Tutkimus: Sähköauton ostajista 80% ostaa sähköauton jatkossakin; loput vaihtoivat takaisin bensaan, hyvästä syystä
Kaliforniassa on kuljettu samalla tiellä kuin Norjassa eli autojen sähköistyminen on siellä ollut trendi jo pidemmän aikaa kuin muualla maailmassa. Siksipä Kaliforniasta löytyy myös jo kuluttajia, jotka ovat ehtineet omistaa jo toisenkin auton ensimmäisen sähköautonsa hankkimisen jälkeen. Nyt tutkittiin sitä, pysyivätkö sähköautoon vaihtaneet sähköautojen parissa seuraavankin auton myötä.
Tarkalleen ottaen tutkimuksessa tutkittiin sellaisia kuluttajia, jotka olivat ostaneet täyssähköauton vuosien 2012 ja 2018 välillä ja olivat sen jälkeen vaihtaneet vielä uudempaan autoon.
Neljä viidestä sähköauton 2012 - 2018 välillä hankkineista oli vaihtanut sittemmin sähköautonsa uudempaan sähköautoon. Mielenkiintoisin ryhmä ovat kuitenkin he, jotka vaihtoivat sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon, eli 20 prosenttia tutkimukseen osallistuneista.
Sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon vaihtamisen ylivoimaisesti tärkein syy oli selvä: 70% sähköautot hylänneistä ei ollut hankkinut kotiinsa (tai sellaista ei ollut saatavilla) oikeaa sähköauton latausasemaa, vaan latasi autoa perinteisestä ulkopistorasiasta. Vaikka julkisia latauspisteitä olisikin ollut saatavilla, oli hidas kotilataus ylivoimaisesti tärkein syy auton vaihdolle.
Valtaosa tutkimukseen osallistuneista kuluttajista latasi autoaan nimenomaan kotona. Tarkalleen ottaen kaksi kolmesta kaikista tutkimukseen osallistuneista oli ladannut autoaan vain ja ainoastaan kotona, ei koskaan julkisilla latausasemilla. Tutkimus löytyy Naturen sivuilta (maksumuuri).
9 KOMMENTTIA
pentsu1/9
Jenkeissä yhtenä syynä lienee luokaton sähköverkko joka on kehitysmaatasoa. Kotitalouksissa 1-vaiheisia pistorasioita on kyllä 16 ampeerisia mutta jännitteen ollessa 110-120VAC teho on rajallinen. Samasta syystä pesukoneet ja kuivausrummut joudutaan lähes poikkeuksetta kytkemään 2-vaiheisiksi. 3-vaihesähköä on harvassa talossa saatavilla
arivesa2/9
Ei tuo kovasti Suomesta poikkea. Vain sähkölämmiteisissä OK taloissa lie 400V liittymä. Kerrostalojen lämpötolpissa on tarjolla 1-vaihe 10 tai 16A 1-vaihe rajatusti, ja katulamppuparkkeeraajille ei sitäkään. Lisää saa tietty rahalla, mutta yleensä kulu on todella iso. Tuskin kukaan voi saada tontilleen 100 Kw teholla tasavirtaa, mitä pikalaturit edellyttää.
Tämä lie yllättänyt osan ostajista, jotka luulivat että "sähkö tulee töpselistä" kuten muutenkin. Ehkä Teslapokat on valveutuneempia (ja varakkaampia), koska heidän asiakasuskollisuus on omaa luokkaansa.
pentsu3/9
No kyllä mun mielestä ero on ihan helvetillinen kun eurooppalaisesta pistorasiasta saa tuplasti tehoa ulos verrattuna jenkkien vastaavaan. Poikkeaa siis oikeasti paljon
Kaikissa suomalaisissa kiinteistöissä on 400VAC syöttö. Jenkeissä kotitalouksien 3-vaihesyöttö on 220-240VAC. TasaJÄNNITETTÄ ei tuoda mihinkään suoraan sillä jännitehäviöiden vuoksi sen siirto on hankalaa. Virtaa ei siirretä. Virta syntyy kuormituksessa
Edit :Henkilökohtainen mielipiteeni on että Tesla (auto) on kupla. Oma (tosin suppea) kokemukseni jenkkiautoista on että ne ovat täysin paskoja. Testien mukaan joita olen lukenut, Tesla lukeutuu samaan sarjaan. Koripaneelit eivät istu kunnolla, kummallisia suunnittelun kukkasia jne..
arivesa4/9
Outo väite. Pitkänmatkan sähkönsiirrossa, esim. merikaapelit, ollaan siirtymässä tasavirtaan, juuri häviöiden vähentämiseksi. Naputa hakukoneeseen HVDC transmission.
Taloyhtiöissä on tietty 3-vaihelitäntä, mutta ei osakkailla saati tolpissa. Sama on tarjolla jenkeissä, ei Freedom Towerin hissit toimi 110v 1-vaiheisella, tuo on maaseutujen ilmajohtoja varten.
Teslaa, tyhjästä aloittanutta, on mollattu osin oudoin perustein. US- consumer reports laskee vain moitteiden määrää. Yksilöityinä on iso osa ollut tasoa: löysin maalista hiuksen. Eittämättä paras, ja ilmeisesti eniten myytykin sähköauto, überhaupt. Selittänee myös miksi Berliinin tehtaan käyttöönottoa viivästetään minkä voivat, "lupaprosesseilla".
pentsu5/9
Kyseessähän on fakta, ei väite. Nykyisissä siirtoverkoissa käytetään vaihtosähköä jolloin jännite voidaan häviöiden minimoimiseksi nostaa muuntajilla eristeiden sallimaan maksimiin. DC-verkossa muuntaja ei toimi.Muuntajat voidaan korvata tehoelektroniikalla DC siirtoverkon luomiseksi mutta sellaista ei nyt ole.
En tiedä miten sä nyt hissitkin tähän saat sekoitettua, mutta nykyaikaisia hissejä ajetaan taajusmuuttajilla. Jis rullaat taaksepäin, kerroin että jenkkien sähköverkko on kehitysmaa tasoa ja kotitalouksien pistorasioista saa puolet vähemmän tehoa ulos kuin meikäläisistä koska P=U*I.
Teslasta kerroin henkilökihtaisen mielipiteeni, en minkään tutkimuslaitoksen.
E:typo korjattu
arivesa6/9
Lue häviöistä alta (wikiwandista).Jenkkien kotitalouksia on monenlaisia, kuten täälläkin. Ja: Hissit toimii 400V 3-vaiheisella, ei 110V 1 phasella, sama kuinka virtaa sitten käytössä pilkotaan.
Yleistä
Suurjännitetasavirtakaapeleita on erityisesti Euroopassa ja Kiinassa. Suurjännitetasavirtakaapeleilla uusiutuvan energian osuuden kasvattaminen sähköntuotannossa helpottuu, koska vesivoimaa voidaan siirtää pidempiä etäisyyksiä vähäisin häviöin, ylimääräistä energiaa voidaan pumpata vesivoimaloiden patoaltaisiin ja tuulivoiman sekä aurinkoenergian vaihtelevuus vähenevät, kun sähköä tuotetaan ja siirretään laajemmalta alueelta, jolloin paikalliset sääilmiöt eivät vaikuta sähköntuotantoon yhtä paljon. Kiinassa ja Brasiliassa suurjännitetasavirtakaapeleita käytetään vesivoiman siirtämiseen kulutusalueille. Suurjännitetasavirtakaapelit tasaavat sähkön saatavuutta ja suurjännitetasavirtakaapelit ovat sen vuoksi vaihtoehto energian varastoinnille. Lisäksi vesivoimalla tuotetun sähkön laajempi hyödyntäminen ja ylimääräisen energian varastoiminen vesivoimaloiden patoaltaisiin lisäävät energiavarmuutta. Euroopassa on suunnitelmissa yhdistää Islannin ja Irlannin sähköverkot Isoon-Britanniaan. Tällöin uusiutuvan energian kehittäminen Islannissa ja Irlannissa mahdollistuvat ja Isossa-Britanniassa uusiutuvan energian osuus sähkönkulutuksesta kasvaa. Norjan vesivoimaa voidaan hyödyntää Isossa-Britanniassa ja Manner-Euroopassa suurjännitetasavirtakaapeleiden avulla. Saharan aavikolla tuotettua aurinkoenergiaa sekä Länsi-Afrikan tuulivoimaa saatetaan tulevaisuudessa siirtää Eurooppaan suurjännitetasavirtakaapelein.[1][2] Esimerkiksi 15 prosenttia Euroopan sähkönkulutuksesta voitaisiin kattaa Saharassa tuotetulla aurinkoenergialla.[3]
UHVDC
ABB:n mukaan UHVDC-linja voidaan rakentaa 3000 kilometrin pituiseksi ja linjan sähkönsiirtokapasiteetti on 50 prosenttia korkeampi.[11] Vuonna 2017 Intiassa on päätetty rakentaa yli 1800 kilometrin pituinen UHVDC-linja.[12]
pentsu7/9
Mä en oikein tiedä miksi mä edes vastaan sulle. Saan kinata samanlaisten jäärien kanssa töissä ihan tarpeeksi.
