Sami Koivunen
11. elokuuta, 2016 12:25
Mediatoimisto Vizeum ja emoyhtiö Dentsu Aegis Network toteuttivat kesän aikana kuluttajatutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten sosiaalisen median käyttöä.
Tutkimuksen tuloksia verrattiin kahden vuoden takaiseen tilanteeseen. Parhaiten lukunsa on säilyttänyt Facebook, jota käyttää noin 53 prosenttia suomalaisista. Myös Facebookin omistamilla Instagramilla ja WhatsAppilla menee hyvin: luvut ovat nousseet selvästi. WhatsAppia käyttää 42 prosenttia kaikista vastaajista ja yli 65-vuotiaistakin 17 prosenttia.
Kaikkien vastaajien kesken sosiaalisen median viikkokäyttöajaksi muodostui 4,5 tuntia. 15–24-vuotiailla käyttöä on tosin lähes kahdeksan tuntia viikossa. Netissä nuorilla kuluu aikaa viikossa yhteensä 21,5 tuntia.
Twitteriä käyttää tutkimuksen mukaan 11 prosenttia suomalaisista ja Snapchatia vain viisi prosenttia.
Tutkimuksessa haastateltiin 5 400 suomalaista ikäryhmästä 15–74.