Vaikka Google hankaloittaa mainosestoja, käyttäjiä ei kiinnosta: Chromen suosio Suomessa nousi, Firefox laskussa

Petteri Pyyny
2. syyskuuta, 2024 18:46

Google on aloittanut oman "pyhän sotansa" mainosestäjiä vastaan, etenkin omistamansa YouTuben vuoksi.
Yhtiö on vaikeuttanut mainosten estämistä YouTubessa jo lähes vuoden ajan. Sittemmin käyttöön on otettu myös Googlen omistama Chrome, jossa mainosestäjien käyttö vaikeutuu lähiaikoina merkittävästi.

Mutta ainakaan Suomessa käyttäjiä ei tunnu pahemmin haittaavan edes se, että Chrome on kerännyt yksityisen tilan tietoja Googlelle.
Chromen markkinaosuus tietokoneiden selaimissa kasvoi elokuussa suurimmilleen yli vuoteen. Tilastoja keräävän StatCounterin mukaan Chromen osuus kaikista tietokoneselaimista oli elokuussa 76,7%.

Toiseksi suosituin selain oli avoimen lähdekoodin Firefox, jonka suosio on lähes puolittunut loppuvuoteen 2023 verrattuna, ollen 9,8%. Kolmanneksi suosituin selain oli Microsoftin Edge, jota käyttä 8% käyttäjistä.

Applen oma selain Safari oli neljänneksi suosituin selain 4,3% osuudella. Tilasto on tältäkin osin sinänsä mielenkiintoinen, sillä Applen käyttäjiä pidetään yleensä hyvin uskollisena yhtiön tuotteille. Uskollisuus ei näytä kuitenkaan koskevan selainvalintaa, sillä Applen tietokoneiden markkinaosuus oli StatCounterin mukaan 17,9% - eli vain joka neljäs Applen tietokoneiden käyttäjä käyttää Safaria selaimenaan.

Lue myös nämä
Tägit
selain Firefox Google Chrome Microsoft Edge Apple Safari
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.