En tarvitse mitään Wikiä sillä olen saanut sähköalan koulutukseni jo reilut 30 vuotta sitten.
Aloitetaan noista hisseistä ja jenkkien sähköverkosta, joka muuten on mulle ihan henkilökohtaisellakin tasolla tuttu.
Olet oikeassa. Useimmiten hissit toimivat 3-vaihemoottorilla. Ei kuitenkaan välttämättä. Jenkeissä ei kuitenkaan ole 400V:n jännitettä. 3-vaiheisena löytyy ainakin 3PH 230VAC, 3PH 460, 3PH 575, mutta ei 400V:a. Kuten aiemmin sanoin, jenkkilä on sähköverkon suhteen kehitysmaa. Nuo edellämainitutkin jännitteen poikkeavat hieman eri alueilla. Ja nyt HUOM. DC-jännitteessä ei ole tietenkään vaiheistusta (vaihekulmaa)
Virtaa ei pilkota. Taajuusmuuttaja "pilkkoo" nimensä mukaisesti taajuutta. AC-moottorin pyörimisnopeutta säädetään muuttamalla taajuutta (sekä jännitettä samassa suhteessa (u/f ratio)). Pyörimisnopeuden määrää kuitenkin vain taajuus, ja nyt taas HUOM! DC-jännitteellähän ei ole taajuutta.
Tämä on ihan täyttä totta, mutta et näemmä ymmärrä miksi. Tasajännitettä voidaan varastoida akkuihin. Vaihtojännitettä ei voi varastoida akkuihin. Nämä ovat erittäin hyödyllisiä autinko-, vesi-, ja tuulivoiman yhteydessä joissa sähköntuotto ei ole tasaista. Noista verkoista saatu DC-sähkö kuitenkin vaihtosuunnataan ja tahdistetaan AC-verkkoon koska: Sähkönsiirron runkoverkot ovat AC-verkkoja ja kaikki kuluttajatuotteet toimivat vaihtosähköllä. Jos kotitalouksiin tuotaisiin DC-jännite auton latausta varten, ainoa vaihtoehto on rakentaa DC-jännitteelle rinnakkainen verkko AC-Verkon rinnalle. Tämä ei tule tapahtumaan.
Kuule, sä voit väitellä tästä aiheesta vaikka maailman tappiin asti, mutta tässä aiheessa väittelet väärän henkilön kanssa. Hyvä puoli tuossa tietenkin olisi että saisit jonkinlaisen ymmärryksen sähköstä. Jutellaanko seuraavaksi erilaisista muuntajakytkennöistä tai vaikka lisää taajuusmuuttajista. Mistä haluat jäärätä seuraavaksi?
arivesa8/9
Jätit kertomatta miten suurjännite tasavirtasiirto ei toimisi,kun esim ABB ja muut alan yritykset kertoo muuta? Aurinkopaneeleiden tuottama tasavirta,ladattaessa puskuriakkuihin,olisi älytöntä muuttaa siirron ajaksi vaihtovirraksi.
Teslan ympäri maailman,ja Saksassa esim.Ionityn(pika)lataustolpat, työntää pistokkeesta tasavirtaa 150 KW teholla sähköautoon,jos auto siihen kelpaa. Tasasuuntaus vasta autossa hukkaa energiaa lisälämmöksi autossa, joka latauksessa on turha ja vaarallinenkin sivutuote.
Minua kiinnostaa tosiasiat,ei mielipiteet saati "kuka voitti väittelyn"?
Tai uskoi niin.
pentsu9/9
Sä käännät asiat ihan ylösalaisin. En ole väittänyt että se ei toimisi varsinkin kun sellaisia kuitenkin on, mutta ei kuluttajille.
Kerroin että kotitalouksiin ei jaeta suoraa DC-sähköä koska sellaista verkkoa jolla tuo onnsitusi ei ole.
Kerroin että Usassa sähköverkko on kehitysmaatasoa.
Kerroin että Usassa yksi ongelma lienee se että pistorasiasta saa puolet vähemmän tehoa ulos kuin eurooppalaisista vastaavista.
Rullailepa ihan alkuun ja lue ajatuksella mistä oli puhe. Olen todella iloinen että sinua alkaa vihdoin kiinnostamaan tosiasiat ja looetat huuhaasi "virran pilkkomisista" ynnä muusta paskasta
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT