AfterDawn logo

EU sallii edelleen suoratoistojen maarajoitukset - toistaiseksi

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Euroopan Unioni kielsi jo vuonna 2018 verkkokaupoilta ns. maarajoitukset Euroopan Unionin alueella. Laki tarkoittaa käytännössä sitä, että suomalaisen verkkokaupan on pakko palvella espanjalaista kuluttajaa, jos espanjalainen kuluttaja haluaa jotain kaupasta ostaa.

Kauppojen on siis pakko kohdella kaikkia EU-maita samanarvoisesti, eli toimituksia ei saa rajoittaa vain tiettyihin maihin eikä esimerkiksi muiden maiden pankkien myöntämiä luottokortteja saa estää. Postikulut saa periä kunkin maan mukaisesti ja lisäksi verkkokaupan ei ole pakko olla saatavilla muilla kielillä, mutta muutoin koko EU:ta pitää kohdella samalla tavalla kuin omaa maatakin.

Tuolloin direktiivistä jätettiin tarkoituksella tekijänoikeuksien alaiset tuotteet, eli ns. immateriaalituotteet, direktiivin ulkopuolelle.

Tänä vuonna Unioni on suunnitellut laajentavansa maarajoitusten purkua myös videosisältöihin, etenkin televisiokanaviin ja suoratoistopalveluihin.

Toteutuessaan lakiesitys iskisi maakohtaisiin TV-kanaviin kovalla kädellä. Lisäksi vain tietyissä Euroopan maissa toimivat suoratoistopalvelut olisivat myös pulassa.

Mitä muutos tarkoittaisi kuluttajille?

Suomalainen kuluttaja voisi halutessaan tilata vaikkapa Englannin jalkapallon Valioliigaa näyttävän suoratoistopalvelun itselleen Slovakiasta ja mukavan näköisen elokuvapalvelun Saksasta, samoilla hinnoilla kuin paikallisetkin kuluttajat.

Vastaavasti intohimoinen kreikkalainen pesäpallofani voisi tilata itselleen Suomen Superpesiksen suoratoistona, jos sellainen olisi tarjolla suomalaisille kuluttajille. Kyseistä suoratoistopalvelua tarjoava taho ei voisi kieltäytyä tilauksesta ja hinnan pitäisi olla sama niin suomalaiselle kuin kreikkalaisellekin.

Samalla myös suositut TV-sarjat ja elokuvat ilmestyisivät käytännössä samalla sekunnilla tarjolle koko Euroopassa, koska jos sarja ilmestyisi ensin vaikkapa Irlannissa, voisi suomalainen kuluttaja tilata sarjaa Irlannissa näyttävän suoratoiston ja katsoa sen sieltä.

Mitä se tarkottaisi yrityksille?

Tilanne menisi ongelmalliseksi etenkin maksu-TV -kanaville ja urheilua suoratoistona tarjoaville suoratoistopalveluille. Rahallisia häviäjiä olisivat myös todennäköisesti suurimmat urheilusarjat.

Nyt vaikkapa Formula 1 esitysoikeudet myydään kuhunkin maahan erikseen. Eli joku TV-kanava Saksassa saattaa maksaa vaikkapa 50 miljoonaa euroa siitä, että kanava saa yksinoikeuden näyttää F1-kisoja Saksassa. Suomessa taas joku kanava maksaa Suomen oikeuksista 2 miljoonaa euroa ja saa sillä yksinoikeudet lajiin Suomessa. Ja niin edelleen.

Maakohtaisilla toimijoilla ei olisi enää mielenkiintoa maksaa sarjoista niin paljoa, kun kuluttajat voisivat tilata kyseistä lajia näyttävän palvelun mistä tahansa EU-maasta - ja etsiä vain sen halvimman tarjoajan. Monissa maissa, joissa F1 ei kiinnosta käytännössä ketään, ovat myös lähetysoikeudet lähes ilmaisia - eli myöskin tilaushinnat olisivat oletettavasti puoli-ilmaisia kuluttajalle.

Elokuvissa päädyttäisiin samaan tilanteeseen, sillä niissä - etenkin perinteisillä TV-kanavilla - on ollut täsmälleen sama logiikka: elokuvien oikeuksien omistajat ovat myyneet oikeudet maa kerrallaan ja ostajat ovat arvioineet ostamansa tuotteen hinnan (mainosrahotteinen tai maksu-TV) kukin omiin päätöksiinsä pohjautuen.


Tilanne johtaisi väistämättä siihen, että etenkin valtavat, useita maita kiinnostavat urheilusarjat ja viihdetuotteet myytäisiin jatkossa vain yhdelle taholle Euroopassa. Niistä ei maksettaisi yhteenlaskettuna läheskään niin paljoa kuin vanhassa maakohtaisessa huutokaupassa. Ja samalla kilpahuudosta tippuisivat pois kaikki muut paitsi aivan suurimmat viihdejätit.

Mediateollisuus on painottanut myös sitä, että jos EU on yksi valtava markkina, niin sisällöt yksipuolistuvat ja "muuttuvat tylsiksi", kun elokuvat ja sarjat tehdään "kaikkia miellyttäviksi".

Päätös tauolle

Tänään Euroopan parlamentti päätti ottaa asiassa aikalisän - suunniteltua lakiesitystä ei viedä eteenpäin.

Mutta kyseessä on vain väliaikainen hengähdystauko, sillä parlamentti ilmoitti palaavansa asiaan uudestaan. Parlamentti haluaa edelleen luoda EU:sta yhtenäisen markkina-alueen myös sisällöille - ja nyt jäähylle pistetty esitys tullaan ottamaan uudestaan käsittelyyn, kunhan viihdeteollisuus saa enemmän aikaa sopeutuakseen tulevaan aikakauteen.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT