Petteri Pyyny
29. toukokuuta, 2024 18:47
Kesäkuun 2024 alusta astuu voimaan uusi tieliikennelaki, joka muuttaa sähköpotkulautojen asemaa tieliikenteessä. Merkittävin muutos koskee sitä, että tietyt sähköpotkulaudat on pakko vakuuttaa.
Kaikkia sähköpotkulautoja ei tarvitse vakuuttaa, mutta mikäli jompi kumpi kriteereistä täyttyy, on vakuutus pakko hankkia:
Yli 25 km/h kulkevat sähköpotkulaudat ovat olleet tähän saakka laittomia liikenteessä ja tähän ei ole tulossa muutosta. Eli vaikka vakuuttaisi yli 25 km/h kulkevan skuutin, sillä ei edelleenkään saa ajaa liikenteessä vaan ainoastaan suljetuilla alueilla.
Mutta alle 25 km/h kulkeville laudoille, jotka painavat yli 25 kg, muutos on merkittävä. Jos jompi kumpi kriteereistä täyttyy ja laudalle ei hanki liikennevakuutusta, on lauta laiton julkisilla teillä liikuttaessa.
Laudan painon osalta on hyvä huomata, että lain tarkastelema paino määräytyy maahantuojan tai valmistajan tietojen mukaan. Eli lautaa ei voi omatoimisesti keventää vaikkapa akkua pienentämällä - muutos ei vaikuta vakuutusvelvollisuuteen.
Sama pätee myös huippunopeuteen. Sillä ei ole merkitystä, ajatko aina kiltisti alle 25 km/h, vaan sillä, kuinka lujaa laudalla voi ajaa. Eli jos lauta pystyy kulkemaan teknisesti nopeampaa kuin 25 km/h, se on vakuutusvelvollinen ja myös tieliikenteessä edelleen laiton. Käytännössä skuuttia ei pistetä ajamaan hyppyrimäkeä alas, vaan esimerkiksi poliisi voi tarkistaa laudan huippunopeuden kokeilemalla sitä itse normaalilla tasamaalla ajamalla. Hyvin merkittäviä rakenteellisen huippunopeuden kannalta ovat tietysti maahantuojan ja valmistajan antamat tiedot, mutta virittäminenkin otetaan huomioon.
Sellaiset sähköpotkulaudat, jotka pitäisi kriteerien mukaan vakuuttaa, poistuvat automaattisesti kotivakuutuksen ja tapaturmavakuutuksen piiristä. Eli mikäli vakuutusvelvollisuuden piiriin kuuluvaa skuuttia ei vakuuta ja sillä kolaroi, mikään vakuutus ei korvaa itselle sattuneita kuluja. Vastapuolelle sattuneista, vakuuttamattoman laudan kanssa aiheutuneista onnettomuuksista korvaukset tapahtuvat Liikennevakuutuskeskuksen toimesta, joka perii sitten kuluja vakuuttamattomalla laudalla ajaneelta.
Vakuutusvelvollisuudesta löytyy ajantasaista ja tarkkaa tietoa Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta.
Vakuutusvelvollisuuden piirissä olevalla laudalla, jota ei ole vakuutettu, ei saa ajaa edes maastossa tai omalla pihalla, vaan ne ovat kokonaan käyttökiellossa.
Otimme yhteyttä kolmeen suureen vakuutusyhtiöön: Pohjolaan, LähiTapiolaan ja Ifiin.
Mikäli vakuutusyhtiö tarjosi suoraan vakuutustarjouksen laskemista sivujensa kautta, käytimme vakuutuslaskuria. Ainoastaan Ifillä tämä onnistui suoraan. LähiTapiolan kanssa pyysimme vakuutustarjousta yhtiön chat-palvelun kautta, jossa ihmisasiakaspalvelija laski meille tarjouksen. Pohjolan osalta jätimme suoraan soittopyynnön, tarkkoine tietoineen - ja saimme vakuutustarjouksen puhelimitse.
Pyysimme yhtiöitä laskemaan tarjouksen 12kk ajalle pelkälle liikennevakuutukselle. Vakuutuksen kohteena oli Ninebot by Segway GT1E -sähköpotkulauta, joka maksaa uutena noin 2600 euroa. Käyttöönottovuodeksi asetimme vuoden 2023.
Kyseisen laudan speksit:
Eli kyseinen lauta on nopeutensa puolesta ollut laillinen tähänkin asti, mutta laudan paino kiskaisee laudan yli sallitun rajan.
Vakuutus pyydettiin allekirjoittaneelle itselleen: Oulussa asuvalle keski-ikäiselle miehelle. Sukupuoli, syntymäaika ja paikkakunta saattavat vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Myös muita muuttujia hintojen määräytymisessä voi olla, joista me emme tiedä sen tarkemmin.
Emme täsmentäneet myöskään maksueriä, osittaisen vuoden vakuutushintaa tai vaikkapa tietoa muista vakuutuksistamme kyseisessä yhtiössä. Nämäkin voivat vaikuttaa vakuutuksen hintaan.
Tarjousten vertailussa kannattaa huomata muutama tärkeä seikka:
On myös hyvin todennäköistä, että suuremmat tehot tai suurempi rakenteellinen huippunopeus nostavat vakuutuksen hintaa hyvinkin merkittävästi. Oletettavasti myös sähköpotkulaudan malli vaikuttaa jossain määrin vakuutuksen hintaan.
Hintahaitari on kuitenkin varsin hurja ja kuvastaa ehkä eniten sitä, että kaikki yhtiöt ovat joutuneet keksimään vakuutuksilleen hinnat ilman pohjalla olevaa historiadataa - eli pitkälti kiskaisemaan luvut valistuneella arvauksella esiin, ns. Stetson-Harrison -menetelmällä.
Vakuutusmatematiikka on todennäköisyyksien laskentaa ja kun varmaa, pitkän aikavälin dataa ei ole tarjolla, hajonta hinnoittelussa on suurta. Kuten pyytämistämme tarjouksista näkyy.
AfterDawnissa olemme arvostelleet vuosien mittaan ison nipun sähköpotkulautoja, jotka ovat toistaiseksi olleet kaikki omamassaltaan alle 25 kg painoisia. Voit tutustua sähköpotkulautojen arvosteluihimme täällä.
EDIT 30.5.2024: Täsmennetty Pohjolan tarjousta. Aiemmin jutussa väitettiin, että pelkkää liikennevakuutusta ei voisi ostaa Pohjolalta. Näin ei ole, vaan yhtiö vahvasti suosittelee jonkinlaisen kaskovakuutuksen hankkimista, koska skuutit eivät enää kuulu kotivakuutukseen.
Lisätty myös täsmennys siitä, että vakuutusvelvollisuuden piirissä olevalla laudalla, jota ei ole vakuutettu, ei saa ajaa missään - ei edes tieliikenteen ulkopuolella.