AfterDawn logo

Amazonin tuotteiden nimet olivatkin ChatGPT:n tekemiä

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Tekoälyn käyttö on lisääntynyt räjähdysmäisesti verkon sisällöntuotannossa viimeisen vuoden aikana. Useat suomalaisetkin verkkosivustot ovat jo siirtyneet käyttämään tekoälyä uutistensa kirjoittamiseen - ja trendi on vasta aluillaan.

Aivan ensimmäisenä tekoälyä on kuitenkin valjastettu käyttöön työläissä, mutta rahalliselta arvossaan pienissä tehtävissä - ja usein täysin valvomatta. Malliesimerkki tällaisesta ovat tuotteiden kuvaukset ja tuotenimet verkkokaupoissa, joissa on satojatuhansia tuotteita kaupan.

Maailman suurimmasta verkkokaupasta Amazonista löytyi aiemmin tällä viikolla valtava määrä tuotteita, joiden tuotenimet ja tuotekuvaukset oli mitä ilmeisimmin päätetty kääntää OpenAI:n ChatGPT-tekoälyn avulla.

Hilpeäksi tilanteen teki se, että pyynnöissä oli tapahtunut jonkinlainen virhe, mutta prosessi oli automatisoitu - todennäköisesti OpenAI:n ohjelmointirajapinnan kautta. Näin ollen OpenAI:n palauttamat virheilmoitukset olivat päätyneet sellaisinaan myös tuotenimiin.


Uutisemme pääkuva on yksi esimerkki tällaisesta tapauksesta, joka löytyy Archive.org:n parin päivän ikäisestä Amazonin verkkosivun kopiosta. Vastaavia tuotteita löydettiin satoja muitakin, kun ilmiö alkoi leviämään nettimeemin tavoin.

Kun asia pamahti tietoisuuteen, Amazon on mitä ilmeisimmin siivonnut kauppiaidensa ilmoituksia ja vastaavia virheilmoituksia ei enää Amazonin hakutoiminnon kautta löydy.

Ongelmalliseksi tekoälyn avulla luotu sisältö alkaa muodostumaan vuoden, kahden kuluttua. Suuret kielimallit (LLM), jollainen ChatGPT:kin on, käyttävät opetusmateriaalinaan netistä löytyvää sisältöä. Ja kun opetussisällöstä yhä kasvava osa on tekoälyn itsensä tuottamaa, voi tulevaisuudessa tekoälyjen tuottama materiaali olla todella kummallista.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT