Janne Yli-Korhonen
19. marraskuuta, 2021 15:05
Suomalaiset ovat menettäneet tänä vuonna jo kymmeniä miljoonia euroja verkkorikollisille. Uusi Varo, varmista ja varoita -kampanja auttaa tunnistamaan huijaukset, jotta yhä harvempi lankeaisi rikollisten huijauksiin.
Kampanjassa ovat mukana muun muassa Finanssialan toimijat, Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus, Kuluttajaliitto, Poliisi, Digi- ja väestötietovirasto, Kela ja Microsoft.
Poliisin mukaan lokakuun loppuun mennessä sijoitushuijauksilla on viety jo noin 13 miljoonaa euroa. IT-tukihuijauksilla, toimitusjohtajahuijauksilla sekä rakkaus- ja nigerialaishuijauksilla rikolliset ovat onnistuneet saamaan yhteensä yli 13 miljoonaa euroa ja pankkien nimissä tehdyillä huijauksilla yli 9 miljoonaa euroa. Pelkästään näiden tilastoitujen huijausten yhteenlaskettu menetys on yli 35 miljoonaa euroa.
Huijauksen uhriksi voi joutua kuka tahansa. Esimerkiksi sijoitushuijauksien uhreista noin 40 prosenttia on 30 - 50-vuotiaita. Yli 60 prosenttia IT-tukihuijausten ja yli 50 prosenttia tietojenkalastelun uhreista on yli 60-vuotiaita.
Poliisi kertoo, että näistä huijauksista on tehty yli 2200 ilmoitusta. Hiljattain Kyberturvallisuuskeskus tiedotti, että Suomessa kalastellaan nyt paljon mm. pankkitietoja sähköpostiviesteillä ja ilmoitukset näistä ovat kasvussa.
Huijauksia on viime aikoina tehty esimerkiksi Instagramissa Dysonin hiustenkuivaajan avulla, Postin nimissä ja Omakannan nimissä.
Huijaustilanteissa nopeus on valttia. Jos huomaa tulleensa huijatuksi, kannattaa ottaa heti yhteys omaan pankkiin ja sen jälkeen poliisiin.
Huijausten tunnistamiseksi ja välttämiseksi on julkaistu seuraavanlaiset ohjeet:
Varo
Varmista
Varoita
Lisätietoa kampanjasta ja yleisimmistä huijauksista saa esimerkiksi Kuluttajaliiton sivuilta.