AfterDawn logo

Maksullista Instagramia ja Facebookia vastaan nostettiin kanne: yksityisyys ei voi maksaa rahaa

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Euroopan kenties tunnetuimmaksi digitaalisten oikeuksien esitaistelijaksi on noussut viime vuosina itävaltalainen noyb -järjestö. Se on onnistunut mm. kaatamaan EU:n ja Yhdysvaltain välisen sopimuksen digitaalisten tietojen siirrosta.

Nyt noyb on ottanut hampaisiinsa Instagramin ja Facebookin maksulliset versiot, jotka emoyhtiö Meta lanseerasi Suomessakin marraskuussa 2023.

Meta ei olisi koskaan edes halunnut julkaista palveluistaan maksullisia versioita, mutta EUn tuomioistuin tuomitsi aiemmin yhtiön tavat kerätä käyttäjiensä tietoja mainoskoneistonsa öljyksi laittomaksi, mikäli kuluttajille ei tarjota vaihtoehtoja kieltäytyä tietojensa käytöstä. Meta siis ratkaisi asian siten, että kuluttajilla on nyt mahdollisuus kieltäytyä tietojensa käytöstä mainonnassa - mutta vain rahaa vastaan.


Nyt noyb on tehnyt virallisen valituksen Metan toiminnasta kotimaansa Itävallan viranomaisille. Itävallan tietosuojavaltuutettua vastaavalle virastolle tehdyssä kantelussa noyb kritisoi sitä, että Meta tarjoaa kuluttajille yksityisyytensä menettämisen vaihtoehdoksi vain maksullista palvelua.

Noybin kirjelmän mukaan Metan käytäntö saattaa luoda ennakkotapauksen, jota muutkin teknologiajätit alkavat seuraamaan. Kuluttajilla on kännyköissään keskimäärin 35 sovellusta asennettuna ja mikäli kaikille niille pitäisi maksaa "kiristysmaksu" yksityisyyttään vastaan, nousisi yhden ihmisen "yksityisyyslasku" vuositasolla 8815 euroon. Nyt mainoksettomasta, yksityisyyttä kunnioittavasta Metan paketista pitää maksaa 251,88 euroa vuodessa.

Noybin mukaan EU:n laki säätelee, että tietojen luovutus pitää tapahtua kuluttajan vapaaseen, oikeaan tahtoon. Valinta 250 euron vuosilaskun ja yksityisyyden menettämisen välillä ei noybin näkemyksen mukaan ole kuluttajan vapaata tahtoa noudattava valinta.

Noybin mukaan ainoastaan pieni murto-osa (3 - 10 prosenttia) kuluttajista antaa suostumuksen tietojensa käyttöön, jos valinta on oikeasti reilu. Mikäli taas yksityisyydestä pitäisi maksaa, 99,9% kuluttajista valitsee ilmaisen, mutta yksityisyyden vievän vaihtoehdon.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT