Napsterin mainos Super Bowlin surkein

Napsterin mainos Super Bowlin surkein
Napster saavutti hyvin kyseenalaista kunniaa mainoksellaan amerikkalaisen jalkapallon Super Bowl-finaalissa. Katsojien rankkauksen mukaan Napsterin mainos oli surkein, ja siitä hyvästä yhtiölle myönnettiin Super Bore -titteli.

Napsterin mainos hyökkää sen kilpailijaa, Applen iTunesia vastaan. Mainoksen mukaan iPod-soittimen täyttäminen musiikilla maksaa 10000 dollaria, kun Napsterin käyttäjät saavat 14,95 dollarin kuukausimaksulla kuultavakseen rajattomasti sulosäveliä. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin yksioikoinen. Mainostettu Napster-To-Go-palvelu ei ole niin rajoittamaton kuin mitä Napster haluaa antaa ymmärtää - kappaleet ovat kuunneltavissa vain niin kauan kuin käyttäjä jatkaa kuukausimaksun maksamista. Kun kuluttaja lopettaa maksujen maksamisen, myös kappaleet häviävät soittimesta.



Lisäksi Napsterin väite, että iPodin täyttäminen musiikilla maksaisi kymppitonnin, on totta tuskin yhdenkään käyttäjän kohdalla. Enemmistöltä ihmisistä löytynee hyllyistä - tai ainakin kavereilta - metritolkulla CD-materiaalia sekä valmiita mp3-muotoisia kappaleita koneella, jotka odottavat siirtoa iPodiin.

Super Bowlin aikana näytetty 30 sekunnin mittainen mainospätkä kevensi mainostajan kukkaroa noin 2,4 miljoonalla dollarilla. Mainoksia näytettiin yhteensä 55 kappaletta, ja Napsterin mainos oli vähiten pidetty. Ilmeisesti kuluttajia ei houkuta ajatus tulevaisuudesta, jossa rojalteja kilahtaa levy-yhtiöiden kassaan aina, kun polttaa musiikkia. Toivotaan kuitenkin, ettei DRM yhdistettynä levy-yhtiöiden ahneuteen koskaan johda tällaisen skenaarion toteutumiseen.

Lähteet:
The Register
USA Today - Mainosten ranking-lista kokonaisuudessaan.


Kirjoittaja: Ilkka Ketola @ 8. helmikuuta, 2005 20:06
Tägit
mainokset Napster P2P Super Bowl
Mainos - kommentit mainoksen jälkeen
  • 12 kommenttia
  • gain

    ***Super Bore -titteli***

    Tittelihän se on tuokin, ei välttämättä Napsterille kovin mieleinen.

    9.2.2005 03:17 #1

  • heappi

    Mielenkiintoista olisi tietää kumpi katsojia enemmän sapetti: mainoksen asiasisältö vai se miten se esitettiin.

    Top-listan mainokset näköjään kaikki käyttäneet komiikkaa hyväkseen, ehkä Napsterin juttu vain oli tylsä kuin Pirkan plussamainokset? :|

    9.2.2005 03:42 #2

  • remix

    Ei ole olemassa huonoa julkisuutta. Tai ainakin sitä on hyvin vähän. Tämähän on vaan ilmaista mainosta Napsterille. Ja lisäksi ihmiset haluavat nyt välttämättä nähdä sen mainoksenkin.

    9.2.2005 03:43 #3

  • cryh4v0c

    kattelinpa ton listan läpi ja täytyy sanoa että, kuka muistaa enää seuraavana päivänä Unilever-Degreen mainosta, kun taas tätä Napsterin mainosta saattaa joku muistella vielä viikon tai parin päästä :)

    9.2.2005 04:47 #4

  • Tunttis

    Oli miten oli, iPod blows

    9.2.2005 05:42 #5

  • teme565

    Kyllä ihan tavallinen MP3-soitin on kaikista paras. Ei häiritse mitkään suojaukset.

    9.2.2005 11:32 #6

  • smuxi

    taitaa Napsterilla mennä kaikki hommat päin mäntyä...
    ei näytä kauhean hyvältä tollanen pelleily että hyökätään kilpailevan tuotteen kimppuun... varsinkin kun omakaan tuote ei ole mikään helmi.

    9.2.2005 12:50 #7

  • arcanix

    "..valmiita mp3-muotoisia kappaleita koneella, jotka odottavat siirtoa iPodiin."

    Luetaan: kone täynnä waretettuja mp3:sia.

    9.2.2005 16:37 #8

  • cryh4v0c

    mikäköhän siinä on että kun puhutaan koneella olevista mp3 tiedostoista niin jonkun on väkisin tungettava waretus johonkin kommenttiin..
    meni kyllä offtopic, mut ihmettelempä vaan

    9.2.2005 19:24 #9

  • gain

    Quote:mikäköhän siinä on että kun puhutaan koneella olevista mp3 tiedostoista niin jonkun on väkisin tungettava waretus johonkin kommenttiin.. Tuo on kyllä ihan totta. Tuntuu muutenkin, että monet ihmiset liittävät hyvin usein mp3-tiedostot piratismiin, vaikka niillä ei välttämättä olisi mitään tekemistä keskenään. Mp3 on formaatti siinä missä pdf tms.

    10.2.2005 09:42 #10

  • gerbiili

    Tässä juuri vääntelen cd kokoelmaa koneelle ettei levyt pyöris aina ku kuuntelee lattialla yms. ei kai se waretusta liene? paitti että haenhan mie niihin tiedot tuolta freedb:ltä, ni kaip se sit on että haen netistä ne eli siis waretan... P*****marjat.

    12.2.2005 08:38 #11

  • JullePuh

    Quote:Super Bowlin aikana näytetty 30 sekunnin mittainen mainospätkä kevensi mainostajan kukkaroa noin 2,4 miljoonalla dollarillakyllä toi Super Bowlissa mainostaminen on ihan järjettömän kallista. Ei se oo mikään ihme jos tuotteet maksaa jos mainostamiseen uhrataan tollaisia summia. (ja sitten vielä valitetaan, että työvoimakustannukset on liian suuret yhtiössä kuin yhtiössä)

    12.2.2005 13:24 #12

© 2020 AfterDawn Oy

Hosted by
Powered by UpCloud