OnlyFans on valtava taloudellinen menestys
Moni netin tavallinenkin käyttäjä on törmännyt viimeisen parin vuoden aikana ainakin mainintaan sivusta nimeltä OnlyFans. Kyseinen sivusto syntyi tavaksi tukea rahallisesti erilaisia sisällöntuottajia: uutiskirjoittajia, sarjankuvien tekijöitä, jne.
Pikkuhiljaa palvelun kärki on kuitenkin muuttunut vahvasti siihen, että palvelusta on tullut Instagram-tähtösten tapa tienata itselleen rahaa julkaisemalla (Instagramin sääntöjen rajoja selkeästi rohkeampaa) sisältöä maksaville faneille. Aiheesta on uutisoitu kotimaisessakin viihdelehdistössä viime aikoina, kuten vaikkapa Iltalehdessä sekä Ilta-Sanomissa
Nyt OnlyFans on julkaissut ensimmäiset talouslukunsa ja ne ovat hyvät. Siis sillä tavalla hyvät, että Google, Apple ja maailman huumekartellit olisivat kateellisia luvuista. Eli valtavan hyvät.
Liikevaihtoa OnlyFans tahkoaa varsin mukavasti, noin 400 miljoonaa dollaria eli noin 330 miljoonaa euroa vuodessa. Mutta tärkein, eli yhtiön voitto, olikin sitten hurja: 300 miljoonaa dollaria eli noin 247 miljoonaa euroa (ennen veroja, vähennyksiä ja arvonalennuksia). Eli voittomarginaali oli huikeat 75%. Vertailun vuoksi: Googlen voittomarginaali vuonna 2019 oli 17% ja Applen noin 21%.
Mihin OnlyFansin huikea voittomarginaali sitten perustuu?
Käytännössä yhtiön kulurakenne on äärimmäisen kevyt. Sen ei tarvitse mainostaa palveluaan, sillä sen alustaa käyttävät sisällöntuottajat tekevät markkinoinnin sen puolesta. Käytännössä palvelun ainoat kulut ovat sen palvelinkustannukset ja työntekijöiden palkat. Yhtiön liikevaihto koostuu ainoastaan sisällöntuottajille maksettujen palkkioiden siivusta, joka on OnlyFansin tapauksessa 20%. Nopeasti laskien voidaan päätellä OnlyFansin kautta kiertävän vuositasolla jo 2 miljardia dollaria rahaa, josta 400 miljoonaa dollaria päätyy yhtiölle itselleen.
8 KOMMENTTIA
user_org (vahvistamaton)1/8
Mistä liikevaihto tullut, mistä voitto ?
Nyt uutisesta jäi olo että artisti maksaa, eli kerää rahat sekä sisällön tuottajilta että niiden kuluttajilta.
dRD2/8
"Yhtiön liikevaihto koostuu ainoastaan sisällöntuottajille maksettujen palkkioiden siivusta, joka on OnlyFansin tapauksessa 20%. Nopeasti laskien voidaan päätellä OnlyFansin kautta kiertävän vuositasolla jo 2 miljardia dollaria rahaa, josta 400 miljoonaa dollaria päätyy yhtiölle itselleen."
kokkeli23/8
"Huumekauppaakin parempi bisnes"
Nyt "arvon" toimittaja jos vetäsisit sen pään ulos sieltä p***...
Jos vaikka menisit matikan alkeiskurssille jookosta?
ThePekkis4/8
Maailman vanhimman ammatin kannattavuus ei pitäisi olla mikään uutiskynnyksen ylittävä asia.
_Kk_5/8
Nimenomaan, sama kuin uutisoisi Pornhubin tms voitoista.
Jännä juttu, että artikkelissa ko palvelua ei edes liiemmin verrata pornosivusotihin, vaikka se käytännössä on nimenomaan sitä. Uskallan myös väittää, että jollei kaikki niin ainakin suurin osa sen tuotoista tulee nimenomaan kyseisestä sisällöstä.
dRD6/8
Parikin arviota Yhdysvalloista pistää huumekaupan voittoprosentin noin 70% tasolle. Voittoprosenttihan siis lasketaan vähentämällä sisääntulevasta rahasta syntyneet kulut, kuten palkat, hävikki (viranomaisten takavarikot, jne), kuljetuskustannukset ja sen sellaiset.
Itse asiassa PornHubin omistaja MindGeek on ollut hädintuskin voitollinen viime vuodet ja teki tappiota mm. vuonna 2018:
https://luxtimes.lu/luxembourg/33248-po...-year-with-loss
user_org (vahvistamaton)7/8
Kiistos vastauksesta.
liikevaihto syntyy provikasta, no kuullostaa vielä kovemmalta voittoprosentilta, kuin se että liikevaihdoksi olisi laskettu koko välitetty rahamäärä.
Ilmeisesti firma ei tarjoa alustaa, vaan on vain maksunvälittäjä muilla alustoilla jaetun sisällön maksamiseen, eli onko vähän samalla tontilla kuin jotkut (e)maksukorttifirmat, jotka ottaa alle prosentista muutamaan prosenttiin, sillä erolla että ilman riskiä.
Eli jos vertaa Googlen tai Applen sisältömaksuvälityksiin, (siis niiden kaupat missä ne ottaa provikan asiakkaan ostamasta sisällöstä).
Firman riski kai siinä että alustat estää sen toiminnan, tai itse tarjoavat samanpalvelun.
user_org (vahvistamaton)8/8
Meni ihan sekaisin, siis tuo että lasketaan prodikka liikevaihdoksi nostaa voittoprosenttia, vs että verrataan kauppiaaseen joka ostaa tuotteen (huumeen, sovelluksen, palvelun) ja myy sen, jolloin liikevaihdoksi lasketaan koko palvelun ostaneen maksama hinta.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT