LG tunnusti: älytelevisio vakoilee käyttäjää asetuksista huolimatta, lupaa korjata asian päivityksellä
LG narahti taannoin älytelevisionsa suorittamasta käyttäjätietojen keräämisestä sen asetuksista huolimatta. Kohun alla yhtiö on nyt tunnustanut ongelman ja luvannut firmware-päivityksen, joka korjaisi tilanteen.
Eteläkorealainen yhtiö LG jäi vastikään kiinni sen älytelevision suorittamasta käyttäjätietojen keräämisestä. Vaikka tieto laitteen toiminnasta olikin todettu sen käyttäjäehdoissa, ominaisuuden poiskytkeminen asetuksista ei lopettanut käyttäjän vakoilua. Asiasta noussut kohu pakotti yhtiön paneutumaan asiaan, ja The Vergen mukaan yhtiö myönsi eilen ongelman sekä lupasi toimittaa vian korjaavan firmware-päivityksen.
Lähteen mukaan yhtiö myös painotti vastauksessaan, että vaikka älytelevisio kerää ja lähettää käyttäjätietoja eteenpäin markkinoinnin kohdentamista varten, tietoja ei tallenneta palvelimille.
Valvonnasta ensimmäisenä blogikirjoituksessaan raportoineen nimimerkki DoctorBeetin mukaan televisio kävi läpi myös laitteeseen kytketyn ulkoisen tallennuslaitteen ja lähetti sen sisällöstä tietoa eteenpäin: LG kommentoi kyseessä olevan keskeneräisen ominaisuuden, jonka keräämä tieto ei tallentuisi mihinkään. DoctorBeetin omat havainnot tukevat LG:n lausuntoa, sillä hänen mukaansa palvelin, jolle televisio lähetti tietoa, ei vaikuttanut aktiiviselta.
4 KOMMENTTIA
xbkrypt0n1/4
Ei muuta kun foliohatut kireämmälle, wiresharkit tulille ja verkkoliikennettä valvomaan.
Vapaakoodari2/4
Tämä tulee vain yleistymään kun (jos) huimimmat visiot jossa jääkaapit ja kahvinkeittimet ovat kytekettynä internettiin. Miksi muuten joku haluaisi nuokin laitteet nettiin? Sitä tullaan mainostamaan että: "voit ohjata kahvinkeitintä älypuhelimellasi" tai "tarkistaa jääkaapin sisällön kaupassa" Vaikka oikeasti sekä jääkappi että kahvinkeitin kerää tietoa käyttäjästä ja laitteen valmistaja myy tämän tiedon sitten kenelle haluaa. Tuloksena on sitten tietysti "käyttäjää palvelevaa palvelua" jossa älypuhelimeen tai älylaseihin tunkee valikoitua mainosta ja informaatiota.
Mitä haittaa siitä sitten on jos megakorporaatio ja mainostajat profiloivat kuluttajan ja tietävät tästä enemmän kuin edes heidän läheisensä?
Tarina kertoo isästä joka meni raivoamaan kauppaketjulle kun ketju oli lähettänyt hänen tyttärelleen mainospostia liittyen raskauteen. Kävi ilmi että kaupan ostoksia seuraava sumea-logiikka joka kohdensi myös mainoksia, oli päätellyt tyttären ostoskäyttäytymisen muutoksista (ruoka, kosmetiikka, hygienia tuotteet, yms) että kyseinen kuluttaja varmaan on pieniin päin.. Isukki kävi myöhemmin pahoittelemassa kun kävi ilmi että logiikka oli ollutkin oikeassa.
Television tapauksessa voisi olla mahdollista että telkkari alkaisikin näyttää mainoksia sanotaan nyt vaikka erotiikka elokuvista joita parisuhteen toinen osapuoli, tai teini-ikäinen nuoriso on tullut katsoneeksi salaa..
Suurin mokahan tässä on juurikin se että telkkari jatkoi vakoilua vaikka toiminnon kytki pois päältä.
EDIT: Typo jos toinenkin
johtaja593/4
LG siis myönsi että ulkoisen tallennusvälineen vakoilu on yhä beta vaiheessa.
BitByte4/4
Lieköhän vain sattumaa kun Samsung julkaisi omille älytelevisiomalleilleen (aika isolle määrälle) eilen 22.11. softapäivityksen.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT