Firefox aloittaa taistelun Chromea vastaan

Manu Pitkänen
17. huhtikuuta, 2015 13:10

TechCrunchille vuotaneiden tietojen mukaan Mozilla aikoo aloittaa toukokuussa uuden markkinointikampanjan, jolla se yrittää saada Firefoxin "hälyttävästi" sulaneen markkinaosuuden uudelleen kasvu-uralle.
Niin sanotun fightback-kampanjan tavoitteena on profiloida Firefox "itsenäiseksi" vaihtoehdoksi käyttöjärjestelmäsidonnaisten Chromen, Safarin ja Internet Explorerin rinnalla. Tästä saatiin jo esimakua Firefoxin 10-vuotissynttäreiden kunniaksi julkaistun Choose Independence -videon muodossa. Valokeilaan nostetaan myös Firefoxin yksityisyydensuojaominaisuuksia, millä yritetään luoda kontrastia Googlen Chromeen nähden.

Statcounterin tilastoinnin mukaan Chrome on tällä hetkellä selvä markkinajohtaja yli 40 prosentin osuudella, mitä vastaan Firefoxin uusi kampanja näyttäisi olevan erityisesti suunnattu. Kakkosena ja kolmosena tulee Safari ja IE reilun 12–14 prosentin osuuksilla, kun laitekantaan laskentaa tietokoneiden lisäksi mukaan myös mobiililaitteet. Firefox ei ole 11 prosentin osuudella kovin kaukana kaksikosta, mutta vanhoihin hyviin aikoihin nähden osuus on kuitenkin vaatimaton.
Laskeneen markkinaosuuden jälkeen Firefox haluaa pysytellä edelleen relevanttina, mihin liittyen se kehittää parhaillaan selainta iOS:lle. Mozilla on ollut vastahakoinen julkaisemaan Firefoxia iOS:lle, koska Apple sallii vain WebKit-renderöintimoottorin käytön iOS:llä. Mozilla on halunnut käyttää omaa Geckoa, mutta tästä periaatteesta on päätytty markkinaosuuksien nimissä luopua.

Ennen uuden kampanjan alkamista Mozillan johtaja Li Gong ja mobiilitoiminnoista vastannut Rick Fant ovat jättäneet tehtävänsä yhtiössä. Mozilla on nyt myös hakemassa pomoa vetämään Firefox OS -hanketta.

TechCrunchin tietojen mukaan Mozillan sisällä olisi käynnissä myös laajamittaisempi myllerrys, mutta tätä yhtiö ei suostunut kommentoimaan.

Lue myös nämä
Tägit
Firefox Google Chrome Mozilla iOS
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.