AfterDawn logo

Facebook leikkaa Suomessakin verkkosivuille linkkaamaansa liikennettä rajusti vuonna 2015

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
9 kommenttia

Vuosi vuoden jälkeen Facebookin merkitys verkkosivustojen liikenteenlähteenä on kasvanut kasvamistaan. Jotkut verkkosivustot ovat rakentaneet käytännössä koko bisnesmallinsa Facebookista tulevien käyttäjämassojen päälle. Trendi on vielä Suomeakin selvemmin esillä Yhdysvalloissa, josta puuttuu selkeitä liikenteitä tasapainottavia, muita isoja "liikenteenruokkijoita". Yhdysvalloissa Facebookissa menestyminen ratkaisee niin uutis- kuin viihdesivustonkin liikennemäärät – ja käytännössä liikevaihdon (ja usein myös sen, pysyykö ko. yritys pystyssä).

Facebook on kuitenkin vuosi vuoden jälkeen ruuvannut algoritmejään tiukemmalle ja tiukemmalle sen suhteen, mitä se päästää läpi käyttäjiensä etusivulla näkemään uutisvirtaan. Kaikki Facebookin tekemät muutokset pohjautuvat algoritmeihin ja valtavaan määrään testejä, joten mitään hatusta vedettyjä muutokset eivät ole. Se, että juuri sinä saat tietyt päivitykset Facebookin uutisvirrassa tiettyyn järjestyseen, pohjautuu miljardin käyttäjän luomaan datamassaan ja siitä opittuihin seikkoihin.


Jo vuonna 2013 alkoi Facebook siirtymään ns. "Facebook Zero"-mallia kohti, jossa verkkosivut eivät saa enää julkaisemiaan päivityksiä läpi, eivät edes käyttäjille, jotka ovat "fanittaneet" kyseistä sivua Facebookissa. Etenkin Yhdysvalloissa tämä trendi on ollut erittäin selvä: esimerkiksi englanninkielinen AfterDawn, jolla on lähes viisi tuhatta fania, tavoittaa toisinaan uutisillaan ainoastaan kourallisen ihmisiä. "Tavoittaminen" tarkoittaa siis määrää ihmisiä, jotka ovat ylipäätään nähneet kyseisen jutun Facebook-sivuillaan. Pahimmillaan suhdeluku on ollut viime viikkoina 4600 fania - 19, jotka näkivät julkaisun. Ainoastaan "viraaliksi" suunnitellut julkaisut ovat päässeet viimeisen vuoden aikana "läpi" Facebook-käyttäjien seinille, eli jutut, jotka houkuttelevat klikkaamaan ja jakamaan. Käytännössä siis erilaiset, "ihmisenkokoiset" kohut. Suomessa tilanne on ollut toistaiseksi helpompi, mutta tulee muuttumaan rajusti vuonna 2015.

Arvostettu web-tutkimukseen keskittynyt yritys, NiemanLab arvioi omassa jutussaan sitä, että vuosi 2015 tulee olemaan ensimmäinen vuosi, jolloin Facebookista ulkopuolisille sivustoille lähetettävä kokonaisliikennemäärä tulee laskemaan. Logiikka on selkeä: Facebook on nykyisin ennenkaikkea mobiilipalvelu: sen tuloista valtaosa tulee mobiilista ja sen käytöstä valtaosa on nykyisin mobiilikäyttöä. Ja jos työpöytäselaimilla vielä ulkopuolisiin sivustoihin linkkaaminen onkin hyvää palvelua, mobiilissa se pääsääntöisesti ei sitä ole: vielä nykypäivänäkin monet sivustot toimivat todella kehnosti kännyköillä, eivät noudata tiettyjä yhteisiä pelisääntöjä tai vähintäänkin estävät helpon back-painikkeen käytön erilaisten uudelleenohjauksiensa vuoksi.

And in a mobile world, links to third-party websites are, to use a technical term, shit.

-Felix Salmon / NiemanLab


Facebookilla on käytännössä kaksi tehtävää yrityksenä: ensinnäkin pitää huolta siitä, että mahdollisimman suuri osa sen käyttäjistä kuluttaa Facebookissa mahdollisimman paljon aikaa ja toisekseen huolehtia siitä, että mainostajat saavat vastinetta rahoilleen. Facebookilla ei sinänsä ole minkäänlaista velvollisuutta pitää uutis- ja viihdesivujen omistajia tyytyväisinä.

Yhdysvalloissa monet isot julkaisijat ovat jo reagoineet muutoksiin -- "Fanita meitä Facebookissa"-nappien painoarvo ja sijoittelu on heikentynyt monilla sivustoilla ja tilalle on tuotu muita tapoja uutisvirran seurantaan. Kaikki ei toki muutu: ns. viraalisivustot tulevat elämään jatkossakin, mutta niiden elintila kapenee hieman, mutta samaan aikaan isommista kasvaa kenties nykyistäkin isompia. Perinteiset, "tylsät" uutissivustot kenties siirtävät panostuksiaan entistä enemmän Twitterin ja muiden palveluiden suuntaan. Ja Facebook? Facebook todennäköisesti jatkaa kasvuaan myös tulevaisuudessa. Sen muutokset ovat kuitenkin dataan pohjautuvia, joten vaikka osa käyttäjistä ei niitä haluaisikaan, algoritmimuutos tulee todennäköisesti kasvattamaan tyytyväisten käyttäjien osuutta entisestään.

-Petteri Pyyny, tj
AfterDawn Oy

twitter: @pyyny

9 KOMMENTTIA

urpokka (vahvistamaton)1/9

Näin tulee käymään. Minä olen huomannut, että Facebookin päivitysten määrä on kavereilla vähentynyt vähintään 90% viimeisen parin vuoden aikana. Itsekään en enää postaa mitään koko Facebookiin. Yritysten mainontaa täynnä - "sponsoroitu" tai "kaverisi petteri tykkää tästä sivusta". Ei kiinnosta.

Ja tuo että tyytyväisyys kasvaa ei pidä paikkaansa. Mua ainakin v.tut.aa kun fb päättää mun puolesta mitä feedissä näkyy.

Muutamia vuosia sitten oli hyvä palvelu, onneksi älysin myydä 2 suurinta faniyhteisöäni aikanaan pois. Enää niillä ei ole mitään arvoa kun postauksista menee alle 0,5% fanien feediin.

Oisko kiinnostusta ostaa reilu 100 000 jäsenen fanisivu? Sellainen ois vielä tarjolla.

Kaukana on ne ajat, kun yksi postaus tuotti parhaimmillaan yli 5000 euroa.

akse2/9

Twitter paljon kätevämpi uutissivustojen yms. seuraamiseen.. kaikki tulee sinne feediin mitä haluat sinne tulevan.

Mauriland3/9

jokaisessa on se ongelma että jos ei koko aika vahtaa niin ohi menee.

dRD4/9

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mauriland:

jokaisessa on se ongelma että jos ei koko aika vahtaa niin ohi menee.

Tavallaan tuon takia Facebookin algoritmi onkin tehty, eli se pyrkii nostamaan kamaa esiin, joka sinua kiinnostaisi, eikä vain sitä, joka on juuri sillä hetkellä uusinta.

Insomniu5/9

Tuo algorithmi ottaa kyllä itseäni usein päähän.
Mielummin katselisin vain tuoreita päivityksiä, kuin päivien takaisia klikkausfestejä.

Omaan facebookissa ehkä n. 60 kaveria, eli facebookin mittakaavassa erittäin vähän. Silti, silti en näe jokaisen kaverin status-ilmoituksia. Vain muutamien henkilöiden.

Mutta ai että, kun tulee paljon "tykkäysvideoita", joku henkilö jossakin on tykännyt tästä videosta, josta on tykänny 20 000 muuta, se kyllä näkyy seinällä joka kerta. Eikä edes yksittäin, vaan kymmenittäin.

esa666/9

Olen Facebookissa jakanut seuraamani sivut ja henkilöt listoille eikä uutisalgoritmeillä ole enää mitään väliä. Listoilta näen kaikki seurattavien julkaisut.

ursla (vahvistamaton)7/9

Arseesta facen algoritmit. Jos mä jostakin tykkään tai olen jonkun kaveri ne myös haluan nähdä just silloin kun ne julkaistaan. Jos en halua nähdä piilotan tai poistan tykkäyksen. Näinhän sen pitäisi toimia.

Mut ei. Mun facen käyttö on nykyään hyvin vähäistä johtuen tuosta paskasta systeemistä. Pitäköön zetter... sucker.. zaltenwelder tunkkinsa.

user_org (vahvistamaton)8/9

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti akse:

Twitter paljon kätevämpi uutissivustojen yms. seuraamiseen.. kaikki tulee sinne feediin mitä haluat sinne tulevan.


Tuossa on kyllä perää, siis siellä voi olla hyviä lähteitä.
Varsinaisia vakituiseen seurattavien uutissivustojen omia syötteitä ne ei korvaa.

Mauriland9/9

juu ja erikseen pitää tietää että tämmöinen osoite versio on josta näkee ne mitä ei oo nähnyt :/
https://www.facebook.com/feed/missed_stories

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki