Manu Pitkänen
24. maaliskuuta, 2015 11:57
Pelikehittäjä Stardockin perustaja ja toimitusjohtaja Brad Wardell nosti viime viikolla puheenaiheeksi moniytimisten suorittimien hyödyntämättömän potentiaali pelaamisessa.
Wardellin mukaan DirectX -rajapinta on tähän asti käytännössä estänyt moniytimisten suorittimien täysipainoisen hyödyntämisen pelaamisessa, koska vain yksi suoritinydin voi keskustella samanaikaisesti grafiikkaohjaimen kanssa. Kiusallinen tosiasia, jota puolijohdevalmistajat eivät ole tohtineet kertoa kuluttajille.
Uusien alemman kuormitustason grafiikkarajapintojen, kuten DirectX 12:n, ansiosta tilanne on kuitenkin muuttumassa ja pelitkin oppivat hyödyntämään useaa suoritinydintä tehokkaammin. Wardellin mukaan nytkin faktojen toteaminen voi olla hankalaa, koska suoritinvalmistajat myöntäisivät samalla viilanneensa pelaajia linssiin tähän asti.
AMD:n tekniikkamarkkinoinnista vastaava Robert Hallock tarttui kuitenkin Wardellin haasteeseen julkaisemalla esityskalvoja, joissa Wardellin väitteet myönnetään paikkansapitäviksi. Kalvoilla vertaillaan käskyvälimuistin käyttäytymiseroja DirectX 11:n ja 12:n välillä.
DirectX 11:n tapauksessa yksi suoritinydin kuormittuu kaikkein voimakkaimmin, kun taas muut ytimet jäävät selvästi vähemmälle käytölle (kaikki ytimet eivät välttämättä ole edes aktiivisia). DirectX 12:sta rajapinnan aiheuttama kuormitus vähenee merkittävästi ja useaa ydintä hyödynnetään samanaikaisesti. Tällä yhdistelmällä yhden ruudun piirtoaika voidaan jopa puolittaa.