AfterDawn logo

Facebookin uutisvirta uudistuu – Nettimediat pelkäävät

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Facebookin uutisvirrasta on tullut iso temmellyskenttä, jossa kaikki sisällöntuottajat kilpailevat kiivaasti käyttäjien huomiosta ja tykkäyksistä. Yhteisöpalvelun mielestä kilpailu on ajautunut siihen pisteeseen, että on aika uudistaa uutisvirran algoritmeja.

Jatkossa ystävien ja tuttujen jakamille viesteille annetaan nykyistä enemmän näkyvyyttä, eli Facebook-kavereiden kirjoitukset näkyvät uutisvirran alkupäässä todennäköisemmin kuin mitä ne nyt näkyvät. Etenkin yhdysvaltalaisille nettimedioille tämä voi osoittautua kovaksi palaksi, sillä Facebookista on muodostunut yksi tärkeimmistä liikennelähteistä. Uutisvirtaan tehtäville muutoksilla on näin ollen suora vaikutus lukijoiden määrään ja sitä kautta mainostuloihin.

Facebookin näkökulmasta uutisvirran tarkoituksena on tarjota sellaista sisältöä, jota käyttäjä haluaa lukea ja jonka parissa hän viihtyy. Tällöin Facebookissa vietetään todennäköisemmin enemmän aikaa ja palvelun kerryttämät mainostulot paranevat. Yhtiö on analytiikansa perusteella päätynyt ilmeisesti siihen, että käyttäjiä saadaan pysymään palvelussa paremmin kavereiden kirjoituksilla kuin uutisilla tai Facebook-spämmillä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki