AMD julkaisi avoimen lähdekoodin vaihtoehdon Nvidian GameWorksille

Manu Pitkänen
15. joulukuuta, 2015 18:35

AMD on jatkanut Mantlesta alkanutta ohjelmistojen lähdekoodin avaamista kaikkien käyttöön. Tällä kertaa vuorossa on GPUOpeniksi kutsuttu hanke.
GPUOpenissa on kyse siitä, että AMD avaa pelikehittäjille kehittämäänsä middleware-tekniikoita, joihin kuuluu grafiikkaefektejä, ohjelmointirajapintoja, ohjelmointityökaluja ja kirjastoja. GPUOpenin tarkoituksena on tarjota avoimen lähdekoodin vastine Nvidian GameWorksille. AMD:n tavoitteena on, että pelikonsoleille kehitettyjen pelin porttaaminen PC:lle olisi mahdollisimman yksinkertaista GPUOpenilla, jolloin pelikehittäjät turvautuvat mieluummin siihen kuin GameWorksiin.

GameWorksin avulla pelikehittäjät pystyvät kätevästi lisäämään peleihinsä erilaisia erikoistehosteita, kuten savuja, liekkejä, fysiikkaa ja hiusmallinnuksia (GeForce-ohjaimille optimoituina). Nvidia julkaisi GameWorksin vuonna 2014, joten sillä on parin vuoden etumatka middleware-paketin markkinoinnissa. Nvidian tuotetta on kuitenkin kritisoitu erittäin voimakkaasti sen suljetun luonteen takia.

Lue myös nämä
Tägit
AMD NVIDIA AMD Radeon GPUOpen
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.