AfterDawn logo

Opas: Sähköauton latauksen hinta kotona ja matkalla

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
4 kommenttia

Kaikki tietävät jo tässä vaiheessa, että sähköauton lataus on merkittävästi halvempaa kilometriä kohden kuin polttomoottoriauton. Mutta paljonko tarkalleen ottaen sähköauton lataus maksaa, kotona pistorasiasta ladattuna - tai maksullisista latureista ladattuna?

Otimme esimerkiksi tähän alkuvuoden 2021 suosituimman sähköauton Volkswagen ID.3:n. Useiden muiden medioiden tekemien koeajojen ja arvostelujen pohjalta saimme realistisen haarukan siitä, paljonko auto oikeassa elämässä kuluttaa sähköä sadalla kilometrillä. Käytimme pohjana Iltalehden, Autovouhotus -blogin, Autotien sekä Teknavin koeajoraportteja.

Päätimme jättää tässä laskelmassa tietoisesti muut muuttujat pois, koska niiden vertailu on jo käytännössä mahdotonta. Sähköauton vuosittainen autovero on pienempi, vakuutusmaksut vaihtelevat villisti, huoltokustannuksien eroista ei voi sanoa mitään konkreettista ja lisäksi hankintahinnoissa on selkeä ero.

Koeajoraporttien perusteella ID.3 keskikulutus on tukevasti 15 kWh - 25 kWh / 100 km haarukassa. Yli 20 kWh / 100 km mentiin koeajoraporteissa lähinnä tiukoissa pakkasilla, moottoritieajossa. Luonnollisesti sää, nopeus ja ajotapa vaikuttavat asiaan, mutta käytämme tässä laskelmassa edellä mainittua haarukkaa.

Sähkön hinta muodostuu Suomessa sähkön hinnasta, sähkön siirtohinnasta sekä veroista. Keskimääräinen sähkön kokonaishinta on tällä hetkellä noin 0,15 euroa / kWh, mutta päätimme ottaa haarukan tätä ylemmäs ja käytämme laskelmissa myös 0,20 euroa / kWh hintaa, joka on ehdottomasti yläpäässä sitä, mitä Suomessa sähkön kokonaishinta voi tällä hetkellä olla. Sähkön hinta riippuu tietysti merkittävästi asuinpaikkakunnan sähkön siirtohinnasta sekä oman sähköyhtiön kanssa solmitusta sopimuksesta.

Lisäksi lasketaan mukaan julkisilla latauspisteillä tapahtuva latautuminen, joka on sähköautoihin keskittyvien keskustelualueiden ja mm. Tyyliniekka -blogin mukaan noin 0,25 - 0,30 euroa / kWh. Käytetään tässä kalliimpaa laskelmaa.

Näin saadaan laskelma siitä, paljonko ID.3 "tankkaus" maksaa ja paljonko sen "polttoaineen" kustannukset ovat sadalle kilometrille:

VW ID.3 kustannukset 100 km matkalla
 0,15 € / kWh0,20 € / kWh0,30 € / kWh
15 kWh / 100 km2,25 €3,00 €4,50 €
20 kWh / 100 km3,00 €4,00 €6,00 €
25 kWh / 100 km3,75 €5,00 €7,50 €

Kuten näemme, haarukka on hurja. Rauhallisella ajolla ja edullisella sähkön kokonaishinnalla kotona ladattaessa sadalle kilometrille tulee hintaa noin 2,25 euroa. Pelkkiä julkisia latauspisteitä käyttäen, läpi vuoden pelkkää pakkasessa ajettavaa moottoritieajoa ajaen kustannukset nousevat 7,50 euron tasolle sadalle kilometrille. Vaikea sanoa mihin omat lataustavat ja ajotavat asettuvat, mutta haarukka on tuo.

Vertailun vuoksi otettakoon vuoden 2020 VW Golf 1,5 eTSI 110 kW DSG -malli, jonka suhteen luotamme vain valmistajan ilmoittamiin kulutusarvoihin. Kulutuksesta Ilta-Sanomien testi totesi niiden vastaavan oikean elämän koeajon kulutusta.

