AfterDawn logo

TomTom väheksyy avoimia karttoja

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
12 kommenttia

Sähköisiin karttoihin ja navigaattoreihin erikoistunut TomTom nostaa uudessa uutiskirjeessään esiin avointen karttojen heikkoudet. Yhtiön argumentit ovat samanlaisia kuin mitä tietosanakirjakustantajat osoittivat Wikipediaa vastaan aikoinaan.

TomTomin mukaan uudet tutkimukset ovat osoittaneet, että vapaaehtoisvoimin laaditut avoimet kartat eivät ole yhtä kattavia kuin kaupalliset kartat. Lisäksi kartoista löytyy virheitä: kevyelle liikenteelle tarkoitettuja väyliä tai metsäpolkuja on merkitty autoteiksi ja niin edelleen. TomTomin viittaamassa tutkimuksessa avoimen kartan tieverkon kattavuus oli kolmanneksen suppeampi kuin TomTomin kartassa. Perustietoja (esim. katujen nimet) oli 16 prosenttia vähemmän kuin TomTomin kartassa.

Avointen karttojen heikkoudeksi mainitaan myös se, että kuka tahansa voi muokata niitä. TomTom muistuttaa siitä, että monet ihmiset luottavat satelliittipaikannukseen päästäkseen määränpäähänsä. Niinpä on erittäin tärkeää, ettei kartoissa ole virheitä. Pahimmillaan virheelliset kartat voivat aiheuttaa onnettomuuksia.


TomTomilla on oma palvelu, jossa navigaattoreiden käyttäjät voivat ilmoittaa yhtiölle korjauksia kartoissa olevista virheitä.

Millaisia kokemuksia teillä on ollut navigaattoreihin liittyen?

12 KOMMENTTIA

temi1/12

Minun Tom Tomin navigaattori käski kerran kääntyä moottorikelkkareitille.
Joten ei ne Tom Tomin kartat aivan virheettomiä ole.

Euphobia2/12

Kyse on taas vaihteeksi siitä klassisesta FUD:ista.Tässäon OpenStreetMapin kehittäjän vastaus kritiikkiin.

Boss933/12

Juu eipä nuo kaupallisetkaan kartat täydellisiä ole... Kerran muistan, kun navigaattorin mukaan ajoimme autolla pellolla, vaikka oikeasti ajoimme moottoritiellä/isolla valtatiellä en muista kummalla.

jarvouti4/12

Hah, Tom Tomin karttoihin tulee korjaukset kaupunkialueille vuoden viiveellä, jos silloinkaan. Tilasin kaksi vuotta karttapäivityspalvelua, johon kuului neljä päivitystä vuodessa. Uutta katua tai muutosta saa odotella melkoisen tovin ennenkuin ilmestyi karttapäivitykseen.

Lumikki5/12

Tässä taitaa olla ihan kysessä sama vanha juttu. Maksullinen palvelu tuntee tulevansa uhatuksi ilmaispalvelun toimesta. Joten pitää väkisin keksiä jotain haukuttavaa. En tarkoita että molemmissa ei olisi omat etunsa ja haittansa. Kyllä tänne maailmaan mahtuu molemmat ja antaa ihmisten itsensä päättää mitä ottavat.

ArttuH5N16/12

Tietenkin TomTomilla väheksytään avoimia karttoja, jos ei muuten niin ihan duunin puolesta!

Ja kuten muutkin ovat kommentoineet, eivät ne maksetutkaan kartat mitään täydellisiä ole. Joskus tuollaisen erillisen navigaattorin hankkimista suunnittelin, mutta maksulliset päivitykset karttoihin? Joo, ei vetele. En ole niin typerä, että sellaisesta maksaisin. Halvempaa ostaa Nokian luuri, missä kartat ovat melko pitkälle yhtä ajantasaisia.

Ja navigaattoreita sivuten: Itse olen ollut melko tyytyväinen Nokian Karttoihin. Kartat ovat melko pitkälti ajan tasalla. Reittisuunnittelu tosin voisi olla parempaa, Kirkkonummelta kutostielle Helsingin keskustan läpi? Joo ei kiitos.

OneMember7/12

Kyllä TomTom sai itsensä näyttämään tyhmältä noilla väärillä väittämillä.
Euphobia tarjosikin tuon linkin jo korjaavaan artikkeliin.

jpa008/12

Ihan asiaa TomTomilta, tosin pitää muistaa, ettei kaupallistenkaan karttojen päivittymisessä aina ole hurraamista. OpenStreetMap tulee tosin pitkällä tähtäimellä varmasti olemaan kattavampi kuin TomTomin omat kartat, sehän on lähinnä käyttäjämäärästä kiinni. Toistaiseksi OSM:n kartoissa tosin on vielä ajoittain pieniä puutteita. Hyvä esimerkki näistä on Leppävirta, jonka huomasin, kun yritin NavFreellä navigoida tiettyyn osoitteeseen kyseisessä kaupungissa. No oikeastaan yritti Leppävirralla navigoida lähes minne vain NavFreellä, tulee huomaamaan, että tieverkosta on kartassa katettuna vajaa 10% sillä alueella.

Pukli9/12

Vai sellaista. En minä nuista muista kartoista tiedä, mutta kyllä tomtom:n kanssa on menty sellasia kyntöpeltoja kehä 3:n sisäpuolella, että ihan huvitti.

Bluejack10/12

Lainaus:

ArttuH5N1
Joskus tuollaisen erillisen navigaattorin hankkimista suunnittelin, mutta maksulliset päivitykset karttoihin? Joo, ei vetele.

Ei todellakaan valittamista navigonin karttapäivityksiin tulee 3kk välein ja en ole vieläkään sen kanssa eksynyt.

ArttuH5N111/12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:

Lainaus:

ArttuH5N1
Joskus tuollaisen erillisen navigaattorin hankkimista suunnittelin, mutta maksulliset päivitykset karttoihin? Joo, ei vetele.

Ei todellakaan valittamista navigonin karttapäivityksiin tulee 3kk välein ja en ole vieläkään sen kanssa eksynyt.

En epäile sanomaasi. Itse en vain taivu maksamaan karttojen päivityksistä. Jokin siinä tökkii, että kun on kerran ostanut laitteen ja siinä mukana tulevan kartaston, niin sitten pitää vielä maksaa ekstraa päivityksistä.

Nepheus12/12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:

Lainaus:

ArttuH5N1
Joskus tuollaisen erillisen navigaattorin hankkimista suunnittelin, mutta maksulliset päivitykset karttoihin? Joo, ei vetele.

Ei todellakaan valittamista navigonin karttapäivityksiin tulee 3kk välein ja en ole vieläkään sen kanssa eksynyt.

En epäile sanomaasi. Itse en vain taivu maksamaan karttojen päivityksistä. Jokin siinä tökkii, että kun on kerran ostanut laitteen ja siinä mukana tulevan kartaston, niin sitten pitää vielä maksaa ekstraa päivityksistä.

Itse vertaan näitä karttapäivityksiä entisiin (ja edelleen käyttökelpoisiin) paperikarttoihin. Jakelukanava on eri, mutta firmoilla kuluu edelleen rahaa karttatiedon päivittämiseen. Kun haluaa uuden paperkartan, pitää kaivaa kuvetta ja ostaa päivitetty versio. Sama pätee mielestäni karttojen digitaalisiin versioihin, joten hyväksyn maksun päivityksestä. Toki sen maksun pitää olla kohtuullinen ja jossain soveltuvaksi linjassa laitteiden hintaan nähden. Kohtuullinen hinta on mielestäni kiitos asiakkaalle, joka kertainvestoinnin lisäksi tuo tuloja jatkokehitystä varten.

TomTomin kommentit ymmärtää, kun on pelkona oman liiketoiminnan supistuminen, mutta kyllä maailmassa on tilaa ilmaiselle navigoinnillekin. Kunhan porukka vain ottaa huomioon, että avoimissa kartoissa on omat ongelmansa ja kaupallisissa omansa.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki