Temu kahden EU-tutkinnan kohteena - KKV listasi 6 tapaa, joilla Temun epäillään huijaavan kuluttajia
Verkkokauppa-alusta Temu on tällä hetkellä tarkassa EU:n syynissä, sillä käynnissä kaksi erillistä EU-tutkintaa, jotka täydentävät toisiaan.
Temu on päätynyt EU:n toimesta erityistarkkailuun, sillä digipalveluasetuksen (DSA) nojalla sitä pidetään merkittävänä portinvartijana digitaalisessa maailmassa.
Euroopan komissio käynnistikin hiljattain virallisen menettelyn arvioidakseen, onko Temu mahdollisesti rikkonut digipalvelusäädöstä aloilla, jotka liittyvät laittomien tuotteiden myyntiin, palvelun mahdollisesti riippuvuutta aiheuttavaan suunnitteluun, järjestelmiin, joita käytetään ostojen suosittelemiseen käyttäjille, sekä tutkijoiden tiedonsaantiin.
Lisäksi Euroopan kuluttajaviranomaisten verkosto (CPC-network) aloitti 8.11. oman laajan tutkimuksen Temun toimintatavoista. Kuluttajaviranomaisten verkosto epäilee Temun rikkovan kuluttajien laillisia oikeuksia muun muassa kuudella eri tavalla.
"Suurilla alustoilla on palvelupolkujensa suunnittelussa merkittävä vastuu. Temu on harhaanjohtavien menettelyiden lisäksi pelillistänyt ostamisen tavalla, joka addiktoi ja houkuttelee kuluttajia ostamaan jatkuvasti lisää. Kuluttajilla pitää olla vapaus tehdä valintoja ilman, että päätöksentekoa manipuloidaan kyseenalaisin keinoin", kommentoi Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.
Suomesta kuluttaja-asiamies on mukana tutkinnassa, ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on tämän vuoksi listannut tiedotteessaan tavat, joita Temun epäillään rikkovan.
Muun muassa näillä tavoilla Temun katsotaan rikkovan kuluttajien laillisia oikeuksia:
- Valheelliset tarjoukset: kuluttajille uskotellaan tuotteiden olevan tarjouksessa, vaikka näin ei ole.
- Painostus ostamiseen: kuluttajille uskotellaan, että tietty tuote on tarjolla vain tietyn ajan tai että se on loppumassa pian.
- Pakotettu pelillistäminen: kuluttajien on pyöräytettävä onnenpyörää päästäkseen ostoksille, samalla kun olennainen tieto pelin palkinnoista on piilotettu käyttöehtoihin.
- Puuttuvat ja harhaanjohtavat tiedot: kuluttajille ei anneta oikeaa tietoa heidän laillisista oikeuksistaan palauttaa tavaroita ja saada hyvityksiä. Kuluttajille ei kerrota etukäteen, että tilaus on mahdollinen vasta kun sen hinta ylittää tietyn vähimmäisarvon.
- Väärennetyt arvostelut: alustalla ei kerrota, miten siellä julkaistujen arvostelujen aitous on varmistettu. Osan arvosteluista epäillään olevan epäaitoja.
- Piilotetut yhteystiedot: kuluttajille ei tarjota helppoa yhteydenottotapaa kysymysten esittämiseen tai valitusten tekemiseen.
Suomesta kuluttaja-asiamies on mukana verkoston tutkinnassa, jota vetävät Belgian, Saksan ja Irlannin kuluttajaviranomaiset yhdessä komission kanssa. Temulla on kuukausi aikaa kertoa, miten se aikoo korjata havaitut ongelmat.
KOMMENTOI
Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.