AfterDawn logo

Rolls-Royce kehittää miehittämättömiä kauko-ohjattavia rahtilaivoja

Juha Tuppi Juha Tuppi
1 kommentti

Amazonin suunnitellessa lennokkien hyödyntämistä pakettitoimituksissa Rolls-Royce Holdings visioi suuremmassa skaalassa.

Bloomberg uutisoi eilen Rolls-Roycen Blue Ocean -kehittäjäryhmän rakentaneen virtuaalisen komentosillan prototyypin, jonka avulla kapteenit voivat ohjailla tulevaisuudessa miehittämättömiä rahtilaivoja. Hanke perustuu laskelmoinneille, joiden perusteella alusten miehistö ja sitä tukevat järjestelmät kattavat viisi prosenttia aluksen lastipainosta. Miehittämättömät ja niin ollen kevyemmät alukset kuluttaisivat 12-15% vähemmän polttoainetta. Lisäksi miehistön palkka ja ylläpito haukkaa 44% kokonaistoimintakustannuksista, joten kauko-ohjattujen rahtialusten vesille saattaminen voisi tuoda etenkin pitkällä tähtäimellä suuria säästöjä.

Toisaalta miehittämättömien alusten turvallisuuden varmistaminen nostaisi kustannuksia, joten taloudelliset edut nykyteknologialla eivät välttämättä olisi kovin suuret, toteaa laivaturvallisuusstandardeihin erikoistuneen yhtiön DNV GL:n Tor Svensen. Lisäksi vakuutusyhtiöt eivät ole toistaiseksi kovinkaan innokkaita vakuuttamaan miehittämättömiä aluksia. Rolls-Roycen hankkeen suurimmaksi esteeksi tällä hetkellä vaikuttaakin muodostuvan turvallisuuskysymykset, joten kauko-ohjattuja rahtilaivoja tuskin nähdään vesillä vielä lähivuosina.

1 KOMMENTTI

Lumikki1/1

Aika usein näkee uutisen nykyään että joku haluaa korvata jonkin robotilla. Jopa Kiinassa tehtaiden halpatyönvoimaa suunnitellaan korvattavan miljoonilla roboteilla.

Vaikka on ihan hyvä että tekniikka kehittyy ja ihmisten ei tarvitse tehdä enää niin paljon töitä leipänsä eteen, niin millä me elätämme kaikki ihmiset joille ei ole enää töitä nykyisessä yhteiskunta mallissa?

Kun kuljetusala alkaa tehdä asioita robottien avullaa, niin seuraava ala joka tuhoutuu on palvelualat. Koska miksi seistä kaupassa myymässä, jos robotit voi hakea ostokset ja tehdä tavaroiden lajittelun, sekä kuljettaan sen kotiin.

Yhteiskunnan kapitalistiseen omistamiseen perustuva yritysmaailma ei yksinkertaisesti ole valmis elättämään muita ihmisiä, koska se perustuu itsekkääseen ahneuteen eli omaa hyvinvointia muiden kustannuksella. Eikä valtiot ja kunnat pysty jatkossa elättämään kaikkia työttömiä "köyhiä" koska jos ihmisillä ei ole töitä niin ei valtio saa riittävästi verotuloja, vaan päinvastoin ihmiset tarvitsevat elatusapuja. Eikä yhteiskuntan säästötoimet ole ratkaisu mihinkään, koska ne vain heikentää moinia yhteiskunnalisia palveluita tai jopa lakkauttaa ne kokonaan. Silloin kun niille olisi eniten tarvetta eli köyhät jotka tarvitsevat edullisia yhteiskunnallisia palveluita.

Olemme tilaanteessa jossa yhteiskunnan rakenteita pitäisi muuttaa, joka tuskin tulee vapaaehtoisesti tapahtumaan. Rikas (yritys) ei ole valmis luopumaan omasta hyvinvoinnistaan muiden takia. Toinen vaihtoehto on yksinkertaisesti hylätä osa kansalaisista oman onnensa varaan. Joka käytännössä siis tarkoittaa koko yhteiskunnan rakenteiden eli perustan tuhoutumista. Miksi olla jonkin valtion kansalainen jos se hylkää ahdingossa olevat kansalaisensa vain siksi että yhä pienempi osa kansasta voisi nauttia korkeaa elintasoa.

Tarkoitukseni on sanoa että kuljetusalan robotoinnista ei seuraa mitään hyvää, jos yhteiskunta ei ole rakenteellisesti siihen valmis. Koska kun sen jälkeen tuhoutuva palvelusala menee niin suurin osa ihmisistä on työttömänä.

Jatkammeko vain silmien sulkemista tuudittautuen siihen että kaikki on hyvin? Välinpitämättömyydellä ne kaikkia asiat korjaantuu...

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT