Janne Yli-Korhonen
27. marraskuuta, 2023 16:39
Tämän vuoden Black Fridayn hintahulinat alkavat olla takanapäin, ja sen myötä hintavertailupalvelu Hintaopas on julkaissut mielenkiintoisia tilastoja alennuksista.
Hintaopas kertoo, että aletuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli tänä vuonna -4,22 prosenttia. Viime vuoden luku oli -4,72 % ja sitä edellisen vuoden luku oli -5,08 %. Alennusprosentti on siis viime vuosina jäänyt pienemmäksi.
Kaiken kaikkiaan hinta laski marraskuun 1. päivään verrattuna 39,9 prosentilla tuotteista, mikä on samaa tasoa kuin viime vuonna.
"Tämän vuoden Black Fridayna jäätiin keskimääräisessä alennusprosentissa aika selvästi parin edellisen vuoden alapuolelle. Määrällisesti tarjouksia oli kuitenkin jälleen paljon. Yhä useampi kauppa oli kampanjoinnissa mukana, ja tarjoukset jakautuivat pidemmälle aikavälille. Huomattavaa on, että 26 prosentilla tuotteista hinta oli Black Fridayna korkeampi kuin marraskuun alussa. Viime vuoden vastaava luku oli 21 prosenttia, eli nousu on merkittävä", Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi.
"Lähes yhdeksän kymmenestä tuotteesta on saanut joko samaan hintaan tai halvemmalla tämän vuoden aikana, eli pitkän ajan hintavertailu kannattaa", Matinvesi-Bassett huomauttaa.
Aiemmin tänä vuonna DNA lisäsi verkkokauppaansa puhelimien kohdalle oman hintavertailun, joka etsii valikoiduilta puhelinmyyjiltä laitteen senhetkisen alhaisimman hinnan. Tämä on hyvä lisä, mutta se ei näytä pitkän ajan hintavertailua.
Verkkokauppa.comilla tuotteiden kohdalla puolestaan on oma Hintapuntari, joka näyttää tuotteen hintakehityksen Verkkokauppa.comissa sekä markkinahinnan, joka on keskiarvo muiden jälleenmyyjien hinnoista.
Näistä huolimatta kannattaa käyttää kolmannen osapuolen hintavertailua ja hintahistoriaa, jotta tuotteesta ei maksa liikaa. Esimerkiksi Hintaopas näyttää tuotteen hintahistorian koko ajalta, kun tuote on ollut myynnissä.
Hintaopas listasi myös muita tilastoja tämän vuoden Black Fridayn osalta.
Hintaopas kertoo, että tuotekategorioiden osalta keskimääräinen hinta laski eniten PS5-pelien kohdalla (-14,2%), jota seurasivat kannettavat kaiuttimet (-12,4%) ja urheilukellot (-10,2%).
Suosituimpia tuotekategorioita olivat matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet. Viime vuoteen verratessa trendaavin kategoria oli itkuhälyttimet, +812%.
Suosituin tuote oli PlayStation 5, joka oli hyvässä alessa, sillä sitä myytiin parhaimmillaan vain 399 eurolla. Toiseksi sijoittui OnePlus 11 ja kolmanneksi Samsung Galaxy S23, jotka niin ikään olivat hyvässä alessa Black Fridayn aikana.