VW Golfin kulutus 5,7l / 100 km lasketaan tämän hetken 95E10 -polttoaineen hinnalla eli Polttoaine.netin eiliselle, 21.4.2021, ilmoittamalle keskihinnalle: 1,675 euroa / litra. Jotta haarukkaa saadaan mukaan myös optimistisesti ajatellen, lasketaan myös sama 1,40 euroa / litra -hinnalla. Taulukko:

VW Golf 1,5 eTSI kustannukset 100 km matkalla
 1,675 € / litra1,400 € / litra
5,7 litraa / 100 km9,55 €7,98 €

Eli vertailtaessa kalleimman ID.3 -sähköautolla tapahtuvan ajotavan (aina pakkasessa ja aina moottoritiellä, lataus aina julkisista asemista) hintaero optimistiseen 1,400e/l bensan hintaan nähden tuottaa tulokseksi sen, että sähköauto on aavistuksen verran halvempi edelleen sataa kilometriä kohden.

Jos taas lataus tapahtuu pääsääntöisesti kotona ja ajo on muutakin kuin moottoritieajoa, ovat sähköauton "tankkauskustannukset" noin puolet VW Golfin tankkauskustannuksista. Mutta kuten sanottu, jokainen tietää oman ajotapansa ja latausmahdollisuutensa. Yllä olevat taulukot toivottavasti auttavat kuitenkin hahmottamaan sähköauton latauksen hintaa - ja suhteuttamaan sitä polttomoottoriautojen tankkauksen hintaan.

4 KOMMENTTIA

hape1/4

Miksi näissä vertailuissa on aina samat kaksi perusongelmaa: sähkön hinta ja bensa-auton kulutus.

Sähkön hinta on keskimäärin tuon 15snt/kwh, mutta siihen on laskettu kuukausimaksut mukaan. Ainakin itse maksan kuukausimaksujen jälkeen sähköstä alle 10snt/kwh. Eli jos sähköauton hankkisin, tuon verran sen lataaminen maksaisi. Ei 15, eikä etenkään 20snt/kwh.

Myös sähköauton kulutuksessa muistetaan aina ottaa huomioon, että kulutus nousee talvella ja moottoritiellä. Ihan sama tapahtuu myös polttomoottoriautoilla, etenkin lyhyttä matkaa ajettaessa. Toki sisätilojen lämmityksen vuoksi ei yhtä voimakkaasti, mutta kuitenkin.

hape2/4

Tuplapostaus...

Maalta (vahvistamaton)3/4

Ei tuohohn sähkönkulutukseen oikein voi laskea kuukausimaksua mukaan, koska se on kiinteä ja siten muuttaa kWh -hintaa suhteessa kulutukseen. Ja mielestäni tuossa artikkelissa aika selkeästi mainitaan ettei sitä ole laskettu mukaan.

Lainaus:

Sähkön hinta muodostuu Suomessa sähkön hinnasta, sähkön siirtohinnasta sekä veroista.


Nuo kolme osaa huomioiden minulla sähkön hinta on 10,22 snt/kWh

arivesa4/4

VW ei ole suosituin sähköauto -21, mistä tämä tempaistiin? Saksassa lisäksi kerrotaan, että iso osa "rekisteröidyistä" ID3:sta ei ole myyty, vaan tehtaan "fleetissä". Suosituin on tietty Tesla ilman tukiaisia, joka myi Kiinassakin Q1 enemmän kuin sikäläinen NIO edes valmisti. Jos tarkoitetaan myyntiä Suomessa, pitäisi se mainita.

Tässä lie myös syy siihen, että Teslan Berliinin tehtaan käyttöönotto jatkuvasti viivästyy, byrokraattien lupakiemuroihin. Ilmastoa ollaan pelastamassa, kunhan pelastaja on saku. Noloa nurkkakuntaisuutta. Mutta tietty, jos ajatellaan Saksan sähkön päästöttömyyden puutetta,ehkä hyvä?


TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT