Janne Yli-Korhonen
30. joulukuuta, 2024 12:23
Vuoden 2023 lokakuussa astunut Traficomin velvoite estää huijauspuhelua on tuottanut mainioita tuloksia. Jo aiemminkin teleoperaattoreista Telia on estämiään määriä tuonut esille ja nyt vuoden lopun kunniaksi Telia kertoo koko vuoden tilastonsa.
Telia kertoo tiedotteessaan estäneensä tämän vuoden aikana yli 10 miljoonaa huijauspuhelua. Kymmenen miljoonan estetyn huijauspuhelun raja rikkoutui joulukuussa. Vuoden viimeisellä neljänneksellä Telia on estänyt keskimäärin päivässä 38 000 huijauspuhelua. Nousua vuositason keskiarvoon suhteutettuna on reilu viidennes, sillä koko vuonna torjuttiin noin 30 000 huijauspuhelua päivässä.
"Uusi suodatusteknologia mahdollistaa sen, että estämme huijaussoiton ennen kuin puhelin ehtii edes soida – näin varmistamme asiakkaidemme turvallista mobiiliarkea", Telia Finlandin turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle sanoo.
"Suomi on näyttänyt muulle maailmalle suuntaa huijauspuheluiden estämisessä, ja vuodesta 2021 lähtien Elisa on estänyt yhteensä noin 23 miljoonaa huijauspuhelua. Nykyisin huijauspuhelut tulevat usein Iso-Britannian ja Intian kaltaisista maista, joissa on laaja tarjonta call center -palveluita. Yhä useammat rikolliset hankkivat huijauskampanjat palveluna normaalin yrityksen kaltaisilta toimijoilta, joissa työntekijät käyvät päivätöissä, eivätkä edes välttämättä ymmärrä osallistuvansa rikolliseen toimintaan. Seuraavaksi etsitään ratkaisuja myös näiden huijausten kitkemiseen, Elisan tietoturvajohtaja Teemu Mäkelä kertoo.
"Mobiilivarmenteen räjähdysmäinen suosio on vuoden 2024 tietoturvailmiö ja suurin muutos suomalaisten tietoturva-asenteissa vuosikymmeniin. Tietoisuuden kasvu on positiivinen asia koko yhteiskunnan huoltovarmuudenkin kannalta", Mäkelä kuvailee.