AfterDawn logo

Facebook panostaa ääneen lyhyillä äänisisällöillä, podcasteilla ja Live Audio Rooms -keskusteluilla

Janne Yli-Korhonen Janne Yli-Korhonen

Facebook panostaa nyt palvelussaan ääneen, sillä luvassa on seuraavien viikkojen ja kuukausien aikana erilaisia äänipalveluita.

Erikoisin idea on Soundbites-äänisisällöt. Nämä ovat lyhyitä, nopeasti selattavia ääniklippejä, joissa tekijä voi kertoa vaikkapa vitsin tai runon. Klipit voi äänittää siihen tarkoitetun työkalun avulla, jolla voi myös lisätä erilaisia tehosteita ääneen.

Facebookin oma äänisisältötyökalu lupaa äänen tallentamisen olevan mahdollista meluisassakin ympäristöissä ongelmitta.

Pidempiä nauhoitettuja äänitiedostoja varten Facebook panostaa podcasteihin. Ennen kuuntelijoiden on täytynyt käyttää podcastien kuunteluun erillistä sovellusta, mutta pian se onnistuu suoraan Facebookin sovelluksen kautta. Facebook myös ehdottaa uutta kuunneltavaa kiinnostukseen perustuen. Podcastien kohdalla Facebook tekee yhteistyötä Spotifyn kanssa.

Live audio rooms on facebookin vastaus clubhouselle

Live Audio Rooms on Facebookin vastaus Clubhouselle.


Facebook lähtee tietenkin kilpailemaan myös Clubhousea vastaan Live Audio Rooms -tuotteella. Ideana on siis luoda "huone", jonne käyttäjät voivat kokoontua keskustelemaan pelkällä äänellä. Facebookin lisäksi tämä ominaisuus tulee käytettäväksi myös Messengerin puolelle.

Clubhousen lisäksi vastaavanlainen ominaisuus löytyy mm. Twitteristä, Discordista, Telegramista sekä pian myös Redditistä.

Viime vuonna Facebookiin tuotiin Messenger Rooms -ominaisuus, jolla voi luoda suuria ryhmävideopuheluita.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT