Samsung huijasi, tyytyväiset asiakkaat palkattuja näyttelijöitä
Samsung on jäänyt nolosti kiinni palkattuaan näyttelijöitä esittämään uusien Galaxy Tabien tyytyväisiä asiakkaita. Yhtiö esitteli CTIA-messuilla järjestetyssä tilaisuudessa kolme videopätkää, joita kuvailtiin "tosielämän tarinoiksi" todellisten käyttäjien suusta. Technologizer-sivuston Harry McCrackenin mielestä käyttäjien tarinat vaikuttivat kuitenkin hieman liikaa käsikirjoitetuilta.
Muutaman minuutin googlaus paljasti, että "freelance matkakirjailija" ja "kiinteistönvälitysfirman pomo" ovat oikeasti New Yorkilaisia näyttelijöitä. Kolmas videolla esiintynyt henkilö esiteltiin elokuvaohjaajana. Googlen perusteella mies todella on ohjaaja, mutta kyseessä on New Yorkilainen tuotantoyhtiö, jonka asiakkaisiin kuuluu muun muassa Samsung.
Ei ole täysin selvää, halusiko Samsung todella johtaa katsojia harhaan väittämällä palkattuja näyttelijöitä tyytyväisiksi asiakkaiksi vai olisiko tarinat pitänyt alun perinkin ymmärtää perinteisinä mainoksina, joiden totuusarvo jää katsojan arvioitavaksi. Tapauksesta herää kysymys eikö Samsungilla ole oikeita tyytyväisiä asiakkaita?
8 KOMMENTTIA
JuhaW1/8
Kysymys kuuluu: kuka tollasta ei tee?
Thor19932/8
Suprise, not.
Mikaelson3/8
Kyllähän tuon nyt arvasi. Vaikeaahan niitä oikeita tyytyväisiä asiakkaita on löytää, kun kahta uutta mallia ei ole edes myynnissä. :D
Eiköhän nuo "tyytyväiset asiakkaat" ole lähes poikkeuksetta palkattuja näytteöijöitä. Tuskin esim. Applen iPad-videossa on oikea lääkäri ja oikea potilas, jonka oikeaa röntgenkuvaa esitellään. :D
OneMember4/8
Mikä uutinen tämä nyt on?
Olisi paljon harvinaisempaa, jos mainoksissa jonkin laitteen "tyytyväinen käyttäjä" ei olisi palkattu rooliin.
MQe5/8
Todellakin PALJON yllättävämpää olisi että markkinoinnissa jokin
OLISI aitoa, kuten vaikkapa nämä muka "tosielämän tarinoita" kertovat.
Tuskin yksikään firma siinä pahemmin toisistaan eroaa. Mikä tässä
uutisessa oikeasti olisi muka niin yllättävää, samaa systeemiä on
käytetty varmaan vuodesta miekka ja kilpi..ja jotkut vielä uskoo? :D
squi6/8
Itse näkisin ongelmana nimenomaan sen, että Samsungin edustaja videoista puhuessaan selvästi viittaa "tosielämän käyttäjiin" jotka ei loppujen lopuksi ole edes oikeita henkilöitä.
IMO hyvä esimerkki onnistuneista käyttäjätarinoista on Nokian viimeisin kampanja, jossa mukana Minna Parikka, Eero Ettala ja Suvi Koponen. Oikeita olemassaolevia ihmisiä ja luonnollisen sekä uskottavan kuuloiset perustelut mainostettujen laitteiden hyödystä omalla kohdalla. En toki ole niin naivi, että uskoisin julkkisten lähteneen Nokialle malleiksi ihan hyvän hyvyyttään ja siksi että sattuu diggailemaan niin paljon Noksusta vaan takana on yksinkertaisesti rahaa ja/tai oma tarve olla esillä. Mutta silti toi on kampanjana niin paljon parempi.
Tulee fiilis, että eikö kukaan kehdannut lähteä mainostamaan Samsungia omalla nimellään ja naamallaan edes maksua vastaan?
jartar7/8
Itse näen sen ongelmana että joku uskoo mainoksia tosiksi. Lähes kaikki "tosielämän" tarinat on käsikirjoitettuja, leikattu mainostajan haluamaan muotoon ja niissä esiintyy joko malli, näyttelijä tai kuuluisuus.
Nokian mainos meni sinulle siis täydestä kuin väärä raha. Lumilautailua onkin tosi hyvä kuvat kännykameralla missä ei ole optista zoomia...
Mainokset tehdään rahan takia varsinkin silloin kun ne tehdään omilla kasvoilla.
Suurimmassa osassa mainoksista on palkatut näyttelijät. Se että joku lähtee mainostamaan tuotetta omalla nimellään ei tee mainoksesta todellisempaa. Siinä vaiheessa ollaan syvällä metsässä kun mietitään kenen mainos on uskottavin.
squi8/8
Eikö sua häiritse elokuvat, joiden dialogi on epäuskottavaa ja kankeaa? Semmosia on nihkeä katsoa, vaikka elokuvat onkin fiktiota.
Tottakai mainos on mainos riippumatta siitä onko mainoksessa esiintyjät näyttelijöitä vai olemassaolevia ihmisiä. Mainosten tarkoituksena on myydä tuotteita. Hyvää mainosta on silti ihan ilo katsella ja mainoksia voi tehdä hyvällä maulla. (Hieman offtopic, Super Bowlin mainoskatkoilla esitetyt mainokset on alan huipputekeleitä, hyvä esimerkki huippumainoksesta on esim tämä)
Silti mainontaakin ohjataan lainsäädännöllä, mainoksessa ei saa väittää ihan mitä tahansa ja perustella sitä sillä, että "kaikkihan sen nyt ymmärtää, että tää on vaan mainos".
Tilanne on kuitenkin se, että Samsungin PR-päällikkö kertoi ennen videoita haasteltujen olevan oikeita käyttäjiä, jotka on kutsuttu kertomaan laitteen käyttökokemuksesta. “For this project, Samsung invited consumers from a variety of backgrounds to choose and test out a Samsung Galaxy Tab”. Asiassahan ei olisi mitään ongelmaa, jos Kim Titus olisi ennen videoita selittänyt, että kyseessä on esittelyvideo meidän uusista laitteita yms ilman, että väittää esittelijöiden olevan "tavallisia kuluttajia". Siitä tässä on maailmalla noussut meteliä.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT