John Carmack: Uusi konsolisukupolvi on tasavahva ja pitkäkestoinen
Pelitalo id Softwaren perustaja ja ohjelmointiguru John Carmack on pitänyt jälleen vuosittaisen keynote-puheensa QuakeCon 2013 -tapahtumassa.
Tavalliseen tyyliinsä Carmack puhui tuntikaupalla kaikesta pelaamiseen liittyvästä ja kertoi näkemyksiään eri teknologioista ja tuotteista. Erityisen tarkasti käytiin läpi tulevan konsolisukupolven kilpailijat, luonnollisesti teknologian ja pelejen näkökulmasta.
Carmack oli tyytyväinen, että PlayStation 4 ja Xbox One ovat hyvin samankaltaisia ja lähellä tyypillistä PC-rautaa. Kasvanut muisti ja yhtenäinen rauta tekee pelinkehittämisestä huomattavasti mielekäämpää.
Nyt kun rauta on parantunut niin Carmack haluaisi kehittäjien keskittyvän enemmän parempaan ruudunpäivitykseen eikä välttämättä pikkuriikkisiin graafisiin parannuksiin, jotka katoavat vaikkapa huonosti kalibroidun näytön takia.
Vähemmän intoa löytyi esimerkiksi Kinectiin, joka on käyttöliittymiä tutkineen Carmackin mukaan edelleenkin hankala. Lisäksi latenssia on liikaa Carmackin makuun.
Carmack vertasi Kinectiä napittomaan hiireen. Oculus Rift -virtuaalilasejen taustalla oleva Carmack kuitenkin uskoi, että Kinectin tyylinen ratkaisu voisi toimia paremmin esimerkiksi juuri virtuaalilaseilla.
Ymmärrystä ei herunut Microsoftin ajaman "always on" Kinectin haukkujille. Hän vertasi sitä puhelimessa aina päällä olevaan GPS-paikannukseen, joka yleistyttyään oli foliohattujen kammotuksen kohteena.
Yhtä lailla käytettyjen pelilevyjen vaihto- tai myyntiongelmia Carmack piti pieninä. Yhtenä syistä tähän hän kertoi pilvipelaamisen ja pilvipalveluiden suuren merkityksen tulevaisuudessa. Seuraavan konsolisukupolven John Carmack uskoo kestävän vähintään yhtä pitkään kuin nykyisen, jos edes tämän jälkeen konsoleita nykymuodossaan tulee.
Matkapuhelinpelaaminen on Carmackin mukaan selvästi korvannut käsikonsolipelaamista, mutta pelinkehityskin on muuttunut. Kehittäjät luovat konseptit nopeasti hyvästä ideasta eivätkä yritäkään saada kaikkea irti raudasta esimerkiksi graafisesti. Järkevä ajankäyttö onkin suuri syy mobiilipelaamisen kasvuun.
Muista pelikoneista Carmack mainitsi minikonsolit ja erityisesti Android-konsoli OUYAn. Tällä hetkellä Carmack ei juuri usko tämän tapaisiin laitteisiin, mutta mahdollisesti pilvilaskennan avulla tulevaisuudessa myös minikonsoleille on tilaa.
Yksi suurimmista puheenaiheista oli jälleen näytöt, jotka ovat kehittyneet id Softwaren nokkamiehen mukaan järisyttävästi. Näytöt ovat erittäin halpoja, suuria ja varustettu hyvällä resoluutiolla. Carmackin mukaan 1080p on yleisesti ottaen riittävä resoluutio ja soveltuu peleille loistavasti. 4K-näyttöjen tulemiseen Carmack kuitenkin uskoo, onhan valmistajien pakko myydä jotain uutta.
Ennemmin kaksi kertaa parempi virkistystaajuus kuin kaksi kertaa tarkempi resoluutio.John Carmack, id Software
Resoluutiota ennemmin Carmack kasvattaisi kuitenkin virkistystaajuutta. Poikkeuksena Carmack pitää jälleen virtuaalilaseja ja muita päähän kiinnitettäviä näyttöjä, joissa resoluution kasvu on erittäin tärkeää virkistystajuuden lisäksi.
Suurimpana ongelmana näytöissä hän näkee latenssin, joka onkin herran mielipuheenaiheita.
Lisäksi tarjolla oli paljon näkemyksiä ohjelmoinnista, Androidin kehitystyökaluista, grafiikkapiireistä ja paljon muusta. Katso puheen ensimmäinen osa alta (alkaen n. 14:30 kohdalta) ja loput YouTubesta.
13 KOMMENTTIA
upap1/13
oli kyllä viisaan tuntuinen kaveri ja mielenkiintoinen esiintyminen
tataka2/13
luin vain jutun tyypin mielupiteet niin ei ihan järkeviä mielipiteitä esim käytettyjen pelien myynti uusilla konsoleilla muka pikku ongelma? itseasiassa ei
steam tekee steamboxin ja siihen ehkä mahdollisesti peliohjain ja uudistaa rautaa vuoden välein ja samat pelit toimii kalliimmissa pöytäkoneissa. eli jos käyttää hiirtä ja näppistä toimii koko steamin nykyinen kirjasto peleistä siinä, jos vain tehot riittää, kun taas näille perinteisille konsoleille kehitetään erikseen ja törkeän kalliita pelejä ja pieni valikoima.
mutta resoluution sijasta virkistystaajuuteen panostaminen on ihan järkevää sekä ruudunpäivitysnopeuden parantamiseen, siis kyllä se 30 fps on pelattava mutta 60 fps joissakin peleissä suuri etu.
Kanarelli1233/13
Huoh ei taaskaan sanaakaan Wii U:sta... Mikä on, kun jotkut eivät edes periaatteessa pidä sitä "next gen" koneena, kun tehojen erotkaan eivät ole läheskään niin suuret kuin Wii vs. Xbox 360/PS3. Tai sitten tällaisia arvostelijoita ei kiinnosta Wii U, vaikka se luultavasti tulee myymään uuden generaation konsoleista parhaiten loppujen lopuksi. Ihme menoa.
Snifferr4/13
Puhui hyvin lyhyesti wii u'stakin ellen aivan väärin muista. Ei vaan ole paljon puhuttavaa, eikä todellakaan tule myymään parhaiten uusista konsoleista.
Maluska5/13
Katsoin tuon ja jäi vähän ihmetyttämään, kuinka pilvipelaaminen ja muut pilvipalvelut ovat minikonsoleille hyväksi ja tulevaisuuden teknologiaa. Toisaalta näytössä ei saisi olla yhtään latenssia? Ehkä ymmärsin väärin tai sitten ukon suhteellisuudentaju alkaa kovasti pettää.
Kanarelli1236/13
Täytyy myöntää etten videopätkää katsonut vaan kirjoitin tuon artikkelin pohjalta. Maininta ei kyllä varmaan ollut kovinkaan ihmeellinen taikka iso, kun ei itse uutiseen päässyt.
Myynnistä on vähän paha mennä sanomaan, tällähän hetkellä Wii U:n osalta ovat kamalat, mutta niiinkuin sanoin toisessakin uutisessa, softa myy hardwarea ainakin Nintendon tapauksessa. Lähes kaikki isot pelijulkaistukset ovat edessäpäin, Pikmin 3:kin tuli vasta julkaistuna. Nintendolla on myöskin eksponenttiaalisesti parempi kolmansien osapuolien tuki suhteessa vanhaan generaatioon, ja Wii U:lla on myöskin tuntuva hintaetu verrattuna Sonyn ja Microsoftin uutukaisiin, millä ainakin Amerikassa on iso vaikutus. Nimihän Wii U:lla ei ole mikään mainioin, monien luullessa sitä Wiin lisäosaksi, mutta eiköhän nuokin väärinkäsitykset korjaannu ajan myötä.
Suoraahan Wii U ei kilpaile toisia next gen koneita vastaan, mutta uskon sen yllämainituin perustein pärjäävän hyvin toisia konsoleita vastaan, ellei juuri parhaiten.
cpenter837/13
Lihavoituna kohdat joiden vuoksi monet nimenomaan valitsevatkin konsolipelaamisen. Eli laitetta ei tarvitse päivittää (kuin softan osalta) eikä tarvitse kaupassa/netissä/missään arpoa että toimiikohan tämä nyt tällä nykyisellä kokoonpanolla vai loppuvatko tehot kesken.
tataka8/13
steambox on siis pelitietokone, mutta riisutumpi ja halvempi, sekä peleistä voidaan kertoa optimoitu steambox 1&2. eli kaikki pelit mitä steamissa on toimivat siinä, ja tulevissa peleissä kehittäjät voivat minimi vaatimustasoksi ottaa steambox 1 ja kun tulee 2 malli antaa sille lisäkarkkia, eli kun 3 malli tulee useimmat pelit toimii myös ensimmäisellä mallilla mutta jos on uudempi niin tehojen lisäyksen vuoksi silmäkarkkia enemmän.
eli steambox olisi iso valikoima jo valmiiksi ja monella olisi jo valmiiksi steamista ostettuja pelejä ja steamin aleista saisi halvalla vähän vanhempia pelejä.
ja kyllähän moni kehittäjä vieläkin varmistaa että pelinsä toimii esim intel hd 3000 mutta jos on tehokkaampi 4000 hd tai oikein kunnon erillinen näyttiksellä niin silmäkarkkia on vielä enemmän. tottakai jossain 7-10 vuoden jälkeen isoimpia julkaisuja ei tehdä 1 mallille mutta silloin voikin jo vaihtaa tehokkaampaan ja silloin ps4/xbox one/ wii u onkin jo grafiikoiltaan jäljessä paljon.
XB7009/13
Wii U omistajana ihmettelen tota haukkumista ja valittamista. Sillä se on todella hyvä pelikone.
PS4 kiinostaisi, mutta siinä on tällä hetkellä niin paljon auki asioita.
Joten onko se loppujen lopuksi sama kuin PS3 jossain vain lisätty tehoja, Maksat Networkista ja Jossa on mahdollista katsoa 4K-videoita jota todennäköisesti kukaan ei pysty käyttää PS4 elin aikana.
khandaras10/13
Onko näillä tulevilla konsoleilla tarkoitus pärjätä taas vuoteen 2020 asti?
Konsoleihin tuleva rauta on paskempaa kuin mitä puuceestä löytyy jo. Mikä lie tilanne esim vuonna 2015, jos uutta konsolirautaa ei ole näkyvissä ja pc vaan jatkaa kehittymistään?
Ei siinä, ymmärrän kyllä konsolipelaajia, jos ei ole kiinnostusta näprätä laitteston kanssa ja "kurkata konepellin alle" - kunhan pääsee eteenpäin.
Uskon kuitenkin siihen että konsolien haluttomuus teknologiseen kehitykseen hidastaa pelien kehitystä. Tottakai pelejä tehdään, mutta innovaatiota ei ole.
Lumikki11/13
Mitä tuohon sanoisi. Aika iso osa oli ihan asiaa, vaikka muutamasta asiasta olen erimieltä.
Esimerkiksi tuo Foliohattu kommentti. Kuka huolehtii kansalaisen tietoturvasta ja yksityisyydestä jos ei kansalainen itse. Koska yritykset eivät sitä tee, koska niiden intrestit ovat täysin päinvastaiset. Joten yrityksen sanoma tuo on ihan odotettavissa, mutta se ei tee siitä kansalaisen etua.
Toinen asia on että keskitytään virkistystaajuuteen eikä resoluutioon. Olen vain osittain samaa mieltä. Siis kumpi tahansa virkistystaajuus tai resoluutio, kun se saavuttaa "riittävän" hyvyyden, sen parantaminen ei oikeastaan enään paranna mitään. Tulee ihmissilmän rajoitteet vastaan todella nopeasti. Eikä isoilla numeroilla "pelleily" asioita todellisuudessa paranna. Molemmat asiat pitää olla kunnossa. Olen kuitenkin samaa mieltä että HD alkaa olla suunnilleen riittävä resoluutio.
Latenssi ei myöskään ole ongelma kuin verkkopohjaisille online peleille. Siis ei online pelaaminen ole se ainoa mille voi tehdä pelejä. Kyllä yksinpelejä voi tehdä ihan hyvin, eikä niissä ole mitään verkkojen latensi ongelmia. Jos on niin koko pelin suunnittelu kusee.
ArttuH5N112/13
No se isoin uudistus, eli pilven tehojen hyödyntäminen, torpattiin täysin.
Ja itse pidän pitkälti hyvänä asiana sitä, että konsolit hidastavat kehitystä. Se estää hyvin laitevaatimusten ryöstäytymistä käsistä ja luo helposti hyvän "perustason". Pelaamiseen konsoleiden kautta helppo päästä sisään, kun kaikilla on vastaavat laitteet, joiden hintataso on kohtuullinen.
Taeco13/13
Yleensä vähän huonommallakin masiinalla pelit rullaa ihan kivasti, kun laittaa asetuksia pienemmälle. Sitten jos haluaa paremmat grafiikat, pitää ostaa parempi kone. Konsoleilla huonot grafiikat on ainoa vaihtoehto, jonka saat.
Ei itsellänikään kaikki pelit pyöri täysillä grafiikoilla >60fps(speksit allekirjoitettaessa), mutta graffoja hilaamalla alas rullaa ihan mukavasti 7v vanhalla koneellanikin(Intel Duo E8400, 4Gt ddr2 ram, hd 4850).
Voi itse valita ostavansa halvan koneen ja tyytyä huonompiin grafiikoihin (konsolitason), tai paremmat saa ostamalla kalliimmat. PC on valintoja. Kieltämättä PC:n hinta-laatu-suhde ei ole yhtä hyvä, ellei itse viitsi koota konettaan ja vähän ylikellottaa.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT