Tuulahdus historiasta: Napster myytiin - jälleen kerran
Yksi modernin digitaalisen musiikkimaailman tunnetuimmista brändeistä on ehdottomasti Napster. Alunperin vuonna 1999 julkaistu palvelu mullisti koko maailman musiikkibisneksen täydellisesti, luomalla laittomaksi todetun, mutta valtavaa suosiota nauttineen musiikin jakopalvelun.
On täysin oikeutetteua pohtia sitä, miten ilman Napsteria meillä ei välttämättä olisi vieläkään laillisia musiikin suoratoistopalveluita, kuten Spotifyta - tai elokuvien suoratoistopalveluita kuten Netflixiä.
Napsterin suosion vuosina vuosituhannen taitteessa, levyteollisuus eli CD-levyjen myynnin kulta-aikaansa. Levyteollisuudella ei ollut itsellään mitään tarvetta muuttaa toimivaa ja rahakasta liiketoimintamalliaan, mutta sitten tuli Napster. Napster popularisoi MP3-tiedostot ja konseptin siitä, että yksittäisiä biisejä voi ladata verkosta.
Napsterin vaikutus oli sekä teknologinen että kulttuurinen: se oli yksi merkittävä tekijä siinä, että kokonaisten albumien konsepti alkoi rapautumaan. Samalla piraattipalvelun suosio myös loi valtavan markkinan teknologiayrityksille: MP3-soittimia alkoi putkahtelemaan myyntiin isoiltakin firmoilta, vaikka kaikki tiesivät, että niitä tuskin käytetään laillisesti ostetun musiikin kuunteluun.
Myös Applen nykyinen suosio pohjautuu osittain Napsterin luomaan murrokseen. Applesta tuli aikoinaan ensimmäinen yhtiö, joka onnistui paketoimaan lailliset musiikkiostokset yhteen oman digitaalisen soittimensa kanssa. Apple Music, josta ostettiin yksittäisiä biisejä, oli hetken aikaa musiikkiteollisuudelle yhtä tärkeä kuin Spotify nykyisin on.
Napsterin suosio jäi lopulta lyhyeksi, kun levy-yhtiöt onnistuivat tuhoamaan firman oikeudessa - yhtiö tuomittiin tekijänoikeusrikoksiin yllyttämisestä ja mahdollistamisesta.
Sen jälkeen yhtiön brändi on kulkenut eräänlaista kiertolaisen elämää. Tunnetun brändin osti itselleen ensimmäisenä Roxio, joka oli tuolloin tunnettu vielä lähinnä CD-levyjen polttoon tarkoitetuista ohjelmistaan. Roxio muokkasi Napsterista laillista musiikin kauppapaikkaa, joka ei kuitenkaan koskaan kasvanut kovinkaan suosituksi.
Seuraavaksi Napster myytiin amerikkalaisille kulutuselektroniikkaketjulle Best Buylle vuonna 2008. Siitä matka jatkui eteenpäin, sillä vuonna 2011 suoratoistopalvelu Rhapsody osti Napsterin itselleen.
Rhapsodyn omistuksessa yhtiö pysyikin pitkään - ja itse asiassa Rhapsody vaihtoi itse oman nimensä Napsteriksi vuosien saatossa. Mutta Rhapsody ei koskaan onnistunut haastamaan Spotifya ja muita suoratoistojättejä tosissaan.
Vuonna 2020 entinen Rhapsody, nykyinen Napster, sitten myytiin virtuaalikonsertteja järjestävälle MelodyVR:lle. Siinä kyydissä Napster ei pysynyt kauaa, vaan yhtiö myytiin jälleen eteenpäin jo vuonna 2022, tällä kertaa kahdelle lohkoketjuihin ja kryptovaluuttoihin erikoistuneelle firmalle (Algorand ja Hivemind).
Tuokaan omistussuhde ei kestänyt kauaa, sillä The Guardian uutisoi hiljattain, että Napster on myyty jälleen kerran. Tällä kertaa ostajana oli Infinite Reality -niminen startup, joka osti yhtiön itselleen 207 miljoonalla dollarilla.
Infinite Reality aikoo rakentaa Napsterin ympärille musiikkiin keskittyvän sosiaalisen alustan, jossa artistit voivat olla yhteydessä faneihinsa ja tehdä siinä sivussa paremmin rahaa omalla brändillään. Toki tämä kuulostaa vahvasti vuosituhannen alkupuolen MySpacen uudelleenlämmittelyltä, mutta usko Infinite Realitylla ideaan on ainakin kova.
Yhtiö suunnittelee myös 3D-keikkojen järjestämistä tulevalla Napsterin alustalla.
KOMMENTOI
Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.