Janne Yli-Korhonen
29. lokakuuta, 2025 19:19
Hintavertailupalvelu Hintaopas on teettänyt kuluttajatutkimuksen Black Fridayihin liittyen, jota virallisesti vietetään perjantaina 28. marraskuuta.
Tietystikin hätäisimmillä jälleenmyyjillä Black Friday on jo alkanut, sillä tämä näkyy jo ainakin Veikon Koneen mainonnassa. Muillakin jälleenmyyjillä hyödynnetään Black Fridayta yleensä useita viikkoja etukäteen.
Kuitenkin Hintaoppaan mukaan lähes puolet vastaajista on silti sitä mieltä, että Black Friday oli parempi, kun se kesti vain yhden päivän.
"Lähes puolet suomalaisista on sitä mieltä, että Black Friday oli parempi, kun se kesti vain yhden päivän. Se kertoo kuluttajien kasvaneesta kriittisyydestä pitkittynyttä Black Friday -markkinointia kohtaan. Sama näkyy myös siinä, mistä ihmiset hakevat ja haluavat tietoa tarjouksista: yli puolet kuluttajista luottaa mainonnan sijaan kauppojen omiin verkkosivuihin", Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett huomauttaa.
"Suomalaiset kuluttajat ovat nyt hintatietoisempia kuin koskaan aiemmin, ja Black Friday on tutkitusti vuoden edullisin ostospäivä", Matinvesi-Bassett kertoo.