetaan, mihin tarkoitukseen niitä tallennetaan ja miten kerättyjä tietoja säilytetään.
Uudistustyötä kuitenkin hankaloittaa jäsenmaiden vaihteleva suhtautuminen yksityisyysasioihin. Esimerkiksi Saksa ja Ranska ovat perinteisesti painottaneet vahvaa yksityisyydensuojaa, kun taas Irlanti ja Britannia ovat myötäilleet lainsäädännössään markkinoiden tarpeita.
Komissaarin mukaan uudistus selkiyttäisi myös yritysten toimintaa, kun nykyinen 27 eri lainsäädännön tilkkutäkki korvattaisiin yksillä säädöksillä.
3 KOMMENTTIA
KalikoJak1/3
Siis meinaako ne, että operaattori kertoisi, mitä tietoja sinusta on Facebookissa?
Jos tuo tarkoittaa mitä dataa operaattori kerää niin nehän saa ainakin suomessa jo nyt.
squi2/3
Suomessa tosiaan tilanne on jo kohtalaisen hyvä. Suurin ongelma taitaakin olla käyttäjien mielenkiinnon puute noita erilaisia rekisteriselosteita kohtaan.
ArttuH5N13/3
Onneksi tuo edellä mainittu tehokaksikko hyvin pitkälle pyörittää EU:ta, eivätkä nuo kaksi jälkimmäistä. EU:n pitäisi ottaakin kansalaistensa yksityisyydensuoja vahvasti esille, selkeyttää ja edistää sitä. Ja miksi juuri EU:n? Koska se pystyy siihen. 27:n jäsenmaan "tilkkutäkki" aivan varmasti hankaloittaa yritysten toimintaa ja yksittäisen maan paukut ovat rajalliset.
Onneksi useasti EU on näissä asioissa ollut kuluttajan puolella. Jos jotakin siellä on tehty oikein...
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT