Janne Yli-Korhonen
15. joulukuuta, 2023 14:16
Traficomin velvoite huijauspuheluiden estämiseksi astui voimaan lokakuun alussa. Velvoite vaatii operaattoreita estämään ulkomailta tulevat huijauspuhelut, jotka yrittää erehdyttää itsensä näyttämään suomalaiselta puhelinnumerolta.
Traficom kertoi jo aiemmin, että uudistetut säännöt ovat purreet tehokkaasti, sillä viranomaisen mukaan estoilla on onnistuttu estämään yli 200 000 häirikköpuhelua päivässä.
Operaattoreista Telia on nyt julkaissut aiheesta oman tiedotteen. Myös Telia kertoo, että suodatus on toiminut toivotusti.
Operaattori torjui yli kaksi miljoonaa ulkomailta tullutta huijauspuhelua pelkästään lokakuun aikana. Parhaimmillaan Telia esti yli 160 000 huijauspuhelua yhden päivän aikana.
"Kiireisimpänä päivänä lokakuussa Telia esti yli 160 000 huijauspuhelua. Tämän ilmeisesti huomasivat myös huijarit, sillä loppuvuotta kohti huijaussoittoyritysten määrä on laskenut selvästi", Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle sanoo.
"Huolestuttavaa on toki se, että muunlaiset huijausyritykset lisääntyvät edelleen. Kun puheluhuijauksia torjutaan tehokkaammin, on merkkejä siitä, että rikolliset siirtyvät hyödyntämään enenevässä määrin sähköposti- ja tekstiviestejä. Henkilökohtaisia tunnuksia ja tietoja kalastellaan entistä monipuolisemmilla konsteilla, esimerkiksi houkuttelemalla uhreja tekemään itse tilisiirtoja ns. turvatili- tai äitihuijauksilla", Westerstråhle jatkaa.