--->
AfterDawn logo

Ei pitänyt olla "bisneksen tynkää": Suurin osa suomalaisista käyttää jo suoratoistopalveluita

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Uusi tutkimus paljastaa yhden seikan missä suomalaiset ovat selvästi edellä ruotsalaisia: suoratoistopalvelujen käytössä. Samsungin Ipsos Morilla teettämän tutkimuksen mukaan 72 prosenttia suomalaisista katsoo televisio-ohjelmia suoratoistettuna ja musiikkia kuuntelee suoratoistopalveluiden kautta 66 prosenttia suomalaisista (Ruotsissa vastaavat luvut ovat 61 ja 59 prosenttia).

Spotifyn kautta suomalaiset ovat voineet kuunnella musiikkia jo vuosien ajan, mutta videosisällön osalta suoratoistopalvelut rantautuivat maahamme ryminällä vuoden 2012 aikana.

MTV:n toimitusjohtaja Heikki Rotko arvioi syksyllä 2012, että "on varmaan pieni porukka joka innostuu [suoratoistopalveluista], mutta tilaajia pitäisi olla aika paljon että siinä olisi minkäänlaista bisineksen tynkää". Maan johtava kaupallinen televisiokanava suhtautui tuolloin Netflixiin ja HBO:hon "lähinnä nettivideopalveluina".

MAINOS


Julkaistun tutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista 18–24-vuotiaista viihtyy enemmän kuin tunnin päivässä suoratoistetun TV- ja videosisällön parissa. Keski-ikäisistä (45–55-vuotiaat) suoratoistopalveluja käytti päivittäin 12 prosenttia, kun ruotsalaisista näin teki vain kuusi prosenttia. Suoratoisto on kohtalaisen suosittua myös 55–65-vuotiaiden parissa: heistä 30 prosenttia ilmoitti käyttävänsä suoratoistettua TV- tai videosisältöä viikoittain.

Viime vuonna suomalaiset televisiokanavat (YLE ja MTV) alkoivat tarjota TV-lähetyksiään suoratoistona verkossa. AfterDawnin tietojen mukaan Nelonenkin aikoisi tuoda (ilmais-)kanavansa verkkoon ja TV Viittä ylläpitävä SBS Discovery Media suunnittelee myös nettivideopalvelun lanseeraamista.

Alma Media ei aio jättäytyä sivustakatsojan rooliin, sillä yhtiö kertoi tänään tuovansa IL-TV-palveluun Suomen ensimmäisen vain verkkoon tarkoitetun draamasarjan. Teleoperaattoriyhtiö Elisallakin on meneillään sisältöhankkeita. Suoratoistopalveluksi voidaan laskea tietysti myös YouTube, joka kilpailee samoista mainoseuroista kuin kotimaisetkin palvelut.

Haastattelututkimukseen vastasi tuhat 18–65-vuotiasta suomalaista ja neljätuhatta pohjoismaalaista kuluttajaa. Haastattelut tehtiin vuoden 2014 huhtikuussa.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Kehuttu Nothing Phone (2) nyt halvemmalla kuin kertaakaan aiemmin

Puhelinvertailu

Microsoft julkaisi sen ohjelmiston lähdekoodin, mistä koko Microsoft aikoinaan syntyi 50 vuotta sitten

AfterDawn

Trumpin tullit voivat nostaa mm. iPhonejen hintoja käsittämättömän paljon Yhdysvalloissa

AfterDawn

Kameran ja näytön voi nyt jakaa Gemini Livelle - tekoäly auttaa näkemänsä perusteella

Puhelinvertailu

Roborock-robotti-imureille Matter-päivitys - mahdollistaa robottien ohjauksen yhteensopivissa järjestelmissä

AfterDawn

Digita päättää maksu-tv-lähetykset antenni-tv-verkossa

AfterDawn

Analyytikkofirma: Jos YouTube olisi oma firmansa, sen arvo olisi käsittämättömän kova

AfterDawn

Verkkosivustot hukkuvat tekoälybottien liikenteeseen - Wikipedia vaikeuksissa, 65% kaikesta liikenteestä tekoälybotteja

AfterDawn

Trumpin tullit: Nintendo perui Switch 2 -konsolin ennakkotilaukset Yhdysvalloissa - hinta uhkaa nousta reilusti

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki