--->
AfterDawn logo

Lars Ulrich: Metallican kinastelu Napsterin kanssa aikoinaan "ei ollut ehkä parasta PR:ää"

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Seurasimme AfterDawnissa hyvinkin tarkkaan vuosituhannen alussa meneillään ollutta oikeustaistelua, jossa yksi maailman isoimmista bändeistä, Metallica, haastoi oikeuteen silloisen piraattipalveluiden ykkösen, Napsterin.

Napster oli käytännössä tuonut digitaalisen musiikin konseptin massojen saataville - ajatuksen siitä, että ehkä musiikin kuunteluun ei vaaditakaan enää muovista kiekkoa, vaan riittää, että musiikki on tietokoneella, josta sen voi myös siirtää kannettavaan soittimeen. Idea oli vallankumouksellinen (vaikkakaan ei toki Napsterin idea), mutta ongelmana oli, että Napster oli käytännössä vain laiton tiedostojenjakelualusta. Käyttäjät jakoivat tiedostoja keskenään ja senttiäkään ei liikkunut mihinkään suuntaan - ei myöskään muusikoille.

Muusikoiden ja piraattien välinen taistelu yltyi ja sen keulakuvaksi valikoituivat Metallica ja Napster. Etenkin yhtyeen rumpali, Lars Ulrich, oli kommenteissaan armoton. Lopulta Napster joutui poistamaan satojen tuhansien käytäjiensä tunnukset, koska he olivat jaelleet palvelussa Metallican kappaleita.

MAINOS


Metallicalle taas ongelmaksi muodostui se, että Napster oli räjähdysmäisen suosittu nuorison keskuudessa - ja sota nuorison suosimaa palvelua vastaan teki rankan kolauksen yhtyeen imagolle. Tätä velkaa yhtye maksaa edelleen tietyissä ikäryhmissä.

Nyt Ulrich on avannut tuon lähes 20 vuoden takaisen riidan taustoja haastattelussa. Hän kertoo, että yhtye oli työstämässä uutta biisiä, "I Disappear", jonka oli määrä olla Mission Impossible II-elokuvan soundtrackilla. Eräänä päivänä yhtyeen manageri Cliff Burnstein oli soittanut Ulrichille ja kertonut, että kappale, joka oli tarkoitus julkaista vasta kuukausia myöhemmin, soi jo Yhdysvalloissa 20 radioasemalla. Yhtye oli alkanut selvittämään miten ihmeessä näin oli voinut käydä ja heille selvisikin pian, että joku oli saanut kappaleen käsiinsä ja pistänyt sen jakoon Napsterin kautta. Tästä suivaantuneena yhtye päätti aloittaa "sodan" Napsteria vastaan.

Nyt Ulrich myöntää, että heidän olisi ehkä pitänyt tutustua aiheeseen (musiikin digitaaliseksi muuttumiseen) tarkemmin ja että koko episodi "ei välttämättä ollut ihan fiksuin mahdollinen PR-temppu".

Nyttemmin yhtye on hypännyt digitaalisen musiikin kelkkaan varsin avoimesti ja yhtyeen viime syksynä julkistama "Hardwired... To Self-Destruct" markkinoitiin erittäin onnistuneesti juurikin digitaalisen jakelun kautta. Yhtye julkisti ennen levyn julkaisua levyltä kappaleita ja videoita ja pisti ne jakeluun sekä YouTubeen että Spotifyyn, keräten kiinnostusta levylle jo reippaasti ennen sen julkaisua.

Jos aihe kiinnostaa, löytyy uutisarkistoistamme vino pino Napsterin ja Metallican välistä taistelua seurannutta uutisointia.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Kotimainen pelimedia pienenee: Pelaaja-lehti lakkautetaan

AfterDawn

Kiinan teknologiafirmat julkistivat kilpailijan HDMI:lle - GPMI tukee 8K-tarkkuuden kuvaa

AfterDawn

Kameran ja näytön voi nyt jakaa Gemini Livelle - tekoäly auttaa näkemänsä perusteella

Puhelinvertailu

Kaksi läppärivalmistajaa keskeytti tietokoneidensa myynnit Yhdysvalloissa - tullien takia hinnoittelu on mahdotonta

AfterDawn

Verkkosivustot hukkuvat tekoälybottien liikenteeseen - Wikipedia vaikeuksissa, 65% kaikesta liikenteestä tekoälybotteja

AfterDawn

Nyt se tapahtui: Linkkivero iski Suomeen - Amppareiden kilpailija suljettiin, Kopiosto vaati rahaa otsikoista

AfterDawn

Osuuspankin verkkopankki, mobiilipankki ja tunnistautuminen ovat nurin

AfterDawn

Polarnode rakentamassa Nokian kaupungin alueelle usean sadan miljoonan euron datakeskusta

AfterDawn

Digita päättää maksu-tv-lähetykset antenni-tv-verkossa

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki