AfterDawn logo

Facebookin Tykkää-painike rikkoo Saksan lakia

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
8 kommenttia

Lukuisilla verkkosivuilla käytössä olevan Facebookin Tykkää-painikkeen on todettu rikkovan Saksan tietosuojalakia. Saksalaisviranomaisen mukaan näppäin rikkoo myös EU:n lainsäädäntöä.

Pohjois-Saksassa sijaitsevan Schleswig-Holsteinin osavaltion tietosuojakeskuksessa työskentelevä Thilo Weichert kertoi näppäimen laittomuudesta tämän viikon perjantaina. Weichertin mukaan näppäimen ja Facebook-profiilin sidoksisuuden vuoksi ihmisten verkkokäyttäytymistä voidaan seurata aivan liian tiiviisti.

"Facebook voi jäljittää jok'ikisen verkkosivustolla tehdyn klikkauksen, kuinka pitkään jollakin sivustolla vieraillaan ja mitkä asiat kiinnostavat käyttäjää", Weichert kertoi. Hänen mukaansa kaikki tieto välittyy Facebookia pyörittävälle yritykselle, vaikka painiketta painava ei olisikaan Facebookin jäsen.

Facebookin mukaan heidän näppäin noudattaa Saksan ja EU:n lainsäädäntöjä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että tykkäysten ohella he saavat tietää käyttäjän IP-osoitteen. Facebook vakuuttaa, että nämä tiedot poistetaan alan tapojen mukaisesti kun 90 päivää on kulunut niiden kirjaamisesta.


Weichert haluaa kieltää Tykkää-painikkeen käytön kaikista osavaltiossa sijaitsevista verkkosivustoista. Muussa tapauksessa sivuston ylläpitäjää odottaa 50.000 euron sakko.

8 KOMMENTTIA

opiskelijanörtti (vahvistamaton)1/8

Operassa content block sääntö: *facebook.com*

Sitten sivustokohtaisissa asetuksissa facebook.com alla laitettu ettei käytetä blockeria. Näin kaikki facebookiin linkittävät sivustot (ml. ne huijausvideot joiden play nappi on oikeasti tykkää nappi) tulevat blockattua. Facebookia taas voin käyttää aivan normaalisti kun menen sivulle osoiterivillä tai kirjanmerkillä.

Olenko siis aikaani edellä kun näin ja torjuin tämänkin "uhan" ennen asiantuntijoita?

alwaysaproblem2/8

Sarjassamme ääliömäisiä lakeja >_<

Guarded3/8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti alwaysaproblem:

Sarjassamme ääliömäisiä lakeja >_<

Et tainnut nyt ihan tajuta tätä hommaa, vai tajusitko?

Insomniu4/8

What about Google?

Ihan kuin Google unohdettaisiin?

Googlella on isot määrät henkilötietoja myös, kun on Google+, Gmail ja muut tilit.

Google voi vielä vahvemmin seurata käyttäjiään, kun on Google Adsense, Google+ painikkeet, sekä sivun analysointi työkalut.

Esimerkiksi Afterdawnin sivulta ainakin löytyy Google+ painikkeet. Ja hyvin monelta sivulta löytyy tuo analysointi/seuranta työkalut.

Ei näille voida mitään. Ainut epävarma tapa olisi varmaankin kieltää henkilötietojen ja tracking statistiikan yhdistäminen, mutta sekin kielto menee heti ensimmäisenä nuritte, kun esim. väläytetään Patriot Act -korttia.

Raattis5/8

@Insomniu
Googlen ja Facebookin ero tässä tapauksessa on, että Google on valmis mukautumaan sääntöihin, ja se mm. kunnioittaa selainten do not track -ominaisuutta.

Pysäyttääkö facebook-elementtien adblokkaaminen Chromessa tämän urkinnan?

Insomniu6/8

@Raattis,

Tekeekö se Googlesta hyvän, että se mukautuu, silloin kun sen täytyy?
Yhtälailla Facebook laitetaan EU:n toimesta mukautumaan.

Google kunniottaa do not track -ominaisuutta ainakin ulospäin näkyvälle datalle. Kuka sanoo, että Google ei tallenna dataa itselleensä?

Googlella on statistiikkaa joka suunnasta enemmän kuin Facebookilla ja molemmat kertovat kunnioittavansa lakeja. Vaikka Googlella on puhtaampi imago (Ja se imago sai kolhuja Patriot Act -kortista hetki sitten), on mielestäni FB ihan samalla viivalla.

Ja Facebookin ylläpitämä "urkinta" pysähtyy blokkimalla sen tuottamat elementit.


Googlen listaan voidaan vielä lisätä itseasiassa Google Chrome ja Google OS.

Deadagent7/8

Pitää kaiketi lainsäädäntöä huomauttaa että painikkeen klikkaaminen on vapaaehtoista. Samoin myös facebookkiin rekisteröiminen. Et halua antaa tietojasi isolle yhtiöjätille? No älä sitten rekisteröidy facebookkiin. Tai jos rekisteröidyt anna mahdollisimman vähän tietoja.

Edit: Ok huomasin äsken tuon että riippumatta siitä onko henkilö facebookin jäsen vai ei. Silti painiketta ei ole pakko klikata.

Raattis8/8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Insomniu:

Tekeekö se Googlesta hyvän, että se mukautuu, silloin kun sen täytyy?


Se kieltämättä on mielestäni hyvän yrityksen merkki. Facebook sen sijaan inttää vastaan ja tekee lopulta mitä huvittaa, koska se tietää olevansa monopoliasemassa. Google voisi toimia samoin, mutta se on päättänyt, että hyvä imago on tärkeämpi kuin jokainen pikkuvoitto.

Mitä muuta jostain yrityksestä voi tietää, kuin sen mitä siitä näkyy ulos päin?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Deadagent:

painiketta ei ole pakko klikata.

"Facebook voi jäljittää jok'ikisen verkkosivustolla tehdyn klikkauksen, kuinka pitkään jollakin sivustolla vieraillaan ja mitkä asiat kiinnostavat käyttäjää."

Jollei tämän kommentin sanonut henkilö ole ilmaissut asiaansa vain todella harhaanjohtavasti, tarkoittaisi tämä sitä, että pelkkä nappulan läsnäolo keyloggaa jokaisen hiirenklikkauksesi ja muut tekemisesi. Toisaalta puhuja on jonkinasteinen lakimies, joten lausuman totuusarvo on jokseenkin kyseenalainen. Tiedän kuitenkin, että tämä olisi teknisesti täysin mahdollista.

Facebookin olisi todella vaikea luoda yhtä laaja mainosverkosto kuin Googlen, joten sen on helpompi kasvattaa tietopankkiaan ihmiskarjan itsensä levittämillä sivustoelementeillä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT