Petteri Pyyny
14. helmikuuta, 2025 22:27
Elon Muskin ostettua Twitterin itselleen, katosivat palvelusta pikkuhiljaa kaikki merkittävät mainostajat.
Syynä on tietysti se, että Musk romutti palvelun moderoinnin ja on askel askeleelta muuttanut X:ksi sittemmin nimeämänsä palvelun omaksi poliittiseksi äänitorvekseen.
Mutta aivan immuuni Musk ei ole mainostajien katoamiselle ollut, vaan mies on nostanut useita oikeusjuttuja mainostajia vastaan siksi, että ne eivät enää mainosta palvelussa. Näiden oikeusjuttujen logiikka on hieman erikoinen, eivätkä ne ole ainakaan vielä edenneet oikeusasteissa mihinkään.
Tietojen mukaan Twitterin liikevaihto on X:ksi muuttumisen jälkeen lähes puolittunut.
Mutta Muskin noustua Yhdysvaltain uuden hallinnon myötä jonkinlaiseen epäviralliseen asemaan liittovaltion johdossa, ovat tuulet kääntyneet.
Teknologiajätti Apple on alkanut jälleen mainostamaan Twitterissä, eli käytännössä yhtiö tuo Muskin yhtiön kassaan paljon kaivattuja tuloja.
Muskin haltuun siirtymisen jälkeen mainonta X:ssä on ollut lähinnä pienempien mainostajien kontolla, jotka eivät maksa mainonnastaan läheskään niin paljon kuin suuret brändit.
Apple mainostaa X:ssä mm. Safari-selaimensa yksityisyystoimintoja sekä Apple TV -suoratoistopalvelunsa sarjoja.