Nvidia: PlayStation 4 -sopimus ei olisi ollut kaiken vaivan arvoinen

Teemu Laitila
18. maaliskuuta, 2013 14:37

Nvidia ei lähtenyt kilpailemaan tuoreimman sukupolven konsoleiden laitteistotoimittajan asemasta tosissaan, sillä yhtiön arvion mukaan sopimus ei olisi ollut kaiken vaivan väärti, yhtiön sisältö- ja teknologiavastaava Tony Tamasi kertoo GameSpotille. Siksi kaikissa uuden sukupolven konsoleissa Nintendon Wii U:sta Sonyn ja Microsoftin uusiin laitteisiin löytyy pääasiassa AMD:n tekniikkaa.
Wii U:n näytönohjain on Radeon-mallinen, Sonyn PlayStation 4 sisältää AMD:n ja Sonyn yhdessä suunnitteleman APU-piirin ja Microsoftin tuleva Xbox-konsoli sisältänee myös AMD:n Radeon-grafiikat. Nvidian mukaan yhtiö oli mukana neuvotteluissa, mutta konsolibisneksen ei uskottu tuovan tarpeeksi liikevaihtoa, jotta siihen olisi kannattanut siirtää resursseja muista projekteista.
Nvidia ei missään tapauksessa ole kokematon konsoleiden suhteen, sillä yhtiön tekniikkaa käytettiin alkuperäisessä Xboxissa sekä PlayStation 3:ssa. Nvidian mukaan yhtiöllä on kuitenkin tällä hetkellä niin monta rautaa tulessa, että konsoleihin mukaan lähteminen olisi tarkoittanut viivästyksiä muihin suunnitelmiin. Tamasin mukaan yhtiöllä on kädet täynnä työtä esimerkiksi pilvipelaamiseen keskittyvän Nvidia GRID-projektin ja pelien streamaukseen keskittyvän Nvidia Shield -konsolin kanssa.
Vaikka Nvidian selitys kuulostaakin järkevältä, taustalla vaikuttanee myös se, että AMD:n APU-piirit ovat äärimmäisen sopivia nimenomaan konsoleihin, joissa graafinen suorituskyky on etusijalla. Nvidialta olisi vaadittu merkittäviä panostuksia paremman tarjouksen tekemiseen, sillä kun prosessori ja näytönohjain tulevat samalta valmistajalta samalle sirulle integroituna, kehitystyö helpottuu merkittävästi.

Lue myös nämä
Tägit
AMD NVIDIA Sony PlayStation 4 pelikonsolit
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.