AfterDawn logo

BESV TR 1.3 LS sähköpyörän arvostelu - turboahdettu, moderni kaupunkipyörä

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Saimme kesällä 2023 testiin hollantilaisen sähköpyörävalmistajan, BESVin mallin testiimme koko kesän ajaksi.

Testauksen lähtökohdat olivat hyvin mielenkiintoiset, sillä testaajaksi valikoitunut allekirjoittanut on vannoutunut työmatkapyöräilijä, joka pyöräilee läpi vuoden - myös niissä Pohjois-Suomen -30 asteen pakkasissa. Mutta en ollut koskenut sähköpyöriin kuin paria lyhyttä kokeilukertaa.

Lisäksi testiin saapunut malli, BESV TR 1.3 LS, oli eräänlainen nykyajan turboahdettu mummopyörä, kun taas omassa käytössäni on ollut vuosikausien ajan hiilikuiturunkoisia hybridipyöriä.

Myös lenkkien potentiaalinen pituus aiheutti etukäteen harmaita hiuksia, kun en kuitenkaan kuulu ihmisryhmään, joka pyöräilisi vain pyöräilyn ilosta. Sen sijaan käytän pyörää kaikkeen mahdolliseen päivittäiseen asiointiin, jossa yhdensuuntainen matka olisi 2 ja 10 kilometrin väliltä. Sitä lyhyemmät matkat kävelen ja sitä pidempiin, harvinaisiin matkoihin nappaan autotallista auton alleni.

Lisäksi testi tehtiin Suomen polkupyöräilyn ja polkupyörävarkauksien mekassa eli Oulussa. Joten myös kalliihkon sähköpyörän käyttö lyhyillä kauppareissuilla arvelutti etukäteen.

Näistä lähtökohdista testiin siis lähdettiin.

  1. Millainen pyörä on kyseessä
  2. Tekniikka
  3. Tekniset tiedot
  4. Ajaminen
  5. Laatuvaikutelma
  6. Akkukesto ja lataaminen
  7. Muut havainnot
  8. Yhteenveto
  9. Tähdet


BESV TR 1.3 LS - Millainen se on?

Testissämme ollut BESVin pyörä on eräänlainen perusmaastopyörän ja mummopyörän yhdistelmä, joka tarjoaa matalan, helposti yli astuttavan rungon, mutta kuitenkin samalla myös jousitusta.

Maastopyöräksi BESVistä ei missään nimessä ole, mutta yhdistelmä oli monella tavalla ensialkuun hämmentävä siitäkin huolimatta.

BESV TR 1.3 LS sivusta kuvattuna

Pyörästä löytyy järeä tarakka, peruspyöristä tutut muoviset polkimet ja pyörän selässä istutaan jopoista ja mummopyöristä tutussa, varsin pystyssä asennossa.

Runkoa on saatavilla neljässä eri koossa: XS (43cm), S (47cm), M (52cm) ja L (56cm). Näistä pöydän alla kasvaneelle pienikokoiselle testaajalle testiin toimitettiin S-kokoinen malli.

Tekniikasta

Tekniikan osalta pyörästä löytyy Shimanon 630 Wh ajoakku ja moottorina toimii Shimanon E6100 -moottori, joka on sijoitettu keskelle pyörää. Tehoja moottori antaa nimellisesti 250 wattia, eli juurikin sen, mitä Suomen tieliikennelaki salliikin sähköavusteiselle pyörälle.

Vääntöä moottorista luvataan irtoavan 60 Nm verran. Ja avustusta on tarjolla 25 km/h nopeuteen asti - jälleen, maksimimäärän mitä Suomen laki sähköavusteiselle pyörälle mahdollistaa. Vaihdepakka on 10-vaihteinen, kaikkien vaihteiden ollessa takana.

Levyjarrut

Jarrut ovat hydrauliset levyjarrut (Shimano MT410), sekä edessä että takana. Valmistaja ilmoittaa pyörän kokonaispainoksi 28,3 kg, joskin epäilemme, että eri kokoisten runkojen osalta paino voi hieman vaihdella.

Kuskilla saa valmistajan takuuehtojen mukaan olla painoa korkeintaan 140 kg, eli pyörä sopii myös muille kuin meille neuvolassa punnittaville.

Pyörän satula

Mukana toimitetaan laturi ja pyörästä löytyy suoraan pakkauksesta kaikki pyörän perusvarusteet, kuten lokasuojat, tarakka, polkimet, jne.

Näyttö, josta säädetään myös avustuksen taso

Sähköavustuksen säätö ja nopeuden näyttö tapahtuvat ohjaustangon vasemmasta reunasta löytyvästä Shimanon LCD-näytöstä.

Mitään varsinaista älypuhelinsovellusta BESVillä ei pyörän kumppaniksi ollut kesällä 2023 tarjota, mutta nyttemmin vaikuttaa, että firman pyörille on saatavilla myös sovellus.

BESV TR 1.3 LS tekniset tiedot

KootXS (43 cm) | S (47 cm) | M (52 cm) | L (56 cm)
Paino28,3 kg
AkkuShimano 630 Wh
MoottoriShimano E6100, 250 W, 60 Nm, keskimoottori
NäyttöShimano SC-E5003
JarrutShimano MT410
Suurin sallittu
kuskin paino
140 kg
Hintanoin 4000 euroa


Ajaminen

Kuten todettua, allekirjoittaneen kokemus sähköpyöristä oli hyvin, hyvin kapea ennen kesän mittaista testijaksoa. Ja samalla olen pyöräillyt läpi vuoden aivan pikkupojasta lähtien.

Virtanappi
virtapainike löytyy rungosta

BESVillä ajaminen ei eroa tyypillisestä sähköpyörästä kuitenkaan mitenkään. Eli virta kytketään päälle, avustus napsautetaan halutulle tasolle, hypätään pyörän selkään ja lähdetään polkemaan.

Sähköavustus potkaisee mukaan pienellä viiveellä ensimmäisestä polkaisusta lähtien ja fiilis on hieman erikoinen tavalliseen kauramoottorilla varustettuun pyörään nähden. Asiaan tottuu kuitenkin hyvin nopeasti ja matkanteko ei poikkea parin kerran jälkeen tavallisesta pyöräilystä millään tavalla. Sähkömoottorin reagoinnin kevyen viiveen oppii tunnistamaan ja se iskostuu selkäytimeen hyvinkin pian.

Vaihdepakka

Vaihteita käytetään aivan kuten tavallisessakin vaihdepyörässä ja ne toimivat täsmälleen samalla tavalla. Eli vaihteet eivät sähköavusteisissa pyörissä vaikuta sähkömoottoriin mitenkään, vaan sähkömoottori toimii ikään kuin omien jalkojen lisäpotkuna.

Koska ajan pyörällä lähinnä tarpeeseen, tuli BESVin kanssa sahattua hyvin pitkälti lyhyehköjä, alle 10 kilometrin mutkia kaupunkiolosuhteissa, suurimman osan ajomatkoista ollen vain muutaman kilometrin mittaisia.

Alkukesästä kuitenkin päätin ottaa alle muutamia pidempiä reissuja, suunnitellen ne myös siten, että matkaan saataisiin mukaan Oulusta puuttuvia mäkiä. Reitiksi valikoitui Oulusta itään kulkeva reitti ja kiskaisin reppu selässä noin 60 km yhdensuuntaisen lenkin, sopivasti vastatuuleen, varsin kuumana päivänä. Seuraavana päivänä sitten sama lenkki tuli ajeltua takaisinpäin.

Kalorikulutusta ja muuta statistiikkaa pidemmältä pyörälenkiltä sähköpyörällä
Sykkeet ja korkeuskäyrä pidemmältä pyörälenkiltä

Pitkän matkan ajossa BESVin kaupunkipyörälle ominainen muotoilu alkoi hieman tökkimään, sillä pyöräilyasento oli - kuten todettua - hyvinkin pystyssä oleva. Lopputuloksena kuskin takapuoli oli varsin hellässä kunnossa em. 120 km pidemmän matka-ajon jälkeisinä päivinä.

Mutta mäkisessä maastossa ja vastatuulessa sähköavustus oli kuin taivaan lahja. Hiki virtasi pyöräillessä (koska vauhtihan pidetään täysillä eli 25 km/h tasossa, aina ja ikuisesti), mutta sellaista totaalista kyllästymistä vastatuuleen tai ylämäkiin ei syntynyt, kun avustus auttoi yli pahimmista kohdista.

Väännön osalta siinäkin pätee sama sääntö painoon nähden. 60 Nm vääntö auttoi allekirjoittanutta mäkisissäkin maastoissa siten, että ainoastaan aivan parissa jyrkimmässä mäessä avustuksen ja omien voimien yhdistelmälläkin ajovauhti laski alle 20 km/h tason.

Laatuvaikutelma

Akku irrotettuna

BESVin laatuvaikutelma oli kokonaisuutena todella hyvä. Mitään osa ei nitissyt eikä natissut koko testijaksomme aikana, jossa lopulta kilometrejä kertyi mittariin noin 600 km. Hitsaussaumat oli tehty nykytyyliin varsin paksuiksi ja näkyviin jääviksi, joka ehkä oli esteettistä silmää hieman häiritsevä tekijä, mutta laatuun nekään eivät vaikuttaneet.

Jarrut purivat hyvin ja vaihteet naksuivat kohdalleen kuten pitääkin, eli myöskään mekaanisten osien suhteen ei löytynyt testijakson aikana mitään moitittavaa.

Akkukesto ja lataaminen

Sähköavusteisessa pyörässä pätee täsmälleen sama fysiikan laki kuin vaikkapa sähköpotkulaudoissa: siirrettävä massa määrittää pitkälti sen, kuinka kauan akku kestää.

Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että kuskin paino on tärkein yksittäinen muuttuja siinä, kuinka pitkän matkan sähköavusteisen polkupyörän akku kestää. Aiemmista sähköpotkulautojemme testeistä voisimme veikata, että myös sähköavusteinen pyörä noudattaa samaa sääntöä: kun kuskin paino tuplaantuu, akun kesto puolittuu.

Tällaisena kohtuullisen kevytrakenteisena miehenpuolikkaana BESVin akku riitti erittäin hyvin. Pitkässä 60 km testissäni akkua oli perille pääsyn jälkeen jäljellä vielä yli puolet. Eli karkeasti noin 65 kg painava kuski pystyy suhauttamaan täydellä avustusteholla, mäkisessä maastossa BESVin avulla reilusti yli 100 km yhdellä latauksella. Tasamaa, myötätuuli, jne nostaisivat lukemaa todennäköisesti kohtuullisen paljon sitäkin paremmaksi.

Laturissa

Se, mikä BESVissä hieman nyppi oli hidas akun latautuminen. Aivan tyhjäksi akkua ei ajettu kertaakaan, joten aivan täsmällistä latausaikaa ei tullut mitattua, mutta arvioisin, että lähes tyhjästä täyteen lataamiseen menee noin 4 tuntia aikaa.

Muut havainnot

Pyörän runkolukko

BESVin mukana toimitettu runkolukko lähinnä hymyilytti, sillä lukko ei pidättelisi päättäväistä pyörävarasta minuuttiakaan. Käyttöön otettiinkin oikea U-lukko, jollaista tavallisessakin pyörässäni käytän.

Sähköpyörän ja kevyen perinteisen hybridipyörän välillä tuli havainnollistettua myös yksi merkittävä ero: paino. Siinä missä saatan jalkapöydälläni asetella tavallista pyörääni sopivaan lähtöasentoon, ei lähes 30 kg painava sähköpyörä liikahda pienestä jalalla töytäisystä mihinkään suuntaan. Kerrostaloasukkaalle, joka haluaa säilyttää pyöränsä asunnossa/parvekkeella, suosittelen hissin mittaamista pyörän kuljetusta varten - tai varautumista aiempaa huomattavasti hikisempiin porrastreeneihin.

Integroitu ajovalo ilahdutti loppukesän pimeinä iltoina kirkkaudellaan ja sillä, että virrat tulevat suoraan ajoakusta. Onnistun hyvin usein unohtamaan oman pyörän lamppuni latauksen syksyn saapuessa, joten sähköfillarin kanssa on siinä mielessä yksi huoli vähemmän muistettavana.

Ja tietysti se tärkein tuli todistettua - jonka toki tiesin jo ennestäänkin: sähköavusteisellakin pyörällä pyöräily on liikuntaa.

BESV TR 1.3 LS ylhäältä päin kuvattuna

Hintataso on laadukkaampien sähköpyörien tyypillisessä tasossa, eikä yritäkään kilpailla ns. kiinamerkkien kanssa. Runkoa on saatavilla neljässä eri koossa, alkaen noin 150 cm pitkille tarkoitetusta XS-mallista aina 195 cm pitkille kuskeille tarkoitettuun XL-kokoon saakka.

Yhteenveto

BESV TR 1.3 LS oli hyvinkin miellyttävä tuttavuus. Omaan käyttötarpeeseeni se ei ole aivan ideaali ratkaisu, koska en pidä kovinkaan paljoa jyrkässä pystyasennossa ajettavista pyöristä. Mutta heille, kenelle mummopyörät tai jopot ovat ominta pyöräilyelämää, hollantilaisyhtiön sähköavusteinen pyörä on todennäköisesti nappiostos.

Runko vaikutti erittäin laadukkaasti kasatulta ja komponentit olivat isojen, tunnettujen valmistajien tuotantolinjalta napattuja. Yhtiö lupaa rungolle, akulle ja sähkömoottorille 2 vuoden takuun (takuuehdot kannattaa toki selvittää erikseen) sekä mahdollisuuden hankkia pidennetyn takuun.

Ainoat moitteet antaisin akun latauksen hitaudesta. Näin kännykkämaailmassa elävänä nörttinä ihmettelen suuresti sitä, että pikalatauksesta ei ole tullut suurempaa trendiä sähköpyörien ja sähköpotkulautojen maailmassa.


Tähdet

BESV TR 1.3 LSAfterDawnin arvostelussa: 4,5/5 tähteä

Juuri tällaista modernisoitua pystyasennossa ajettavaa, sähköavustettua kaupunkipyörää etsivälle, BESVistä on vaikea keksiä moitittavaa. Takuu voisi toki olla pidempi, hinta halvempi ja akun latausnopeus nopeampi, mutta mikään niistä ei poikkea merkittävästi useimmista muista saman hintaluokan pyöristä suuntaan tai toiseen.

Tähtiarvosana on toki tällä kertaa hyvin subjektiivinen, koska kyseessä oli ensimmäinen ajatuksen kanssa testaamani sähköpyörä, joten kannattaa suhtautua tähtiarvioon tällä kertaa hieman kyynisemmin kuin yleensä arvosteluissamme.

KOMMENTOI

Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.