Panu Roivas
5. kesäkuuta, 2012 21:51
Näytönohjainvalmistajilla on ollut tapana julkaista ajoittain uusien grafiikka-arkkitehtuurien myötä demosovelluksia, jotka esittelevät näytönohjainten uusia grafiikkaominaisuuksia. AMD:n puolelta monelle on varmasti tuttu punapää Ruby, ja Nvidialta vuorostaan löytyy Dawn-keijukainen. Dawn on nyt saanut jatkoa uusimmassa A New Dawn -demossa.
Nvidia julkaisi alkuperäisen Dawn-demon vuonna 2002 esitellessään GeForce FX -arkkitehtuuria ja sen kykyä luoda realistista grafiikkaa. Dawn ei ole ollut Nvidian ainoa demo, mutta AMD:n Rubyn ohella se lienee yksi parhaiten mieleen jääneistä.
A New Dawn tuo keijukaisen takaisin kuvaruuduille esittelemään Nvidian Kepler-arkkitehtuurin ominaisuuksia. Tällä kertaa Dawnille on luotu värikäs viidakkokoti, eikä Nvidia ole säästellyt tesselaation käytössä esimerkiksi puuta renderöidessä. Myös hiuksiin on tullut lisätarkkuutta. Alkuperäisellä Dawnilla oli yksittäiset hiukset, mutta niitä oli vain 1700, siinä missä uudella Dawnilla on 40 000 erillistä hiusta.
Hiuksien lisäksi myös Dawnin iho on ollut kehityksen alla. Ihon realistinen kuvaus on selvästi vaikeampaa kuin monien muiden objektien, sillä valo heijastuu ihon kerrosten läpi eri tavalla. Tämän efektin simuloimiseksi käytetään monista nykyisistä pelimoottoreistakin löytyvää sub-surface scattering -tekniikkaa. Vanhassa Dawnissa sen sijaan käytettiin yksinkertaisempaa rim lighting -tekniikkaa, joka eristi hahmon siluetin ja antoi osan valosta läpäistä hahmo, mikä loi illuusion ihon läpikuultavuudesta.
Demosta löytyy toki myös monia muita uusia tekniikoita, kuten viime aikoina suosittuja jälkikäsittelyefektejä. Mukana on muun muassa bokeh-suodattimella toteutettu terävyysalueen säätöefekti ja tietysti Nvidian kehittämä FXAA-antialiasointi. Kattava lista Nvidian käyttämistä tekniikoista löytyy GeForce.com-sivuilta. Demo tulee ladattavaksi myöhemmin tässä kuussa, mutta varoituksen sanana Nvidia suosittelee demoon vähintään GTX 670 SLI -kokoonpanoa.