AfterDawn logo

Facebook kertoo jatkossa mistä mainostajat saavat kohdistamiseen käytetyt tiedot

Jami Virtanen Jami Virtanen

Facebook kertoo jatkossa enemmän tietoa siitä, miten, miksi ja kuinka sen mainokset on kohdistettu käyttäjälle.

Somejätti on ilmoittanut päivityksistä "Miksi näen tämän?" –työkaluunsa. Sen mukaan uudistukset lisäävät läpinäkyvyyttä ja kontrollia käyttäjille.

"Miksi näen tämän?" –linkkiä painamalla käyttäjä saa jatkossa entistä yksityiskohtaisempaa tietoa miksi, miten ja kuinka mainos on kohdistettu. Facebook kertoo jatkossa mihin kategorioihin käyttäjä on luokiteltu, jotka täsmäävät mainostajan preferensseihin. Lisäksi jatkossa yhtiö kertoo mistä kyseinen informaatio on tullut. Lisäksi on mahdollista estää tiettyjä mainoksia kokonaan näkymästä.

Facebook on lisännyt myös mainostusasetusten alle listan yrityksistä, jotka ovat ladanneet käyttäjän tietoja sisältäneen listan ja kohdistanut mainoksia sen avulla. Listat ovat voineet sisältää tietoja kuten käyttäjän puhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen.

Muutosten avulla Facebook yrittää lisätä läpinäkyvyyttä ja käyttäjän kontrollia näkemistään mainoksista. Yhtiö on joutunut viime aikoina hankaluuksiin käytäntöjensä takia, joten se on pakotettu muuttamaan käytäntöjään parempaan suuntaan.


TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT