AMD: DirectX esteenä PC-pelien grafiikan kehitykselle

Teemu Laitila
21. maaliskuuta, 2011 12:54

AMD pitää Microsoftin DirectX-rajapintaa esteenä PC-pelien grafiikan kehitykselle. Yhtiön grafiikkaosaston kehittäjäsuhteiden johtajan Richard Huddyn Bit-tech-sivustolle antamat kommentit ovat täysin ristiriidassa Id Softwaren perustajan John Carmacin aiemmin esittämien mielipiteiden kanssa. Carmacin mielestä DirectX on tällä hetkellä alan innovatiivisin tekniikka, mutta Huddyn mukaan useat kehittäjät toivovat pääsevänsä eroon liikaa resursseja tuhlaavasta rajapinnasta.
Esimerkkinä DirextX:n heikosta tehosta Huddy mainitsee nykyisten PC- ja konsolipelien grafiikoiden saman tason.
"Vaikka meillä on usein kymmenen kertaa enemmän laskentatehoa PC:ssä kuin löytyy nykyisen sukupolven konsoleista, pelien ulkoasu ei ole silti kymmenen kertaa parempi PC:llä. Tämä johtuu suurelta osin DirectX:n vaikutuksesta", perustelee Huddy Bit-techille.
Huddyn mukaan kehittäjät haluaisivat päästä käsiksi näytönohjainten ja prosessoreiden todellisiin tehoihin ohjelmoimalla pelinsä hyödyntämään raudan tarjoamia mahdollisuuksia. Rautatason peliohjelmoinnilla saataisiin epäilemättä huomattavia lisätehoja irti nykyisistäkin laitteista, kuten konsoleiden tietyille komponenteille optimoidut pelit osoittavat.
Toisaalta DirectX:n laitteiston abstrahoiva sovelluskerros varmistaa pelien yhteensopivuuden eri valmistajien komponenttien välillä sekä tarjoaa käyttäjille yhteensopivuutta myös laitesukupolvien välillä.

Lue myös nämä
Tägit
AMD DirectX
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.