Televisiomainoksiin upotetaan ultraääniviestejä – Puhelin kuuntelee
Mainostajille kehitetään jatkuvasti uusia tehokkaampia kohdentamismenetelmiä, joiden avulla mainostaja voi varmistua siitä, että heidän käyttämä mainosbudjetti käytetään mahdollisimman tehokkaasti. Tuotteita ja palveluita on turha yrittää kaupitella henkilöille, jotka eivät kuulu tuotteen kohdeyleisöön.
Käytännössä tämä tarkoittaa uusien seurantamenetelmien kehittämistä. Älypuhelinkäyttöä ja Facebook-tykkäyksiä seuraamalla saadaan jo varsin hyvä kuva henkilön mielenkiinnonkohteista, mutta koska mediaa kulutetaan useilla eri laitteilla, jää osa tiedosta hyödyntämättä. Uusia tekniikoita on kuitenkin kehitetty esimerkiksi televisiokatselun seuraamista varten.
Joissain tapauksissa mainoksiin on alettu upottaa ultraääniviestejä, joita ihminen ei kuule, mutta älypuhelimeen asennettu sovellus pystyy sen aistimaan puhelimen mikrofonin ansiosta. Kun älypuhelin on kuullut ääniviestin, saavat tekniikkaa tukevat sovellukset samalla tiedon mitä mainoksia käyttäjä on katsonut televisiosta. Näin samoja mainoksia voidaan esittää myös sovelluksessa tai vaihtoehtoisesti ne voidaan jättää esittämättä kokonaan. Ultraääniviestejä kuuntelemalla sovellukset voivat myös yrittää päätellä kuinka paljon, milloin ja mitä ohjelmia katsot televisiosta.
Laitteiden välisen ultraääniviestinnän käyttö mainosten kohdentamisessa on eräs puheenaihe Black Hat -tietoturvatapahtumassa. Niin sanottua uXDT-seurantaa tarjoavat muun muassa SilverPush, Signal360 ja Audible Magic.
9 KOMMENTTIA
AimoHuikka1/9
Jee, kiva.
"Aaargh! Taas tätä samaa Trivagopaskaa. Ensin telkkarista, nyt facessa, iltalehden bannereissa, twitterissä, vessassa, Me Naiset lehdessä, Finnkinossa, Afterdawnissa!"
Mitenköhän päättelevät pitikö mainoksen nähnyt henkilö näkemästään? Itse meinaan kaivaa silmät päästä joka perkeleen kerran kun tulee mainostauoilla samat jo 666:tta kertaa.
RekookeR2/9
Mikset kelaa niiden yli? Vai tykkäätkö kaikesta huolimatta katsoa niitä tai kuunnella? Ehkä haet jotain vinkkejä siihen mitä haluat ostaa seuraavaksi, etkä tykkää siksi skipata mainoksia?
TämänTakiaPalomuurit (vahvistamaton)3/9
Täysin huuhaa-idea joka kaatuu siihen, ettei kukaan idiootti asenna ja pidä päällä ja vieläpä salli tietoliikennettä internettiin joltain v***n mainossovellukselta ...
raven0ak4/9
itse tekis mielenkiinnosta kysyä että miten kelataan eteenpäin sellaista ohjelmaa jota lähetetään samanaikaisesti aka ei ole tallennettu käyttäjälle
G0lden_Kebab5/9
Kerros mulle kanssa millä magialla jäbä kelaa tv lähetystä vaikka salkkareiden, kympin uutisten, huutokauppa keisarin..ihan sama minkä lähetyksen välissä? :) Haluun kanssa kovin tietää tämän. Ei kukaan nyt niin urpo olekkaan, että niitä nauhalta väkisin kattoisikaan...Laitetaas niitä valoja taas sinne tauluun
muppis6/9
Ikävä kyllä tämä tekniikka tulee lyömään läpi vain sen takia, että keskivertokuluttajaa ei kiinnosta yksityisyyden suojaus. Vai miten muuten kuvittelit Facebookin nousseen isoksi? Juuri siksi, kun ihmiset ei lue niitä käyttöehtoja.
Ja nämämainosohjelmat on mainosrahoitteisissa ohjelmissa sisäänrakenettuna, ei niitä erikseen asenneta.
daim0n7/9
Jos kuule luvataan ämpäri ilmaiseksi tästä hyvästi niin johon löytyy joka toisesta kännykästä. Lopusta puolesta puolet saadaan vaihtamalla ämpärin väriä.
avthein8/9
48kHz näytteenottotaajuudella ei vielä helposti upotella ultraäänihöttöä pakattuun ääniraitaan. Äänen pakkaus kun on optimoitu nimenomaan karsimaan kaikki ihmiskorville kuulumattomin osuus pois häviöllisesti pakatusta äänestä.
Eri asia on sitten jos töllön tekniikkaan on tehty "lisäyksiä" tätä toiminnallisuutta varten kun kaiutin elementit (etenkin diskantti) voivat pystyä toistamaan uultraääntäkin.
Helpompaa on tehdä ääneen "vesileimaa" tai kuultavia koodeja jotka varmimmin kuuluvat muiden laitteiden mikrofoneihinkin asti.
jartar9/9
Väsynyttä läppää joka on alunperinkin perustunut tahalliseen väärin ymmärtämiseen. Niitä ämpäreitä haettiin niissä olevien yllätysten vuoksi. Ei ämpärien.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT