Manu Pitkänen
11. helmikuuta, 2015 12:03
Musiikkituottajat ry:n julkaisemien lukujen mukaan digitaalisen musiikin tuottama liikevaihto ohitti viime vuonna ensimmäistä kertaa fyysisen median Suomessa. Viime vuoden aikana musiikkialan liikevaihdosta 51 prosenttia tuli digitaalisista jakelukanavista.
Tärkein kanava digitaalisessa jakelussa on nykyään suoratoisto eli Spotifyn kaltaiset musiikkipalvelut. Suomessa ostetaan yhä harvemmin CD-levyjä ja musiikin verkkokauppakin on jäänyt suoratoiston jalkoihin. Musiikkilatausten määrä laski viime vuonna 29 prosenttia vuoteen 2013 nähden. Fyysisten medioiden (mm. CD- ja DVD-levyt) myynti laski viime vuonna 34 prosenttia, mutta uudelleen muotiin tulleen vinyylin suosio kasvoi 14 prosenttia.
Musiikkituottajat odottaa musiikkimyynnin kasvavan kokonaisuutena tänä vuonna digimyynnin kasvun myötä.
Musiikin kuuntelun siirtyminen erityisesti suoratoistopalveluihin on näkynyt konkreettisesti myös yksityisen kopioinnin hyvitysmaksun romahtamisena. Tästä huolimatta (tai kenties oikeammin juuri tästä syystä) hyvitysmaksu muutettiin viime vuoden lopun yllätyspäätöksellä rahoitettavaksi verovaroin, jolloin sen suuruus ei enää riipu kopiointiin käytettävien tallennusmedioiden myynnistä. Samalla maksun suuruus kaksinkertaistettiin tälle ja ensi vuodelle 11 miljoonaan euroon.