EU:n jäsenvaltiot unohtaneet ottaa käyttöön tietosuojadirektiivin
Euroopan komission mukaan EU:n jäsenvaltiot ovat olleet luvattoman laiskoja Internet-selailun tietosuojaa koskevan direktiivin käyttöönotossa. Komission tiedottaja Jonathan Todd kertoi Reutersille, että 27 jäsenvaltiosta vain kaksi on säätänyt direktiivin osaksi kansallista lakia.
"Mallioppilaina" ovat olleet Tanska ja Viro. Britannia, Slovenia, Ranska ja Luxemburg ovat ottaneet direktiivin vain osittain osaksi lainsäädäntöä. Jäsenmaille annettiin kaksi vuotta aikaa ottaa direktiivi käyttöön, mutta vain edellä mainitut maat olivat noudattaneet komission ohjeistusta määräaikaan mennessä (25. toukokuuta).
Direktiivin perusajatus on, että Internetin käyttäjiltä on jokaisella sivulla erikseen pyydettävä suostumus väliaikaistiedostojen tallennukseen. Komission näkemyksen mukaan tietojen tallentaminen ilman käyttäjän lupaa on oltava rangaistavaa. Sivustokohtaisten asetusten ja kirjautumistietojen säilytyksen lisäksi keksien sisältämää selaushistoriaa voidaan käyttää apuna kohdistetussa mainonnassa.
On sanomattakin selvää, että verkossa toimivat yritykset ovat vastustaneet direktiiviä voimakkaasti. Direktiivi nimittäin osuu voimakkaasti heidän tärkeimpään tulonlähteeseen eli mainoksiin. Digitaalisesta sisällöstä ja palveluista vastaava komissaari Neelie Kroes ei pidä Internet-yritysten huolta aiheellisena. Reutersille antamassaan lausunnossa hän sanoo nettiyritysten olevan innovatiivisia, joten ne keksivät varmasti keinon selviytyä.
3 KOMMENTTIA
Thor19931/3
Tällastä tällä kertaa.. kaikkee sitä näemmä keksitään.
Niih.. helppohan se varmasti on sanoo
ArttuH5N12/3
Kyllähän ne keksii. Kyllä te jostain sitä rahaa saatte, eiks jeh?
Demus3/3
Melko järjetön direktiivi onkin. Itse kyllä kannatan tietosuojaa ja yksityisyyden kunnioittamista, mutta tässä mennään jo vähän yli.
Selaus- ja käytöshistorian perusteella voidaan räätälöidä käyttäjille sopivia sisältöjä! Tottakai tämä koskee myös mainoksia, mikä on loppupelissä kokemuksen kokonaisuudesta melko pieni osa. Mainokset kun ei kuitenkaan minnekään katoa, niin kyllä hyvin kohdennetut on paremmat kuin vaippamainokset nuorelle sinkkumiehelle.
Selaushistoriaa voidaan käyttää myös moniin hyödyllisiin ja innovatiivisiin juttuihin. Ja tällaisen käytön kehitys käytännössä pyritään estämään tolla direktiivilla. Silloin kun saitille pitää rekisteröityä tossa ei ole mitään ongelmaa, mutta esim. nettikaupat pyrkivät välttämään rekisteröintipakkoa kaikin keinoin (tutkitusti rekisteröinnin pakollisuus pudottaa myyntimääriä oleellisesti).
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT