AfterDawn logo

Verkkokauppa.comin e-ville.com-verkkokaupassa otettiin käyttöön automatisoitu palvelu tuotepalautuksiin

Janne Yli-Korhonen Janne Yli-Korhonen

Nykyisin Verkkokauppa.comin omistamassa e-ville.com -verkkokaupassa on otettu käyttöön suomalaisten verkkokauppakonkareiden vuonna 2022 perustaman Renown kehittämä automatisoitu ratkaisu tuotepalautuksiin.

Renow on kehittänyt automatisoidun tavan määrittää palautuvan tuotteen kunto, reitittää ja myydä palautuvat tuotteet uusille asiakkaille. Palvelun avulla vältetään perinteinen varastoissa tapahtuva kuntoluokitus ja siten vähennetään kustannuksia sekä kuljetuksen tuottamia päästöjä. Software as a Service -mallilla toimiva palvelu lanseerataan yhteistyössä Verkkokauppa.comin kanssa heidän e-ville.com -verkkokaupassa.

"Missiomme on vähentää verkkokaupan tuotepalautuksista aiheutuvia päästöjä ja jätettä ja tehdä kiertotaloudesta helppoa ja kätevää. Tarjoamme verkkokaupoille modernin ja kustannustehokkaan palvelun asiakaspalautusten koko elinkaaren hoitamiseen", kertoo Renown toimitusjohtaja ja perustajaosakas Kalle Koutajoki.

Renown ratkaisussa palautusta tekevä asiakas ottaa palautettavasta tuotteesta kuvia ja syöttää käyttöliittymän kautta jotain tietoja tuotteesta. Renown tekoälyyn perustuva ratkaisu analysoi tuotteesta otetut kuvat ja tiedot, antaa tuotteelle arvosanan ja joko hyväksyy tai hylkää palautuksen.


Palautuvat tuotteet voidaan listata, myydä ja uudelleen reitittää suoraan seuraavalle ostajalle paikallisesti. Se vähentää kuljetuksia, kustannuksia ja kuljetuksen tuottamia päästöjä.

"Haasteenamme e-ville.com -verkkokaupan tuotepalautuksissa on, että tuotteiden käsittely ja luokittelu on kallista, koska kunnon määritys tapahtuu manuaalisesti varastossamme. Paketit kulkevat pitkiäkin matkoja meille takaisin. Renown avulla voimme reitittää tuotteet oikeaan paikkaan suoraan asiakkailta. Se säästää kustannuksia ja nopeuttaa palautusten käsittelyä, huoltoa ja myyntiä", kertoo Verkkokauppa.com Oyj:n uusien markkinoiden ja kanavien johtaja Mikko Oikari.

Uusi palautuspalvelu on käytössä Suomessa e-ville.com -verkkokaupassa. Ratkaisu on tällä hetkellä saatavilla kulutuselektroniikkaan, jalkineisiin ja urheiluvälineisiin.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT