Näin suomalaiset käyttävät suoratoistopalveluita sekä musiikki- ja kuuntelupalveluita
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin vuosittaisessa kuluttajatutkimuksessa selvitetään, kuinka paljon suomalaiset kuluttajat käyttävät erilaisia palveluja netissä.
Kevään 2021 tutkimuksen mukaan useimmat kuluttajat käyttävät internetiä videosuoratoistopalveluihin ja erilaisiin musiikki- ja kuuntelupalveluihin. Tällaisia palveluita käytti kevään aikana jopa 85 prosenttia kuluttajista.
Tutkimuksen mukaan kuluttajista 78 prosenttia oli viimeisen kolmen kuukauden aikana käyttänyt jotakin maksutonta tai maksullista suoratoistopalvelua. Lähes puolet kuluttajista oli katsonut maksuttomista palveluista suoria lähetyksiä ja 65 % oli katsonut niistä tallenteita, tv-ohjelmia tai elokuvia. Maksullinen palvelu tai sellaisen ilmaisjakso oli ollut tilattuna 50 %:lla kuluttajista.
Käytetyimpiä palveluita olivat Yle Areena, YouTube sekä Netflix.
Ensimmäistä kertaa tutkimuksessa kysyttiin myös erilaisten audiopalveluiden käyttöä internetin kautta viimeisen kolmen kuukauden aikana.
Nämä ovat myös suosittuja, sillä 76 % kuluttajista oli käyttänyt jotakin musiikki- tai kuuntelupalvelua.
Eniten internetin välityksellä musiikkia kuunneltiin erilaisten sovellusten kautta. Ilmaiseksi kuuntelua tapahtui 56 prosentilla kuluttajista ja maksullisia musiikkipalveluita käyttivät 33 prosenttia.
Suoria kotimaisia nettiradiolähetyksiä, esimerkiksi radiokanavia, oli internetistä kuunnellut 30 % kuluttajista. Erilaisia podcasteja, tallenteita tai kuunnelmia oli kuunnellut 32 % kuluttajista, kun taas äänikirjoja oli netistä ja sovelluksista kuunnellut 19 %.
Lisäksi tutkimuksessa selviää, että internetpuhelut ovat säilyttäneet suosionsa. Niitä tekivät tänä keväänä ja viime vuoden keväällä noin 55 prosenttia kuluttajista. Yli 80 prosenttia kuluttajista käyttivät pikaviestintää (esim. WhatsApp ja Telegram). Tavalliset puhelut ja tekstiviestit puolestaan vähenivät jälleen hieman.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT